THEPOWERGAME
H δυναμική άνοδος του εμπορικού πλεονάσματος της Κίνας και ο σκληρός ανταγωνισμός που ασκεί η BYD ή Build Your Dreams στις αυτοκινητοβιομηχανίες της Δύσης αυξάνουν τις ανισορροπίες στο παγκόσμιο εμπόριο και τους κινδύνους μιας μετωπικής σύγκρουσης του Πεκίνου με τη νέα κυβέρνηση του Ντόναλντ Τραμπ, η οποία θα αναλάβει τα ηνία του Λευκού Οίκου από τις αρχές του επόμενου έτους. Εγείρονται δε ερωτήματα για τον ρόλο που θα μπορούσε να διαδραματίσει ο Έλον Μασκ στις σχέσεις ΗΠΑ – Κίνας, καθώς εδώ και χρόνια έχει καλλιεργήσει φιλικές σχέσεις με το Πεκίνο και υπήρξε ένας από τους πιο ένθερμους υποστηρικτές του Τραμπ.
Κατά τη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας των Ρεπουμπλικανών η επιχειρηματολογία του Αμερικανού δισεκατομμυριούχου επικεντρώθηκε στην ανάγκη αποτελεσματικότερης λειτουργίας του αμερικανικού κράτους, υποσχόμενος πως μπορεί να μειώσει τις δαπάνες κατά δύο τρισ. δολάρια. Αν και δεν έχει αποσαφηνιστεί ποιος θα είναι ο ρόλος του Μασκ στη νέα κυβέρνηση του Τραμπ, το Πεκίνο παρακολουθεί στενά τους συσχετισμούς μεταξύ των δύο ανδρών. Όπως επισημαίνουν πηγές του NBC στην Κίνα, ο επικεφαλής της Tesla κινδυνεύει να προκαλέσει τη δυσαρέσκεια του Πεκίνου εάν συνταχθεί με μια κυβέρνηση που υιοθετεί επιθετική εμπορική πολιτική. Ο Τραμπ δήλωσε προεκλογικά πως θα αυξήσει τους δασμούς σε όλες τις εισαγωγές από την Κίνα στο 60% ή υψηλότερα.
Ο κίνδυνος μιας κλιμακούμενης αντιπαράθεσης ανάμεσα σε μια νέα κυβέρνηση Τραμπ και του Πεκίνου αυξάνεται όσο η Κίνα διοχετεύει μαζικά προϊόντα σε εξαιρετικά χαμηλές τιμές. Το Bloomberg υπολογίζει πως το εμπορικό πλεόνασμα της Κίνας θα φθάσει το ιστορικό υψηλό του ενός τρισ. δολαρίων το 2024, έχοντας ήδη διαμορφωθεί στα 785 δισ. δολάρια μέσα στους πρώτους δέκα μήνες του έτους. Πρόκειται για άνοδο της τάξεως του 16% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο και ήδη ένα ρεκόρ.
Το εμπορικό πλεόνασμα της Κίνας, τα έσοδα της BYD και το Gigafactory της Tesla στη Σαγκάη
Η BYD είναι ένας ισχυρός παίκτης στην εξαγωγική μηχανή της Κίνας. Για πρώτη φορά τα έσοδα της κινεζικής εταιρείας EVs ξεπέρασαν αυτά της Tesla το τρίμηνο που έληξε τέλη Σεπτεμβρίου, με άνοδο 24% από πέρυσι στα 28,2 δισ. δολάρια. Σύμφωνα με ανάλυση του αμερικανικού πρακτορείου, η BYD μπορεί να ξεπεράσει ακόμη και τη Ford Motor στις παραδόσεις οχημάτων κατά τη διάρκεια του τρέχοντος έτους. Εάν επιβεβαιωθεί μια τέτοια πρόβλεψη, η BYD θα κατακτήσει τη 10η θέση των ισχυρότερων αυτοκινητοβιομηχανιών στον κόσμο. Βέβαια, τα καθαρά κέρδη της Tesla ήταν υψηλότερα, στα 2,2 δισ. δολάρια, έναντι του 1,6 δισ. δολαρίων της BYD εν μέσω της προαναφερόμενης περιόδου.
Όμως ο Μασκ έχει απόλυτη συνείδηση της δυναμικής που έχουν η BYD και οι υπόλοιπες αυτοκινητοβιομηχανίες της Κίνας στην ηλεκτροκίνηση. Τον Ιανουάριο του 2024, δηλαδή αρκετούς μήνες πριν αναγγείλει δημόσια πως θα στηρίξει την υποψηφιότητα του Ντόναλντ Τραμπ, ο Μασκ είχε δηλώσει πως οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες θα συντρίψουν τους ανταγωνιστές τους χωρίς εμπόδια στο εμπόριο.
Οι ελιγμοί του Μασκ και οι προσδοκίες του Πεκίνου
Τον Μάιο, όμως, έκανε μεταστροφή 180 μοιρών στις θέσεις του, τονίζοντας πως ήταν αντίθετος με τους δασμούς που επέβαλε η νυν κυβέρνηση του Τζο Μπάιντεν στις εισαγωγές ΕVs από την Κίνα. Πέρυσι, μάλιστα, ο Μασκ είχε δηλώσει στον Κιν Γκανγκ, ο οποίος ήταν υπουργός Εξωτερικών της Κίνας εκείνη την περίοδο, πως διαφωνεί με την αποσύνδεση της κινεζικής από την αμερικανική οικονομία. Παραδόξως, ο Τραμπ είναι αυτός που κήρυξε εμπορικό τον εμπορικό πόλεμο κατά την προηγούμενη θητεία του, με δασμούς σε εισαγωγές προϊόντων 300 δισ. δολαρίων από τη 2η ισχυρότερη οικονομία του κόσμου.
Πλεονέκτημα του Μασκ είναι η εξαιρετική δημοφιλία του στην Κίνα, η οποία αντιπροσωπεύει το 40% των παγκόσμιων παραδόσεων της Tesla. Το εργοστάσιο της Tesla στην Κίνα, γνωστό ως Gigafactory, είναι το πλέον πολύτιμο περιουσιακό στοιχείο της εταιρείας, με τον Μασκ να ξεχωρίζει ως ένας από τους μεγαλύτερους επενδυτές στη χώρα. Στο μέσο κοινωνικής δικτύωσης Weibo της Κίνας έχει 2,2 εκατ. ακολούθους.
Πηγές του NBC δεν αποκλείουν το να διαδραματίσει έναν εξισορροπητικό ρόλο στις σχέσεις Τραμπ – Πεκίνου. Μερίδα της κοινής γνώμης δεν διστάζει να τον συσχετίζει με τον Χένρι Κίσινγκερ, ο οποίος είχε καλλιεργήσει στενές σχέσεις με το Κομμουνιστικό Κόμμα της Κίνας. Αξιωματούχοι στο Πεκίνο πρόσεξαν πως όταν ο Μασκ επισκέφθηκε το Πεκίνο τον περασμένο Απρίλιο, ο Τραμπ μίλησε για την πιθανότητα να παράγουν EVs οι αυτοκινητοβιομηχανίες της Κίνας στις ΗΠΑ.
Διαβάστε επίσης
Αυξάνονται οι επενδύσεις σε συγκροτήματα επώνυμων διαμερισμάτων
Τηλεπικοινωνίες: Αυτά είναι τα πιο αξιόπιστα δίκτυα για το 2024
Ο γρίφος των κορεσμένων δικτύων και των υψηλών τιμών ενέργειας