THEPOWERGAME
Η «σοκολάτα Ντουμπάι», η viral λιχουδιά του 2024, βρέθηκε στο επίκεντρο μιας σκληρής δικαστικής διαμάχης, με τις γερμανικές αλυσίδες σούπερ μάρκετ Lidl και Aldi να δέχονται προσφυγές για την πώλησή της. Ωστόσο, το εφετείο της Φρανκφούρτης έδωσε μια σημαντική νίκη στη Lidl, επιτρέποντάς της να συνεχίσει τη διάθεση του προϊόντος της, παρά τις αντιδράσεις ανταγωνιστών της αγοράς.
Η διαμάχη: Ονομασία ή παραπλάνηση;
Η υπόθεση, σύμφωνα με τη Deutsche Welle, ξεκίνησε όταν ένας Γερμανός μεγαλέμπορος τροφίμων, που εμπορεύεται επώνυμη «σοκολάτα Ντουμπάι» της εταιρείας Fex – η οποία παρασκευάζεται όντως στο Ντουμπάι –, κατέθεσε αγωγή κατά της Lidl. Ο ισχυρισμός του ήταν ότι η αλυσίδα παραπλανά τους καταναλωτές, καθώς το προϊόν της είναι ιδιωτικής ετικέτας και δεν έχει καμία σύνδεση με το εμιράτο.
Ωστόσο, το εφετείο της Φρανκφούρτης αποφάνθηκε ότι ο όρος «σοκολάτα Ντουμπάι» δεν συνιστά γεωγραφική ένδειξη προστατευόμενη από το δίκαιο, αλλά μια γενική ονομασία που δεν παραπέμπει απαραίτητα στον τόπο παραγωγής. Μάλιστα, στη συσκευασία του προϊόντος της Lidl αναφέρεται ξεκάθαρα ότι τα συστατικά της προέρχονται από χώρες «εντός και εκτός ΕΕ», γεγονός που ενίσχυσε την απόφαση υπέρ της αλυσίδας.
Διαφορετική ετυμηγορία για την Aldi
Αξίζει να σημειωθεί ότι σε παρόμοια υπόθεση, το πρωτοδικείο της Κολωνίας είχε δικαιώσει τον ίδιο έμπορο στην αγωγή του κατά της Aldi. Στην περίπτωση εκείνη, η «σοκολάτα Ντουμπάι» που πωλούνταν στα καταστήματα της Aldi προερχόταν από την Τουρκία, και οι δικαστές έκριναν ότι υπήρχε σαφής κίνδυνος παραπλάνησης του καταναλωτή. Η βασική διαφορά μεταξύ των δύο αποφάσεων έγκειται στο ότι η Lidl παρουσίαζε το προϊόν της ως ιδιωτική ετικέτα, ενώ η Aldi δεν το διαφοροποιούσε επαρκώς.
Η προέλευση της «σοκολάτας Ντουμπάι» και το νομικό κενό
Το όνομα «σοκολάτα Ντουμπάι» προέρχεται από τη viral συνταγή της Σάρα Χαμουντά, η οποία πρωτοπαρουσιάστηκε στο Ντουμπάι στις αρχές του 2024. Η λιχουδιά, που περιλαμβάνει κουβερτούρα, κρέμα από φυστίκι Αιγίνης και τραγανό φύλλο κανταΐφι, γνώρισε τεράστια επιτυχία μέσω TikTok. Ωστόσο, δεν έχει υπάρξει νομική κατοχύρωση της ονομασίας, καθώς τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα δεν συμμετέχουν στη διεθνή συμφωνία της Λισαβόνας για τις γεωγραφικές ενδείξεις.
Η απουσία νομικής προστασίας έχει δημιουργήσει ένα γκρίζο τοπίο, επιτρέποντας σε εταιρείες και σούπερ μάρκετ να εκμεταλλευτούν την εμπορική επιτυχία της λιχουδιάς. Ειδικοί της αγοράς εκτιμούν ότι οι παγκόσμιες πωλήσεις της «σοκολάτας Ντουμπάι» ανέρχονται σε 500 εκατομμύρια δολάρια μέσα σε μόλις έξι μήνες – και αυτό το ποσό δεν περιλαμβάνει καν τις πωλήσεις της εορταστικής περιόδου των Χριστουγέννων.
Η επόμενη μέρα και οι νέες νομικές προκλήσεις
Παρά τη νίκη της Lidl, η νομική διαμάχη γύρω από τη «σοκολάτα Ντουμπάι» δεν έχει κλείσει οριστικά. Το ζήτημα της εμπορικής ονομασίας και της γεωγραφικής ένδειξης ενδέχεται να απασχολήσει και άλλα δικαστήρια στο μέλλον, καθώς η δημοτικότητα της λιχουδιάς συνεχίζει να εκτοξεύεται.
Το μόνο βέβαιο είναι ότι η «σοκολάτα Ντουμπάι» δεν είναι απλώς ένα viral trend, αλλά μια χρυσοφόρα επιχειρηματική ευκαιρία που έχει ανοίξει τον ασκό του Αιόλου στον χώρο του λιανεμπορίου τροφίμων.
Διαβάστε επίσης
Αυξάνουν οι δασμοί τον πληθωρισμό;
Κυκλαδίτισσες: Άγνωστες ιστορίες γυναικών της αρχαίας Ελλάδας
Μένει πίσω η αποθήκευση: Το επενδυτικό ρίσκο και το κενό χρηματοδότησης