THEPOWERGAME
Τον καλύτερό τους εαυτό δίνουν τις τελευταίες μέρες ο Ντόναλντ Τραμπ και η Καμάλα Χάρις, προκειμένου να αποσπάσουν και την τελευταία ψήφο μπροστά στις εκλογές του Νοεμβρίου στις ΗΠΑ, καθώς οι δημοσκοπήσεις μέχρι στιγμής δείχνουν ότι η μάχη θα είναι στήθος με στήθος. Καθώς κάθε κοινωνική και φυλετική ομάδα μπαίνει στο στόχαστρο της κάθε καμπάνιας, οι Λατινοαμερικάνοι, που είναι αρκετοί στις ΗΠΑ, δεν περνούν απαρατήρητοι για τους δύο υποψηφίους.
Ο Ντόναλντ Τραμπ – ο οποίος έχει δεσμευτεί να πραγματοποιήσει τη μεγαλύτερη απέλαση μεταναστών στην ιστορία των ΗΠΑ – ακολουθεί ένα σαφώς διαφορετικό ύφος στη διαφήμισή του για να προσεταιριστεί τους Λατίνους ψηφοφόρους: ένα αισιόδοξο βίντεο που χορεύει σάλσα. Το βίντεο 31 δευτερολέπτων με τον υποψήφιο των Ρεπουμπλικάνων να χτυπά τις γροθιές του υπό τον πιασάρικο ρυθμό ενός ισπανικού στίχου που έχει τροποποιηθεί για να κατακεραυνώσει την Καμάλα Χάρις δείχνει πόσο έντονα οι εκστρατείες προσελκύουν τους Λατίνους. Αντίστοιχα, ορισμένες από τις διαφημίσεις της Χάρις απεικονίζουν τη Δημοκρατική μπροστά από μια σημαία του Πουέρτο Ρίκο και να συνομιλεί με έναν μάγειρα σε μεξικάνικο εστιατόριο.
Η απευθείας ομιλία στους Λατίνους στα ισπανικά έχει μετατραπεί από δευτερεύον μέρος των στρατηγικών μηνυμάτων των δύο κομμάτων σε σημαντική εστίαση. Το ποσοστό των διαφημίσεων των προεδρικών εκλογών που προβάλλονται σε ισπανόφωνους τηλεοπτικούς και ραδιοφωνικούς σταθμούς σημείωσε ρεκόρ φέτος, εκτοξεύοντας το 25% των προεδρικών διαφημίσεων στη Νεβάδα από 10% το 2020 και ανεβαίνοντας στο 15% από 11% στην Αριζόνα, σύμφωνα με την εταιρεία παρακολούθησης AdImpact.
Η έξαρση όλων των διαφημίσεων που σχετίζονται με τις εκλογές και προβάλλονται σε ισπανόφωνα καταστήματα είναι πιο έντονη στη Νεβάδα, όπου οι δαπάνες αυξήθηκαν κατά 724% σε σχέση με το 2020 και στην Αριζόνα κατά 38% περίπου σε σχέση με πριν από τέσσερα χρόνια. Αυτά τα διαφημιστικά δολάρια-ρεκόρ στην Αριζόνα και τη Νεβάδα, όπου περίπου ένας στους πέντε ψηφοφόρους αναγνωρίζεται ως Λατίνος, καταδεικνύουν το διακύβευμα.
Ειδικά οι δαπάνες των Δημοκρατικών βρίσκονται σε μεγάλο βαθμό πίσω από το διαφημιστικό κύμα, με συνδυασμένη δαπάνη 41 εκατομμυρίων δολαρίων στις δύο πολιτείες, ποσό υπερδιπλάσιο από αυτό του 2020. Και οι ίδιες οι διαφημίσεις μετατοπίζονται όλο και περισσότερο πέρα από τη μετανάστευση και επικεντρώνονται σε θέματα όπως το κόστος ζωής.
«Οι Λατίνοι μετακινούνται από ψηφοφόρους που έχουν ταυτιστεί φυλετικά ή εθνοτικά σε ψηφοφόρους με οικονομική τσέπη», δήλωσε ο Μάικ Μαδρίτης, συγγραφέας του βιβλίου The Latino Century και συνιδρυτής του Lincoln Project, μιας συντηρητικής ομάδας που αντιτίθεται στον Τραμπ. «Ψηφίζουν κατά μήκος ταξικών γραμμών πολύ περισσότερο από ό,τι ψηφίζουν κατά φυλετικές ή εθνοτικές γραμμές».
Η ομάδα αυτή αποτελεί πλέον το 14,7% του εκλογικού σώματος που αποτελεί ρεκόρ, σύμφωνα με μελέτη του Pew Research Center. Εν τω μεταξύ, η υποστήριξη για την Χάρις μεταξύ των πιθανών Λατινοαμερικανών ψηφοφόρων είναι χαμηλότερη από εκείνη των τριών τελευταίων Δημοκρατικών προεδρικών υποψηφίων, σύμφωνα με την τελευταία δημοσκόπηση των New York Times/Siena College.
Η αντιπρόεδρος των ΗΠΑ, δεν έχει την πολυτέλεια να χάσει ψήφους, ειδικά καθώς άλλα τυπικά δημοκρατικά μπλοκ, όπως οι Αφροαμερικανοί, δείχνουν σημάδια απομάκρυνσης από τους Δημοκρατικούς. Στις πολιτείες μάχης, συμπεριλαμβανομένων της Αριζόνα και της Νεβάδα, οι μέσοι όροι των δημοσκοπήσεων δείχνουν ότι ο Τραμπ διατηρεί ένα μικρό προβάδισμα έναντι της Χάρις, η οποία θα ήταν η πρώτη μαύρη και ασιάτισσα γυναίκα που θα κέρδιζε τον Λευκό Οίκο.
Ακόμη και μικρές αλλαγές μεταξύ των Λατίνων θα μπορούσαν να έχουν σημαντικές επιπτώσεις. Το 2020, ο πρόεδρος Τζο Μπάιντεν κέρδισε την Αριζόνα με λιγότερες από 11.000 ψήφους. Στη Νεβάδα, ο Μπάιντεν κέρδισε τον Τραμπ κατά περίπου 2,4 ποσοστιαίες μονάδες.
«Και οι δύο αυτές πολιτείες έχουν ένα σημαντικό ποσοστό λατινοαμερικανών ψηφοφόρων που μπορεί να κάνει τη διαφορά στις εκλογές», δήλωσε η Emmanuelle Leal-Santillan, εκπρόσωπος του Somos PAC. Η εν λόγω ομάδα δαπανά 8 εκατομμύρια δολάρια για την υποστήριξη της εκστρατείας της Χάρις, ενώ η αδελφή της επιτροπή πολιτικής δράσης θα διαθέσει άλλα 7 εκατομμύρια δολάρια σε προσπάθειες κινητοποίησης δίγλωσσων ψηφοφόρων. Οι δύο ομάδες δαπάνησαν συνολικά 5,3 εκατομμύρια δολάρια για αυτές τις προσπάθειες το 2020.
Στην Αριζόνα και τη Νεβάδα διεξάγονται επίσης ανταγωνιστικές κούρσες για τη Γερουσία των ΗΠΑ και μέτρα για την κατοχύρωση του δικαιώματος στην άμβλωση στα συντάγματα των πολιτειών, τα οποία επίσης προωθούν τις διαφημίσεις.
Τραμπ και Χάρις: Σε ποια ζητήματα «χτυπάει» η προπαγάνδα τους προς τους Λατινοαμερικανούς
Για τις εκστρατείες που υποστηρίζουν τη Χάρις και τον Τραμπ, πολλές από τις διαφημίσεις αφορούν την οικονομία. Αυτή ήταν η πρώτη ανησυχία των Λατίνων ψηφοφόρων στην Αριζόνα και τη Νεβάδα, ενώ η μετανάστευση ήταν δεύτερη σε απόσταση σε δημοσκόπηση που δημοσιεύθηκε στις 7 Οκτωβρίου από την USA Today/Suffolk University.
«Ξέρω ότι οι τιμές είναι ακόμη πολύ υψηλές και πρέπει να τις αντιμετωπίσουμε», δήλωσε η Χάρις κατά τη διάρκεια ενός δημαρχείου της Univision στις 10 Οκτωβρίου. Η προεκλογική της εκστρατεία δήλωσε ότι οι επενδύσεις της στα λατινοαμερικάνικα μέσα ενημέρωσης σε εθνικό επίπεδο, συμπεριλαμβανομένων 3 εκατομμυρίων δολαρίων σε ραδιοφωνικές διαφημίσεις μόνο για τον μήνα ισπανικής κληρονομιάς, είναι από τις μεγαλύτερες για προεδρική κούρσα.
Οι διαφημίσεις της στα ισπανικά περιλαμβάνουν διαφημίσεις που προβάλλουν το ιστορικό της ως κόρη μητέρας μετανάστριας και το έργο της ως γενική εισαγγελέας της Καλιφόρνια. Τονίζουν ότι θα συνεχίσει να αγωνίζεται για τις οικογένειες της μεσαίας τάξης και ότι ο Τραμπ θα γυρίσει πίσω την πρόοδο.
Την Παρασκευή, η εκστρατεία της παρουσίασε μια νέα διαφήμιση, μέρος μιας επένδυσης 370 εκατομμυρίων δολαρίων σε τηλεοπτικές και ψηφιακές κρατήσεις μέχρι την ημέρα των εκλογών, η οποία περιλαμβάνει ισπανικούς υπότιτλους πάνω από ένα βίντεο του τραγουδιστή Μαρκ Άντονι που μιλάει για το πώς ο Τραμπ ως πρόεδρος αποκάλεσε το Πουέρτο Ρίκο «βρώμικο και φτωχό».
Η προεκλογική εκστρατεία του Τραμπ αντιμετωπίζει σε μεγάλο βαθμό τους Λατινοαμερικάνους ψηφοφόρους όπως και άλλες ομάδες, τονίζοντας το βασικό μήνυμα του Ρεπουμπλικάνου για την ασφάλεια των συνόρων και τον πληθωρισμό, δήλωσε ο Jaime Florez, ο οποίος ηγείται της ισπανόφωνης επικοινωνιακής επιχείρησης της εκστρατείας. Οι ισπανόφωνες διαφημίσεις κατηγορούν την Χάρις για τις υψηλότερες τιμές και λένε ότι ο Τραμπ θα βελτιώσει την οικονομία.
«Πριν, το Ρεπουμπλικανικό Κόμμα δεν υπήρχε», δήλωσε ο Μάικλ ΜακΝτόναλντ, πρόεδρος του Ρεπουμπλικανικού Κόμματος της Νεβάδα. «Έτσι, τώρα είμαστε στη γλώσσα, μιλάμε τη γλώσσα. Έχουμε ανθρώπους που είναι Ρεπουμπλικάνοι, Ισπανόφωνους που είναι Ρεπουμπλικάνοι, που μιλούν σε Ισπανόφωνους που έρχονται».
Στην ομιλία του, ο υποψήφιος των Ρεπουμπλικάνων λέει ότι η πάταξη των μεταναστών χωρίς χαρτιά θα βοηθήσει τις κοινότητες των Λατίνων και των μαύρων. «Θέλω πολλοί άνθρωποι να έρθουν στη χώρα μας, αλλά θέλω να έρθουν νόμιμα», δήλωσε ο Τραμπ σε συνέντευξή του στον αρχισυντάκτη του Bloomberg News, Τζον Μίκλεθγουέιτ, στο Economic Club of Chicago την Τρίτη. Οι Λατίνοι στην Αριζόνα δήλωσαν ότι παρατήρησαν τις ισπανόφωνες διαφημίσεις – και εκτιμούν την προσέγγιση.
«Νομίζω ότι, παρόλο που πολλοί από εμάς μιλούν αγγλικά, όταν βλέπουμε διαφημίσεις στα ισπανικά, σε κάνει να αισθάνεσαι ότι μας προσέχουν», δήλωσε ο Sady Ramos Flynn, ένας 44χρονος υποστηρικτής του Τραμπ που κατάγεται από την Κολομβία και τώρα ζει στο Scottsdale. «Μας υπολογίζουν».
Πέρα από τις διαφημίσεις, οι εκστρατείες ξοδεύουν τεράστια ποσά για να προσελκύσουν τους Λατίνους. Το CHC Bold PAC, ο βραχίονας συγκέντρωσης κεφαλαίων της ισπανόφωνης ομάδας του Κογκρέσου, έχει δαπανήσει 1,2 εκατομμύρια δολάρια στην Αριζόνα στοχεύοντας στις Λατίνες, τη μεγαλύτερη επένδυση που έχει κάνει ποτέ στην πολιτεία, δήλωσε η Victoria McGroary, εκτελεστική διευθύντρια της ομάδας.
Σε μια πρωτοβουλία με την ονομασία «Hombres con Harris», τα στελέχη της προεκλογικής εκστρατείας του αντιπροέδρου επιστρατεύουν διασημότητες όπως ο Χάιμε Καμίλ και ο Άαρον Ντομίνγκεζ για να κάνουν καμπάνιες σε όλη την Αριζόνα, τη Νεβάδα και την Πενσυλβάνια, επισκεπτόμενοι μέρη όπως αθλητικά μπαρ και μαγειρέματα για να προσελκύσουν τους Λατίνους άνδρες.
Το γραφείο της εκστρατείας στο Ανατολικό Λας Βέγκας, το οποίο επικεντρώνεται στη λατινοαμερικάνικη κοινότητα της πόλης, έχει διοργανώσει δίγλωσσα εργαστήρια οικονομικού αλφαβητισμού, δείπνα της κοινότητας και οικογενειακές βραδιές κινηματογράφου.
«Η εκστρατεία μας πιστεύει ότι η ψήφος των Λατίνων πρέπει να κερδηθεί», δήλωσε η Emilia Pablo, εκπρόσωπος της εκστρατείας του Harris.
Οι εκστρατείες των συντηρητικών προσαρμόζουν επίσης τα μηνύματά τους. Το «μυστικό όπλο» για την Bienvenido, μια ομάδα που υποστηρίζει τον Τραμπ, είναι αγγλόφωνα και ισπανόφωνα ξυστά δελτία που ισχυρίζονται ότι το Δημοκρατικό Κόμμα υποστηρίζει τον παγανισμό και τα ανοιχτά σύνορα, τα οποία οι διαφημιστές τοποθετούν στις πόρτες στην Αριζόνα. Βοηθούν την ομάδα του να προσελκύσει τους Λατίνους που αποστρέφονται τις τυπικές διαφημίσεις της προεκλογικής εκστρατείας, δήλωσε ο Abraham Enriquez, πρόεδρος της Bienvenido, του οποίου η επένδυση στην Αριζόνα μέσω μιας μη κερδοσκοπικής εταιρείας και μιας επιτροπής πολιτικής δράσης είναι τριπλάσια από ό,τι ήταν το 2020.
Το κατά πόσον αυτοί οι ψηφοφόροι θα προσέλθουν -και για ποιον- αποτελεί βασική εστίαση.
«Η πιο επικίνδυνη παγίδα στην οποία πέφτουν οι άνθρωποι είναι να αντιμετωπίζουν τους Λατίνους ως ένα μονόλιθο», δήλωσε ο υπουργός Εξωτερικών της Αριζόνα Άντριαν Φόντες, ο πρώτος Λατίνος που ανέλαβε το αξίωμα. «Δεν είμαστε τίποτα άλλο. Είμαστε φιλελεύθεροι και συντηρητικοί. Είμαστε προοδευτικοί και ακραίοι».
Διαβάστε επίσης
Ακίνητα: Ράλι σχεδόν 80% για τις τιμές των κατοικιών
ΟΣΕ: Ψάχνουν 15 χρόνια το μοντέλο συντήρησης του σιδηροδρομικού δικτύου
Πώς η Τουρκία προωθεί τους πυρηνικούς αντιδραστήρες τσέπης