THEPOWERGAME
Τα παραπλανητικά σήματα μέσα από το Παγκόσμιο Σύστημα Στιγματοθέτησης (GPS) προβληματίζουν τις αεροπορικές εταιρείες, τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας και τους πιλότους. Θεωρητικά περιορίζονται σε εμπόλεμες ζώνες για να αποτρέψουν χτυπήματα από μη επανδρωμένα αεροσκάφη και πυραύλους. Τελευταία, όμως, το εύρος αυτών των παρεμβολών στο GPS επεκτείνεται πέραν των αυστηρών ορίων που ορίζουν τα πολεμικά μέτωπα στην Ουκρανία και τη Μέση Ανατολή, προκαλώντας σύγχυση σε πτήσεις της πολιτικής αεροπορίας, σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες της Wall Street Journal.
Η αμερικανική εφημερίδα αναφέρεται χαρακτηριστικά σε μια πτήση της American Airlines που περνούσε πάνω από το Πακιστάν σε υψόμετρο μεγαλύτερο των 9.700 μέτρων από την επιφάνεια της γης με προορισμό το Νέο Δελχί. Κάποια στιγμή ο πιλότος έλαβε σήμα από στρατιωτικό ηλεκτρονικό σύστημα να ανέβει ακόμη πιο ψηλά. Αν και το σήμα ήταν λανθασμένο και απευθύνονταν σε drone ή πύραυλο, επιβεβαιώνει πως υπάρχει η δυνατότητα να διεισδύουν στα συστήματα της πολιτικής αεροπορίας. Το φαινόμενο ονομάζεται στα αγγλικά «GPS spoofing».
Αυτά τα παραπλανητικά σήματα άρχισαν να επηρεάζουν έναν αυξανόμενο αριθμό πτήσεων της πολιτικής αεροπορίας εδώ και έναν χρόνο. Καταδεικνύουν πως τα ηλεκτρονικά συστήματα μπορούν να αλληλοεπιδρούν και να προκαλούνται βλάβες διάρκειας έστω και λίγων λεπτών στα πιλοτήρια. Πιλότοι έχουν αναφέρει πως κατά τη διάρκεια πτήσεων έχει γίνει προγραμματισμός των ρολογιών σε προγενέστερη ώρα, έχουν δοθεί λανθασμένες προειδοποιήσεις και έχει χαραχθεί λανθασμένες συντεταγμένες πτήσης, σύμφωνα με μαρτυρίες και στοιχεία της Wall Street Journal.
Ειδήμονες επισημαίνουν πως ο όγκος των ανακριβών σημάτων GPS έχει παρουσιάσει μεγάλη αύξηση ιδιαίτερα στο διάστημα του τελευταίου εξάμηνου. Οι πιο ισχυρές παρεμβολές στο GPS προέρχονται από τους στρατιωτικούς πομπούς της Ρωσίας, της Ουκρανίας και του Ισραήλ, σχολίασε στην αμερικανική εφημερίδα ο Τοντ Χάνφρεϊς, καθηγητής μηχανολογίας του διαστήματος στο πανεπιστήμιο Όστιν του Τέξας.
Στα νότια της Μαύρης Θάλασσας εστάλησαν ανακριβείς συντεταγμένες μέσω GPS με αποτέλεσμα το αεροπλάνο να παρεκκλίνει από την πραγματική τοποθεσία για το υπόλοιπο της πτήσης. Ακόμη και όταν το αεροπλάνο είχε διαφύγει από την επίμαχη περιοχή που εξέπεμπαν λανθασμένες οδηγίες GPS, τα συστήματα δεν ενημερώθηκαν άμεσα με τα σωστά δεδομένα. Τελικά η πτήση ολοκληρώθηκε επιτυχώς χάριν σε εναλλακτικά συστήματα πλοήγησης. Τα περιστατικά αφορούν αεροπλάνα της Boeing και της Airbus σαν το Α320 που απογειώθηκε τον Ιούλιο από την Κύπρο και οι πιλότοι κατήγγειλαν μια «σοβαρή μετατόπιση του χάρτη».
Ωστόσο δεν έχουν ανακύψει σοβαροί κίνδυνοι που να θέτουν εν αμφιβόλω την ασφάλεια των επιβατών. Παρόλα αυτά, οι αεροπορικές εταιρείες ήδη εργάζονται για να θωρακιστούν άμεσα τα συστήματα GPS αλλά και να δοθούν πιο μόνιμες λύσεις. Τα κριτήρια για τον εξοπλισμό των αεροσκαφών -ώστε να μπορούν να αποκρούσουν ανακριβή σήματα- δεν θα εκδοθούν νωρίτερα από το επόμενο έτος.
Εν τω μεταξύ, οι πιλότοι ενημερώνονται πριν από κάθε πτήση προκειμένου να μπορούν να εντοπίσουν ενδεχόμενες παρεμβολές στο GPS – που καμία φορά μπορεί να περιλαμβάνει την αποσύνδεση ορισμένων features ή ακόμη την παράβλεψη λανθασμένων προειδοποιήσεων.
Διαβάστε επίσης
Διαβατήρια: Στο 1 τρισ. το κόστος από την κατάργηση της Σένγκεν
Σουβλάκι: Πόσο κοστίζει, πού αναμένεται να φτάσει
Η πράσινη επέλαση της Masdar στην Ευρώπη