THEPOWERGAME
Τελικά το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υποτάχθηκαν στη δύναμη των ισχυρών πολυεθνικών εταιρειών όπως είναι οι: Upfield, Nestle, Oatly και Alpro, και απέσυραν την τροπολογία 171 για τα φυτικά προϊόντα.
Η υιοθέτηση της τροπολογίας 171, θα σήμαινε:
- Απαγόρευση χρήσης για τα φυτικά τρόφιμα της ευρέως αναγνωρίσιμης συσκευασίας των γαλακτοκομικών τροφίμων, π.χ. χάρτινη συσκευασία γάλακτος, καθώς δύναται να θεωρηθεί «επίκληση ή απομίμηση» γαλακτοκομικών τροφίμων·
- Απαγόρευση απεικονίσεων οι οποίες μπορεί να θεωρηθούν ότι «περιγράφουν» ή «μιμούνται» γαλακτοκομικά προϊόντα – για παράδειγμα, απεικονίσεις ροφήματος που ρέει στο ποτήρι σε συσκευασίες ροφημάτων βρώμης.
- Απαγόρευση χρήσης συγκριτικών περιβαλλοντικών ισχυρισμών, βασισμένων σε επιστημονικά δεδομένα, όπως «μειωμένες κατά το ήμισυ εκπομπές άνθρακα σε σχέση με αυτές του αγελαδινού βουτύρου», σε όλες τις επικοινωνίες, συμπεριλαμβανομένων των ψηφιακών μέσων & μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
- Απαγόρευση αναγραφής απαραίτητων πληροφοριών για την υγεία και τα αλλεργιογόνα, όπως «δεν περιέχει γάλα».
- Απαγόρευση χρήσης χρηστικών φράσεων για την περιγραφή της μορφής, της λειτουργίας και της υφής των φυτικών προϊόντων, π.χ. «κρεμώδες» ή «με βουτυρένια γεύση» ή «χρησιμοποιείται όπως η κρέμα γάλακτος».
Η εξέλιξη αυτή επιβεβαιώνει ότι το lobby των πολυεθνικών στις Βρυξέλλες είναι πολύ πιο ισχυρό από τους γαλακτοπαραγωγούς και της γαλακτοβιομηχανίες, αφού κατάφερε να αποσυρθεί η τροπολογία.
Για να το πετύχουν αυτό οι πολυεθνικές φρόντισαν να έχουν μαζί τους και σχεδόν μισό εκατομμύριο Ευρωπαίους καταναλωτές μέσω συλλογής υπογραφών με πρωτοβουλία της οργάνωσης ευαισθητοποίησης για τα τρόφιμα ProVeg International. Η ProVeg ένωσε τις δυνάμεις της με πληθώρα διεθνών ΜΚΟ, συμπεριλαμβανομένων της Greenpeace και του WWF, καθώς και εταιρειών φυτικών τροφίμων όπως οι Upfield, Nestle, Oatly και Alpro.
Η τροπολογία 171, σύμφωνα με υπέρμαχους της απόσυρσης της έχει επικριθεί από:
- 456.000 καταναλωτές που έχουν υπογράψει σχετική επιστολή υποστήριξης με επικεφαλής τις ProVeg, Upfield και Oatly, επιστολή που υποστηρίζεται από 96 επιπλέον οργανισμούς
- 21 MKO, μεταξύ αυτών και των WWF και Greenpeace, οι οποίες επίσης απέστειλαν ανοιχτή επιστολή
- Εκπροσώπων της γαλακτοβιομηχανίας, συμπεριλαμβανομένου του Διευθύνοντος Συμβούλου της Berglandmilch, του μεγαλύτερου αυστριακού συνεταιρισμού γαλακτοκομικών προϊόντων – με περισσότερα από 11.000 μέλη – οι οποίοι προέβησαν σε σχετική δήλωση στα μέσα ενημέρωσης
- Tης Ισπανικής Συνομοσπονδία Καταναλωτών και Χρηστών (CECU)
- 34 μελών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, τα οποία συνυπέγραψαν σχετική επιστολή
- Της Ευρωπαϊκής Οργάνωσης Καταναλωτών (BEUC) η οποία με επιστολή της προς τους ευρωβουλευτές πέρυσι, ζήτησε να απορριφθεί η τροπολογία, καθώς δεν διαπιστώνεται κανένας ουσιαστικός λόγος για την εφαρμογή μίας τέτοιας νομοθεσίας·
- Μίας διατομεακής ομάδας 94 εταιρειών τροφίμων και ΜΚΟ οι οποίες εξέδωσαν δημόσια επιστολή υποστήριξης,
- της Δρ. Melanie Joy, της οποίας το βίντεο ζήτησε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τα κράτη μέλη να απορρίψουν την Τροπολογία.
Για την Upfield αυτή η εξέλιξη είναι “φυτικό βούτυρο στο ψωμί της”. Ως ιδρυτικό μέλος της Ευρωπαϊκής Συμμαχίας για φυτικά τρόφιμα, η απόφαση για την απόρριψη της τροπολογίας 171 είναι μια νίκη για τη βιομηχανία φυτικών τροφίμων και για όλους τους Ευρωπαίους πολίτες που συμμετείχαν στη συλλογή υπογραφών και δεσμεύτηκαν να μας στηρίξουν,» δήλωσε o κ. Νίκος Λαβίδας, Γενικός Διευθυντής της Upfield Hellas. «Αλλά δεν τελειώνουμε εκεί. Η μετάβαση σε φυτικές δίαιτες είναι επιτακτική για την υγεία μας και για τον πλανήτη. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί μόνο όταν τα φυτικά τρόφιμα θα λάβουν δίκαιη μεταχείριση από την νομοθεσία.»
Έντονη είναι η αντίδραση, από αυτή την εξέλιξη, των Ελλήνων γαλακτοπαραγωγών και των βιομηχανιών του κλάδου. Ο πρόεδρος του ΣΕΒΓΑΠ κ. Χρήστος Αποστολόπουλος με δηλώσεις του στο powergame.gr αναφέρει: «έχουμε προϊόντα, τα οποία στήριξαν τη ταυτότητά τους μόνο στην προσομοίωση του χρώματος και της υφής. Από εκεί και μετά συκοφάντησαν μια ταυτότητα που έχει χρόνο χρήσης χιλιάδων ετών, ποδοπατώντας την, για να στηριχθούν πάνω σε φόβους και παρερμηνεύσεις, όσον αφορά, τόσο στα διατροφικά όσο και στα περιβαλλοντικά συστατικά».
Ο ίδιος τονίζει «τα φυτικά προϊόντα χτίστηκαν πάνω σε μια κατ εικόνα ομοίωση και τίποτε άλλο ουσιαστικό. Δεν μπορείς να το λες και να χρησιμοποιείς εικόνες, για να μιμηθείς ταυτότητα που δεν σου ανήκει. Να κάνουν δική τους ταυτότητα, με δικά τους μέσα».