THEPOWERGAME
Ο μακροχρόνιος ηγέτης της Suzuki, Οσάμου Σουζούκι, απεβίωσε από λέμφωμα στις 25 Δεκεμβρίου σε ηλικία 94 ετών. Υπήρξε επί δεκαετίες πρόεδρος και CEO και θεωρείται ευρέως υπεύθυνος για την παγκόσμια εξάπλωση της εταιρείας μοτοσυκλετών και μικρών οχημάτων.
Ο Οσάμου Σουζούκι υπηρέτησε ως πρόεδρος της Suzuki Motor για περισσότερα από 28 χρόνια σε δύο θητείες, καθιστώντας τον τον μακροβιότερο ηγέτη παγκόσμιου κατασκευαστή αυτοκινήτων. Παρέδωσε την προεδρία στον γιο του τον Ιούνιο του 2015, αναλαμβάνοντας τον ρόλο του προέδρου του διοικητικού συμβουλίου και διευθύνοντος συμβούλου. Ωστόσο, διατήρησε τον διπλό τίτλο μόνο για ένα χρόνο, πριν παραιτηθεί από τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου, λόγω δήλωσης ανακρίβειας σχετικά με την κατανάλωση καυσίμου των οχημάτων της εταιρείας. Η Suzuki παραδέχτηκε ότι χρησιμοποίησε μη εγκεκριμένες μεθόδους για τη δοκιμή της κατανάλωσης καυσίμου στην Ιαπωνία, προκαλώντας απότομη πτώση της τιμής της μετοχής και κύμα αποχωρήσεων στη διοίκηση.
Η εταιρεία πούλησε περίπου 3,2 εκατομμύρια οχήματα παγκοσμίως κατά τη φορολογική χρονιά που έληξε τον Μάρτιο του 2024, σύμφωνα με στοιχεία του Bloomberg. Παρά τις επιδόσεις αυτές, υστερεί έναντι της κυρίαρχης αυτοκινητοβιομηχανίας της Ιαπωνίας και παγκόσμιου ηγέτη Toyota. Περισσότερα από τα μισά οχήματα της Suzuki πωλήθηκαν στην Ινδία, όπου η ινδική θυγατρική της, Maruti Suzuki, κατέχει το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς.
Ο Οσάμου Σουζούκι, πρώην τραπεζικός υπάλληλος, ξεκίνησε την καριέρα του στην αυτοκινητοβιομηχανία χάρη στον γάμο του με τη Σόκο Σουζούκι, εγγονή του Μίτσιο Σουζούκι, ιδρυτή του προκατόχου της Suzuki Motor, μιας εταιρείας κατασκευής αργαλειών το 1909. Ο Οσάμου Σουζούκι πήρε το επώνυμο της συζύγου του, όπως συνηθίζεται στην Ιαπωνία όταν δεν υπάρχουν αρσενικοί κληρονόμοι σε μια οικογενειακή επιχείρηση.
Εντάχθηκε στην εταιρεία το 1958, τρία χρόνια μετά την κυκλοφορία της πρώτης μοτοσικλέτας της, της Colleda COX 125cc 4-κύκλου, και του αυτοκινήτου Suzulight 360cc 2-κύκλου, που σηματοδότησε την αρχή της εποχής των μικρών οχημάτων στην Ιαπωνία.
Ο Σουζούκι υπηρέτησε σε διάφορες διοικητικές θέσεις πριν γίνει πρόεδρος το 1978. Την επόμενη χρονιά άφησε το πρώτο του σημαντικό στίγμα με την εισαγωγή του μίνι αυτοκινήτου Alto στην Ιαπωνία. Το μοντέλο είχε μεγάλη επιτυχία και θεωρείται ότι αναζωογόνησε την εγχώρια αγορά μικρών αυτοκινήτων.
Πιστεύοντας ότι η εταιρεία θα μπορούσε να εδραιώσει τη θέση της σε μικρές αγορές που παραμελούνταν από μεγαλύτερους ανταγωνιστές, οδήγησε την επέκταση της Suzuki Motor στο εξωτερικό, δημιουργώντας παραγωγικές βάσεις από το Πακιστάν μέχρι την Ουγγαρία.
Το 1981, η General Motors συμφώνησε να αποκτήσει μερίδιο στη Suzuki Motor, η οποία επιδίωκε να επεκταθεί στη Βόρεια Αμερική και την Ευρώπη. Η GM έφτασε να κατέχει έως και 20% της Suzuki Motor, μετά από διπλασιασμό του μεριδίου της το 2001. Ωστόσο, λόγω πέντε συνεχόμενων τριμηνιαίων ζημιών, η GM ξεκίνησε να πουλάει τις μετοχές της στη Suzuki Motor για μετρητά το 2006 και ολοκλήρωσε την αποεπένδυση το 2008. Η GM κήρυξε πτώχευση το επόμενο έτος, εν μέσω της παγκόσμιας χρηματοπιστωτικής κρίσης. Μετά τη διάλυση της συμμαχίας με την GM, η Suzuki Motor συμφώνησε με τη γερμανική VW για μια συνεργασία, με τη VW να αγοράζει μερίδιο 19,9% το 2010.
Ωστόσο, η συμμαχία αυτή οδηγήθηκε σε αντιπαραθέσεις, όταν η VW χαρακτήρισε τη Suzuki Motor ως «συνεργάτη» σε ετήσια έκθεση, ενώ η Suzuki κατηγόρησε τη VW για προσβολή της τιμής της, υποστηρίζοντας ότι παραβίασε τη συμφωνία συνεργασίας τους, αγοράζοντας κινητήρες από την ιταλική Fiat. Η συνεργασία έληξε τον Σεπτέμβριο του 2015, όταν η Suzuki Motor αγόρασε πίσω τις μετοχές αξίας 3,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων της VW.
Ο Οσάμου Σουζούκι δήλωσε ότι η εταιρεία θα εκτιμά την ανεξαρτησία της στις μελλοντικές συνεργασίες με άλλους κατασκευαστές αυτοκινήτων. Το 2019, ο Σουζούκι δημιούργησε μια κεφαλαιακή συμμαχία με την Toyota.
Η μεγαλύτερη επιτυχία του Οσάμου Σουζούκι στην Suzuki
Η μεγαλύτερη επιτυχία του Σουζούκι θεωρείται η επέκτασή του στην Ινδία. Ο Σουζούκι διάβασε ένα άρθρο στην εφημερίδα για την αναζήτηση του Ινδικού κράτους για έναν συνεργάτη στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας και το 1982 συναντήθηκε με μια ομάδα από την Ινδία σε ένα ξενοδοχείο στο Τόκιο.
Η Suzuki Motor συμφώνησε να δημιουργήσει μια κοινοπραξία με την ινδική κυβέρνηση έξω από το Νέο Δελχί και απέκτησε μερίδιο 26% στην κρατική αυτοκινητοβιομηχανία Maruti Udyog. Την επόμενη χρονιά, η κοινοπραξία παρουσίασε το μικρό αυτοκίνητο Maruti 800, το οποίο ήταν τόσο δημοφιλές που οι χρόνοι αναμονής για την αγορά του έφτασαν μέχρι και τα τρία χρόνια.
Η Maruti, θυγατρική πλέον της Suzuki Motor, έγινε γρήγορα ο μεγαλύτερος κατασκευαστής αυτοκινήτων στην Ινδία, αν και το μερίδιο αγοράς της έχει μειωθεί λόγω του ανταγωνισμού από τη Hyundai και την Tata.
Η Suzuki είναι σήμερα επίσης ένας από τους κορυφαίους παγκόσμιους κατασκευαστές μοτοσικλετών, με πωλήσεις περίπου 1,9 εκατομμυρίων μονάδων κατά τη διάρκεια των 12 μηνών που έληξαν στις 31 Μαρτίου. Η μάρκα έχει γίνει ευρέως γνωστή για τις παγκόσμιες τίτλους που έχει κερδίσει.
Λίγα λόγια για τον Οσάμου Σουζούκι
Ο Οσάμου Σουζούκι γεννήθηκε στις 30 Ιανουαρίου 1930 στην πόλη Γκέρο, στην επαρχία Γκίφου της κεντρικής Ιαπωνίας. Ήταν το τέταρτο παιδί σε μια αγροτική οικογένεια. Επιδιώκοντας να γίνει πολιτικός, εργάστηκε μερικώς ως καθηγητής σε γυμνάσιο και νυχτερινός φύλακας ενώ ολοκλήρωνε το πτυχίο του στη νομική από το Πανεπιστήμιο Chuo στο Τόκιο, σύμφωνα με άρθρο του Μαρτίου 2009 στο περιοδικό Nikkei BP.
Μετά την αποφοίτησή του από το Πανεπιστήμιο Chuo το 1953, εργάστηκε σε μια τράπεζα μέχρι ο γάμος του να τον φέρει στην οικογενειακή επιχείρηση. Αφού παραιτήθηκε από τη θέση του προέδρου το 2000, ανέλαβε τη θέση του προέδρου του διοικητικού συμβουλίου και διευθύνοντος συμβούλου της Suzuki Motor. Επέστρεψε στη θέση του προέδρου το 2008, σε ηλικία 78 ετών, όταν η Suzuki Motor περίμενε τη πρώτη της μείωση κερδών μετά από οκτώ χρόνια, λόγω της παγκόσμιας ύφεσης και των αυστηρότερων όρων δανεισμού που επηρέασαν τη ζήτηση αυτοκινήτων.
«Αντιμέτωπος με ένα εξαιρετικά δύσκολο επιχειρηματικό περιβάλλον, πρέπει να σταθώ στην πρώτη γραμμή», έγραψε στα απομνημόνευματά του. «Τα τελευταία 30 χρόνια, μια αίσθηση ικανοποίησης έχει εξαπλωθεί σε όλη την εταιρεία. Επειδή εγώ έφερα την εταιρεία εκεί που είναι, πρέπει να διορθώσω αυτό και να οδηγήσω την εταιρεία μέχρι να βελτιωθεί η οικονομία».
Ο Σουζούκι αισθάνθηκε παρόμοιο αίσθημα ευθύνης για τις ελαττωματικές πρακτικές δοκιμών καυσίμου στην Ιαπωνία, ζητώντας συγγνώμη σε συνέντευξη τύπου το 2016, ενώ ο γιος του και πρόεδρος, Τοσιχίρο Σουζούκι, στεκόταν δίπλα του. Η «κουλτούρα από πάνω προς τα κάτω» στη Suzuki Motor έκανε δύσκολο για τους νέους υπαλλήλους να πλησιάσουν τη διοίκηση με ανησυχίες σχετικά με τις δοκιμές, είπε ο Τοσιχίρο Σουζούκι.
Ο Οσάμου Σουζούκι παραχώρησε τον τίτλο του διευθύνοντος συμβούλου και αποδέχθηκε μείωση 40% στο μισθό του, αλλά παρέμεινε πρόεδρος, τίτλο που διατήρησε μέχρι το 2021, όταν η άφιξη των ηλεκτρικών αυτοκινήτων άρχισε να ταράζει τις παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες.
Στην ανακοίνωση της αποχώρησής του, ο Σουζούκι εξέφρασε την ικανοποίησή του για τη διοίκηση της εταιρείας, ενώ πρόσθεσε ότι «θα συνεχίσει να είναι εύκολα προσβάσιμος για συμβουλές». Επίσης, διαβεβαίωσε το κοινό ότι ήταν «γεμάτος ζωή», αφού είχε παίξει γκολφ 47 φορές τον προηγούμενο χρόνο. Ο Σουζούκι και η σύζυγός του απέκτησαν τρία παιδιά.
Διαβάστε επίσης
Οι δύο αποφάσεις Χατζηδάκη για τον μετασχηματισμό του Υπερταμείου
Τζεφ Μπέζος: 200 εκατ. για ένα οικόπεδο δίπλα του στο Indian Creek
Τα επόμενα βήματα για τη μεταφορά υδρογόνου