THEPOWERGAME
Οι ΗΠΑ ενίσχυσαν τη θέση τους ως η μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο το 2024, καθώς ο ακάθεκτος Αμερικανός καταναλωτής βοήθησε τη χώρα να απομακρυνθεί από την Κίνα για τρίτη συνεχόμενη χρονιά — τουλάχιστον σύμφωνα με έναν δείκτη.
Το Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (ΑΕΠ) των ΗΠΑ αυξήθηκε κατά 5,3% πέρυσι πριν από τις προσαρμογές για τον πληθωρισμό, σύμφωνα με τα δεδομένα του Γραφείου Οικονομικής Ανάλυσης που δημοσιεύθηκαν την Πέμπτη. Αντίστοιχα, η αύξηση του ονομαστικού ΑΕΠ της Κίνας ήταν 4,2%, σύμφωνα με την Εθνική Στατιστική Υπηρεσία της Κίνας, η οποία το ανέφερε πριν από δύο εβδομάδες, μεταδίδει το Bloomberg. Ωστόσο το τελευταίο τρίμηνο του 2024 το ΑΕΠ των ΗΠΑ επιβραδύνθηκε.
Οι αντίθετες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι δύο χώρες όσον αφορά τις τιμές τα τελευταία χρόνια εξηγούν τη διεύρυνση της διαφοράς στα επίπεδα του ΑΕΠ τους. Τα στοιχεία των ΗΠΑ ενισχύονται από τα υψηλά ποσοστά πληθωρισμού, που προκάλεσαν επιθετική νομισματική πολιτική της Κεντρικής Τράπεζας (Fed) το 2022 και το 2023. Αντίθετα, η Κίνα αντιμετωπίζει αποπληθωρισμό — ο λεγόμενος «εκπτωτικός δείκτης ΑΕΠ» της υποδεικνύει πτώση των τιμών από τα μέσα του 2023.
Οι σχετικές μεγέθη των οικονομιών μπορούν να μετρηθούν με διάφορους τρόπους. Όταν προσαρμόζονται για τον πληθωρισμό, η Κίνα συνέχισε να αναπτύσσεται με ταχύτερο ρυθμό, με το πραγματικό ΑΕΠ να αυξάνεται κατά 5%, σε σύγκριση με 2,8% στις ΗΠΑ. Ωστόσο, τα ονομαστικά στοιχεία θεωρούνται συχνά πιο σχετικά για πράγματα όπως τα έσοδα των επιχειρήσεων και των κυβερνήσεων και οι ροές εμπορίου.
Συνήθως, οι λιγότερο ανεπτυγμένες χώρες, όπως η Κίνα, διατηρούν ταχύτερους ρυθμούς οικονομικής ανάπτυξης καθώς προσπαθούν να καλύψουν τη διαφορά με τους πιο ανεπτυγμένους ανταγωνιστές τους. Το ΑΕΠ ανά κάτοικο της Κίνας ήταν 12.614 δολάρια το 2023, το πιο πρόσφατο έτος για το οποίο υπάρχουν συγκριτικά δεδομένα από την Παγκόσμια Τράπεζα. Στις ΗΠΑ, το ΑΕΠ ανά κάτοικο ήταν 82.769 δολάρια — υποδεικνύοντας τη γιγαντιαία δυνατότητα ανάπτυξης για τη χώρα με τη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο. Ωστόσο, οι πολιτικοί υπεύθυνοι στην Κίνα αντιμετωπίζουν δυσκολίες να περιορίσουν την κατάρρευση της αγοράς ακινήτων, παράλληλα με τη χαμηλή καταναλωτική εμπιστοσύνη.
Οι ΗΠΑ έδειξαν επίσης τη συνεχιζόμενη εξαίρεση σε σχέση με τους ανεπτυγμένους ανταγωνιστές τους πέρυσι. Η ανακοίνωση του ΑΕΠ την Πέμπτη ήρθε λίγες ώρες μετά την ανακοίνωση της Γαλλίας και της Γερμανίας, οι οποίες κατέγραψαν συρρίκνωση των οικονομιών τους το τελευταίο τρίμηνο του 2024.
Η καταναλωτική δαπάνη ήταν ο μεγαλύτερος παράγοντας ανάπτυξης για τις ΗΠΑ πέρυσι, ενισχυμένη από αυξήσεις στους μισθούς και αύξηση της απασχόλησης. Οι θέσεις εργασίας στις ΗΠΑ αυξήθηκαν κατά περισσότερες από 2,2 εκατομμύρια πέρυσι, ενώ ο μέσος ωριαίος μισθός αυξήθηκε κατά 1% τον Δεκέμβριο σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο, προσαρμοσμένο για τον πληθωρισμό.
Εμπορική ανισότητα ΗΠΑ, πολιτικά ευαίσθητο εμπορικό έλλειμμα
Η κατανάλωση στις ΗΠΑ έχει επίσης ενισχύσει τον όγκο των εισαγωγών, διευρύνοντας το πολιτικά ευαίσθητο εμπορικό έλλειμμα. Το έλλειμμα εμπορίου αγαθών έφτασε σχεδόν τα 1,1 τρισεκατομμύρια δολάρια για την περίοδο Ιανουαρίου-Νοεμβρίου πέρυσι, και τα προκαταρκτικά στοιχεία για τον Δεκέμβριο που δημοσιεύθηκαν την Τετάρτη έδειξαν ένα πρωτοφανές μηνιαίο έλλειμμα 122 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Η Κίνα ήταν μία από τις χώρες που επωφελήθηκαν, με τις εισαγωγές των ΗΠΑ από τον γεωπολιτικό τους αντίπαλο να αυξάνονται κατά 2,2% για την περίοδο Ιανουαρίου-Νοεμβρίου. Τα δεδομένα της Κίνας έδειξαν ότι η μεγαλύτερη βιομηχανική χώρα στον κόσμο συγκέντρωσε ένα ιστορικό εμπορικό πλεόνασμα περίπου 992 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2024. Ενώ ο Πρόεδρος Σι Τζινπίνγκ έχει επανειλημμένα υποσχεθεί να αυξήσει τις εισαγωγές της χώρας του, η υποτονική εγχώρια ζήτηση έχει καταστήσει αυτό το έργο δύσκολο.
Πώς θα διαμορφωθεί το 2025 είναι ένα σημαντικό ερώτημα για τους οικονομολόγους και τους παγκόσμιους πολιτικούς υπεύθυνους, με τον νεοεκλεγέντα Πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ να απειλεί με αυξήσεις δασμών στους εμπορικούς εταίρους των ΗΠΑ.
Διαβάστε επίσης
Λαγκάρντ (ΕΚΤ): Δεν προδικάζουμε την πολιτική μας για τα επιτόκια
Οκτώ προτάσεις για την αναβάθμιση του ελληνικού σιδηρόδρομου
Ηλεκτροκίνηση: Το μεγάλο στοίχημα των ταχυφορτιστών και του δικτύου