THEPOWERGAME
Tην ίδια στιγμή που οι επιχειρήσεις κάθε λογής προετοιμάζονται για τον πιθανό αντίκτυπο που θα έχει στα κέρδη τους η γεωπολιτική και οικονομική αβεβαιότητα, η αθλητική βιομηχανία, φαίνεται, σύμφωνα με την DBRS, να παραμένει σχετικά ατσαλάκωτη. Η σταθερή προοπτική που δίνει ο οίκος, βασίζεται στην ιστορικά ανθεκτική καταναλωτική ζήτηση για προϊόντα που σχετίζονται με τον αθλητισμό, η οποία απορρέει από την ισχυρή σύνδεση των φιλάθλων με τα αθλητικά brands. Παράλληλα, Επιπλέον, συμφωνίες μετάδοσης και άλλες χοργηγίες εκτιμάται ότι μπορούν να απορροφήσουν τυχόν διακυμάνσεις, που θα παρουσιαστούν στη βιομηχανία.
Για το 2025, η DBRS αναμένει να κυριαρχήσουν οι ακόλουθες τάσεις:
- Αυξημένη έμφαση στις ανακαινίσεις σταδίων για την ενίσχυση των εσόδων που μειώνονται από τις μεταδόσεις στο ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο.
- Συνεχιζόμενη αύξηση της δημοτικότητας του Major League Soccer (MLS) στις ΗΠΑ
- Αυστηρότεροι κανονισμοί στην Ευρώπη που δημιουργούν οικονομική βιωσιμότητα.
- Συνεχόμενη εκτόξευση των γυναικείων αθλημάτων.
Αθλητική βιομηχανία: Απογοητεύουν τα τηλεοπτικά δικαιώματα, δίνουν ανάσες τα νέα στάδια
Μετά από δεκαετίες συνεχούς αύξησης της αξίας των δικαιωμάτων μετάδοσης στην Ευρώπη, ο τελευταίος γύρος ανανεώσεων απογοήτευσε. Συγκεκριμένα, οι πρόσφατες συμφωνίες για τα εγχώρια δικαιώματα της Serie A και της Ligue 1 παρουσίασαν μειώσεις 3% και 33%, αντίστοιχα, σε σύγκριση με τις προηγούμενες συμφωνίες. Επιπλέον, τα εγχώρια δικαιώματα της Premier League ανανεώθηκαν με οριακή αύξηση (3%), περίπου 20% χαμηλότερα από τον προηγούμενο κύκλο ανά αγώνα που μεταδόθηκε. Παρομοίως, η γερμανική Bundesliga ανακοίνωσε πρόσφατα την ανανέωση των εγχώριων τηλεοπτικών δικαιωμάτων της για τις επόμενες τέσσερις σεζόν, με αύξηση μόλις 2% σε σύγκριση με τον προηγούμενο κύκλο.
Ποδόσφαιρο: Oι αυστηροί κανονισμοί δημιουργούν οικονομική βιωσιμότητα
Ενώ τα ευρωπαϊκά πρωταθλήματα έχουν εδώ και καιρό θεσπίσει οικονομικούς κανόνες για τους συλλόγους τους, οι ρυθμιστικές αρχές ήταν παραδοσιακά επιεικείς όσον αφορά την επιβολή τους. Στο πλαίσιο της στασιμότητας (ή μείωσης) των δικαιωμάτων μετάδοσης, η DBRS αξιολογεί ότι η αποτελεσματική επιβολή των κανονισμών θα είναι κρίσιμη για την εξασφάλιση της οικονομικής βιωσιμότητας.
Στην Ισπανία, η La Liga εφάρμοσε ένα προληπτικό σύστημα για την απόρριψη της εγγραφής νέων παικτών μέσω ενός περιορισμού κόστους ομάδας. Ως συνέπεια, οι ομάδες της La Liga έχουν μεγάλο κίνητρο να μειώσουν το κόστος του ρόστερ τους και να προάγουν παίκτες από τις ακαδημίες τους, εάν καταγράφουν ζημίες. Το 2022, αυτό το σύστημα ανάγκασε τη Μπαρτσελόνα να μειώσει το κόστος του ρόστερ της και άνοιξε το δρόμο για την τρέχουσα ομάδα, η οποία είναι η νεότερη στη λίγκα (μέσος όρος ηλικίας 23,7 ετών). Εκτός από τη βελτίωση των οικονομικών αποτελεσμάτων του συλλόγου, αυτό έδωσε την ευκαιρία σε νέους σούπερ σταρ όπως ο Λαμίν Γιαμάλ, ο οποίος υπό ένα λιγότερο περιοριστικό καθεστώς, θα χρειαζόταν πιθανότατα πολύ περισσότερο χρόνο για να φτάσει στην πρώτη ομάδα.
Παρόμοια, η UEFA θεσμοθέτησε το 2022 έναν κανόνα για το κόστος της ομάδας, που περιορίζει τις δαπάνες στο 70% των εσόδων, και εφαρμόζεται σε συλλόγους που αγωνίζονται σε ευρωπαϊκές διοργανώσεις. Οι ομάδες από άλλες λίγκες όπως η Serie A ή η Ligue 1 θα πρέπει να προσαρμοστούν γρήγορα με αυστηρότερη διακυβέρνηση και επιβολή κανόνων, προκειμένου να εξασφαλίσουν την οικονομική τους βιωσιμότητα, ιδιαίτερα στο σημερινό πλαίσιο με τη μείωση των δικαιωμάτων μετάδοσης.
Συνεχίζεται το ράλι ανάπτυξης στον γυναικείο αθλητισμό
Το 2024, τα γυναικεία αθλήματα κατέρριψαν αρκετά εντυπωσικά ρεκόρ και ορόσημα:
- Σύμφωνα με το Sportico, η μέση αξία της ομάδας της National Women’s Soccer League (NWSL) είναι 104 εκατομμύρια δολάρια, σημειώνοντας μια εντυπωσιακή αύξηση 57% σε ετήσια βάση.
- Στην πρώτη του εκτίμηση για τις αξίες των ομάδων της Women’s National Basketball Association (WNBA), το Sportico διαπίστωσε ότι η μέση αξία κάθε ομάδας της WNBA ανέρχεται στα 96 εκατομμύρια δολάρια.
- Στo WNBA, η τηλεθέαση της κανονικής περιόδου αυξήθηκε κατά 30% σε ετήσια βάση, φτάνοντας τους 657.000 θεατές ανά αγώνα.
- Η προσέλευση στο γήπεδο αυξήθηκε κατά 48% σε ετήσια βάση, με μέσο όρο σχεδόν 10.000 φιλάθλους ανά αγώνα.
- Οι πωλήσεις εμπορευμάτων του WNBA, τόσο διαδικτυακά όσο και στο κατάστημα στη Νέα Υόρκη, αυξήθηκαν σε ετήσια βάση πάνω από 600%.
- Επίσης, το WNBA κατέγραψε σχεδόν 2 δισεκατομμύρια προβολές βίντεο στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης του, αυξάνοντας τις προβολές του σε ετήσια βάση πάνω από 400%.
- Στην πρώτη του σεζόν, το Professional Women’s Hockey League συγκέντρωσε σχεδόν 400.000 θεατές σε 72 αγώνες της κανονικής περιόδου και απέκτησε περισσότερους από 1 εκατομμύριο ακολούθους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Ο καναδικός οίκος αναμένει ότι θα καταγραφούν περισσότερα ρεκόρ το 2025 και πέρα, καθώς η προσοχή και οι επενδύσεις συνεχίζουν να εισρέουν στα γυναικεία αθλήματα.
Διαβάστε επίσης
Σιδηρόδρομος: Πώς μετά από 24 δισ. το τρένο πάει πιο αργά από Αθήνα στη Θεσσαλονίκη
Οι ασφαλέστερες πόλεις στον κόσμο για το 2025: Η 1η ευρωπαϊκή
ΕΛΕΤΑΕΝ: Η “μάχη” για τον ηλεκτρικό χώρο και η στροφή στα αιολικά