THEPOWERGAME
Κεντρικό ρόλο στο σχέδιο των G7 να αποκλείσουν όσο το δυνατόν πιο πολύ το ρωσικό πετρέλαιο από τις διεθνείς αγορές ήταν το πλαφόν των 60 δολαρίων το βαρέλι ως βασική προϋπόθεση για την παροχή ασφαλιστικής κάλυψης στα δεξαμενόπλοια. Το σχέδιο τέθηκε σε εφαρμογή προ διετίας μαζί με το εμπάργκο των G7 στο ρωσικό πετρέλαιο. Έκτοτε, έχει δημιουργηθεί ένας σκιώδης στόλος με «κουρασμένα» πλοία.
Το ζήτημα της ασφάλισης των φορτίων με ρωσικό πετρέλαιο έγινε ακόμη πιο καίριο λόγω φόβων για ενδεχόμενες πετρελαιοκηλίδες από τον σκιώδη στόλο της Ρωσίας. Οι κίνδυνοι μόλυνσης των θαλάσσιων υδάτων μπορεί να επιφέρει, επίσης, βαρύτατες οικονομικές επιπτώσεις στον τουρισμό και την αλιεία. Τι θα γινόταν στην περίπτωση που ένα δεξαμενόπλοιο ξεκινά από τη Ρωσία αλλά προκληθεί ατύχημα με πετρελαιοκηλίδα κοντά στα χωρικά ύδατα μιας «εχθρικής» χώρας, όπως χαρακτηρίζει ο Βλαντιμίρ Πούτιν, πρόεδρος της Ρωσίας, όσες κυβερνήσεις έχουν καταδικάσει την εισβολή στην Ουκρανία.
Αποκλειστικές πληροφορίες του πρακτορείου Bloomberg και του μη κερδοσκοπικού δημοσιογραφικού οργανισμού Danwatch αποκαλύπτουν πως οι κάτοχοι των δεξαμενόπλοιων αυτών καταφεύγουν σε ασφαλιστικές εταιρείες της Ρωσίας ή σε οντότητες που εδρεύουν σε απόμακρες περιοχές όπως το Καμερούν και το Κιργιστάν. Το γεγονός αυτό, το οποίο επεσήμαναν πρώτες οι βρετανικές αρχές αφού εντόπισαν δεξαμενόπλοια με επίφοβη ασφαλιστική κάλυψη στο Κανάλι της Μάγχης, δημιουργεί αβεβαιότητα στην πιθανότητα καταβολής αποζημιώσεων σε περίπτωση ατυχήματος. Δεν είναι ένας αμελητέος κίνδυνος, καθώς ένας μεγάλος αριθμός πλοίων αναγκάζεται να κινηθεί στο περιθώριο του ασφαλιστικού κλάδου.
Ποιοι ασφαλίζουν τον σκιώδη στόλο που μεταφέρει το ρωσικό πετρέλαιο
Πριν από τον πόλεμο στην Ουκρανία, η πλειοψηφία των ασφαλιστικών συμβολαίων για τη μεταφορά πετρελαίου από τη Ρωσία συνάπτονταν με δυτικούς ομίλους που ανήκουν στην International Group of Protection & Indemnity Clubs.Έπειτα, οι ασφαλιστικές επιδίωκαν κάλυψη από τον ασφαλιστικό κλάδο απέναντι στον κίνδυνο πετρελαιοκηλίδων, επιμένοντας στις πιο αυστηρές προδιαγραφές ασφαλείας για τη θαλάσσια μεταφορά του μαύρου χρυσού, όπως συνηθίζεται.
Μολονότι οι εταιρείες αυτές εξακολουθούν να παρέχουν υπηρεσίες σε δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο, έχει γίνει αντιληπτή η είσοδος νέων παικτών, ιδιαίτερα ρωσικών συμφερόντων, σύμφωνα με την έρευνα των Bloomberg και Danwatch. Ταυτόχρονα, οι εσθονικές αρχές μελέτησαν ασφαλιστικά έγγραφα για περίπου 150 δεξαμενόπλοια που μετέφεραν ρωσικό πετρέλαιο από τον περασμένο Ιούλιο έως τον Αύγουστο. Κατέληξαν στο συμπέρασμα πως το 20% με 25% είχε κάλυψη από ρωσικές εταιρείες.
Επιπροσθέτως, ανακάλυψαν πως μια ασφαλιστική εταιρεία με έδρα το Καμερούν και μια ακόμη στο Κιργιστάν παρείχαν καθεμία ασφαλιστική κάλυψη σε, τουλάχιστον, δυο δεξαμενόπλοια. Εν τω μεταξύ, η ασφαλιστική Russian National Reinisurance (RNRC) παρέχει κάλυψη σε αξιόλογο αριθμό εταιρειών που ασφαλίζουν δεξαμενόπλοια με ρωσικό πετρέλαιο και διέρχονται από τα στενά της Τουρκίας και της Δανίας.
Όμως, η RNRC λειτουργεί υπό την αιγίδα της κεντρικής τράπεζας της Ρωσίας και έτσι τίθεται ένα ερώτημα αποζημίωσης σε τυχόν «εχθρική» χώρα, σύμφωνα με τις αναφορές του Κρεμλίνου για τις χώρες που έχουν καταδικάσει την εισβολή στην Ουκρανία. Ήδη, αξιωματούχοι της Ρωσίας έχουν δηλώσει στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό πως οι δυτικές κυρώσεις και όχι η Μόσχα ευθύνονται για τη δημιουργία του «σκιώδους» στόλου.
Διαβάστε επίσης
Αλλαγή ώρας 2024: Τι θα κάνουμε τελικά αυτήν την Κυριακή
Η οικοδομή σήκωσε τις επενδύσεις το 2023
Κατασκευές: Έρχονται νέα έργα ύψους 23,9 δισ. μέχρι το 2026