THEPOWERGAME
Χάνει έδαφος η Ευρώπη ως τουριστικός προορισμός για τους Αμερικανούς. Οι αυξανόμενες τιμές στα αεροπορικά εισιτήρια, τη διαμονή και τη γενική διαβίωση καθιστούν τα ταξίδια στην Ευρώπη πιο ακριβά για τους Αμερικανούς, οδηγώντας σε μείωση του ενδιαφέροντος. Οι δαπάνες για τουρισμό έχουν αυξηθεί, λόγω του πληθωρισμού και των υψηλών τιμών στα καύσιμα, κάνοντας προορισμούς όπως η Ιταλία, η Γαλλία και η Ελλάδα λιγότερο προσιτούς.
Πολλοί Αμερικανοί αναζητούν εναλλακτικές, πιο οικονομικές τοποθεσίες, είτε επιλέγοντας πιο προσιτές ευρωπαϊκές χώρες, είτε στρέφοντας το ενδιαφέρον τους σε εγχώρια ταξίδια ή εξωτικούς προορισμούς εκτός Ευρώπης.
Καθώς οι Αμερικανοί σχεδιάζουν τις καλοκαιρινές τους διακοπές, η Ευρώπη φαίνεται να πέφτει χαμηλότερα στη λίστα προτεραιοτήτων τους, σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ταξιδιών (European Travel Commission – ETC):
Το ποσοστό των Αμερικανών που σχεδιάζουν να επισκεφθούν την Ευρώπη το 2025 έχει μειωθεί στο 37%, από 45% το 2024 -το χαμηλότερο επίπεδο από το 2021. Η έρευνα δημοσιεύτηκε στις 3 Φεβρουαρίου σε συνεργασία με τη Eurail BV και βασίζεται σε απαντήσεις 7.087 ταξιδιωτών μεγάλων αποστάσεων, από χώρες όπως η Αυστραλία, η Βραζιλία, ο Καναδάς, η Κίνα, η Ιαπωνία, η Νότια Κορέα και οι ΗΠΑ.
Ο σκοπός της έρευνας ήταν να καταγράψει πού σκοπεύουν να ταξιδέψουν οι πολίτες αυτών των βασικών αγορών τη νέα χρονιά και ποιοι είναι οι λόγοι πίσω από τις επιλογές τους.
Ο βασικός παράγοντας που μειώνει το ενδιαφέρον των Αμερικανών για την Ευρώπη είναι το κόστος, σύμφωνα με την αναφορά. Η προτίμηση για εγχώρια ταξίδια κατατάσσεται στη δεύτερη θέση ως ο πιο συχνός αποτρεπτικός παράγοντας για τα ταξίδια στην Ευρώπη, ακολουθώντας στενά την τιμή.
Αν αυτές οι απαντήσεις αποτελούν καλή ένδειξη για τη συμπεριφορά των Αμερικανών ταξιδιωτών, οι ευρωπαϊκοί τουριστικοί οργανισμοί μπορούν να περιμένουν τουλάχιστον μισό εκατομμύριο λιγότερες αφίξεις από τις ΗΠΑ κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, καθώς τα δεδομένα από το υπουργείο Εμπορίου δείχνουν ότι 2,6 εκατομμύρια Αμερικανοί ταξιδιώτες πέταξαν στην Ευρώπη τον Ιούλιο του 2024 μόνο.
Δεν είναι μόνο οι Αμερικανοί. Σχεδόν οι μισοί από τους συμμετέχοντες, ανεξαρτήτως εθνικότητας, ανέφεραν το κόστος των ταξιδιών ως βασική ανησυχία. Ενώ οι περισσότεροι από αυτούς σκοπεύουν να ταξιδέψουν σε μεγάλες αποστάσεις το 2025, μόνο το 44% των παγκόσμιων ταξιδιωτών δήλωσαν ότι σκοπεύουν να επισκεφτούν την Ευρώπη φέτος, σε σύγκριση με το 49% το 2024.
Ωστόσο, η μείωση του ενδιαφέροντος είναι πιο έντονη μεταξύ των Αμερικανών ταξιδιωτών -μια προειδοποιητική ένδειξη για τους Ευρωπαίους ξενοδόχους, οι οποίοι έχουν δηλώσει ότι οι Αμερικανοί πραγματοποιούν τις μεγαλύτερες δαπάνες-, που αποτελούν την πλειονότητα των πελατών τους από την επανέναρξη των ταξιδιών μετά την πανδημία. Οι Κινέζοι ταξιδιώτες ήταν η μόνη ομάδα που παρουσίασε αυξανόμενη όρεξη για ταξίδια στην Ευρώπη: το 61% αυτών σχεδίαζε να κάνει διακοπές στην Ευρώπη τους επόμενους 12 μήνες, αυξημένο από το 57% το 2024.
Παρά τις μειώσεις, ο Santander δηλώνει ότι η Ευρώπη εξακολουθεί να προσελκύει έντονα τους Αμερικανούς ταξιδιώτες, γι’ αυτό και οι περισσότερες χώρες της ΕΕ είδαν αύξηση των αφίξεων από ΗΠΑ το 2024 σε σχέση με τα επίπεδα του 2019. Το κλειδί για να διατηρηθεί αυτή η ανάπτυξη θα είναι «η ενίσχυση της προσιτότητας και της συνδεσιμότητας των πτήσεων», λέει.
Ακόμα και η πιο αισιόδοξη ανάγνωση των δεδομένων υποδηλώνει ότι το 2025 θα είναι μια καθοριστική χρονιά για τη βιομηχανία του τουρισμού, τόσο στην Ευρώπη, όσο και παγκοσμίως. Εδώ είναι πέντε επιπλέον ευρήματα από την έρευνα της ETC που αποτυπώνουν την εικόνα των αλλαγών που έρχονται.
Στην Ευρώπη ο χειμερινός τουρισμός επίσης πλήττεται
Στο πρώτο τρίμηνο του 2025, μόνο το 18% των Αμερικανών ταξιδιωτών σχεδιάζουν να επισκεφτούν την Ευρώπη. Αυτό όχι μόνο αποτελεί σημαντική μείωση σε σχέση με το 28% του προηγούμενου έτους, αλλά είναι και το χαμηλότερο ποσοστό που έχει καταγραφεί από τότε που η ETC άρχισε να πραγματοποιεί ετήσιες έρευνες για την ταξιδιωτική διάθεση μεγάλων αποστάσεων το 2015. Οι συντάκτες της αναφοράς απέδωσαν την πτώση αυτήν κυρίως στην οικονομική αβεβαιότητα που περιβάλλει την επικείμενη κυβέρνηση του Τραμπ, με αποτέλεσμα οι Αμερικανοί καταναλωτές να είναι πιο επιφυλακτικοί. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από τις 2 έως τις 18 Δεκεμβρίου 2024.
Ο παγκόσμιος τουρισμός γενικά ξεκινά αργά το 2025
Πέρυσι το 43% των συμμετεχόντων σχεδίαζαν να κάνουν ταξίδι μεγάλων αποστάσεων στο πρώτο τρίμηνο του έτους. Τώρα οι ταξιδιώτες απ’ όλο τον κόσμο μειώνουν τις επιλογές τους. Από τώρα έως τον Μάρτιο μόνο το 36% των συμμετεχόντων προγραμματίζουν να κάνουν διεθνές ταξίδι -στην Ευρώπη ή αλλού. Από το 28% που σκοπεύει να επισκεφτεί την Ευρώπη (μείωση 7% σε σχέση με την ίδια περίοδο το 2024), σημαντικά περισσότεροι ταξιδιώτες σκοπεύουν να επισκεφτούν τη Σκανδιναβία, την Αυστρία και την Ιταλία, κάτι που συνδέεται με την αύξηση των διακοπών σκι στις Άλπεις.
Οι άνθρωποι, τελικά, δεν θέλουν να ξεφύγουν από τα συνηθισμένα μονοπάτια
Το 2024 οι τεράστιοι όγκοι τουριστών οδήγησαν σε μεγάλες διαμαρτυρίες κατά του τουρισμού σε πόλεις από τη Βενετία μέχρι τη Βαρκελώνη και τα Κανάρια Νησιά. Ωστόσο, ο υπερτουρισμός δεν είναι ένας σημαντικός αποτρεπτικός παράγοντας: Μόνο το 5% των ταξιδιωτών που συμμετείχαν στην έρευνα δήλωσαν ότι θα σκεφτόντουσαν να αλλάξουν προορισμό λόγω τέτοιων ανησυχιών. Η πλειοψηφία -το 61%- δήλωσε ότι προτιμά να επισκέπτεται τις μεγάλες πόλεις και τα εμβληματικά αξιοθέατα της Ευρώπης, αντί για λιγότερο γνωστούς προορισμούς. Όταν ρωτήθηκαν αν θα τροποποιούσαν τη συμπεριφορά τους λόγω ανησυχιών για τον υπερπληθυσμό στα σημαντικά τουριστικά σημεία, το 39% είπε ότι θα επέστρεφαν σε πιο ήσυχες ώρες της ημέρας, αν οι μάζες αποδεικνύονταν υπερβολικές. Πάνω από το ένα τέταρτο δήλωσε ότι θα ήθελαν να επισκεφτούν τον προορισμό, παρά τις πολυκοσμίες και τις μεγάλες ουρές.
Οι Αμερικανοί δεν είναι οι πιο πιθανοί να ξοδέψουν περισσότερα
Η έρευνα της ETC ζήτησε από τους συμμετέχοντες να δηλώσουν αν ο ημερήσιος προϋπολογισμός τους για ταξίδια συνήθως είναι κάτω από 100 € (104 $), μεταξύ 100 € και 200 €, ή πάνω από 200 € την ημέρα (τα ποσά αφορούν το σύνολο των εξόδων για καταλύματα, φαγητό και άλλες δραστηριότητες). Συνολικά, το 30% των ταξιδιωτών πλέον προγραμματίζει να ξοδέψει περισσότερα από 200 € ανά άτομο την ημέρα στις διακοπές του.
Διαβάστε επίσης
Στεγαστική κρίση: Τα σχέδια τραπεζών & servicers για να βρεθεί λύση
Ο Βέλγος εμπειρογνώμονας και το πόρισμα καταπέλτης για τα Τέμπη
Κομισιόν: Πώς θα στηρίξει τους κλάδους ενέργειας, πρώτων υλών και EV της ΕΕ