THEPOWERGAME
Η βαθιά οικονομική αβεβαιότητα είναι ικανή συνθήκη για να οξύνει την ξενοφοβία και τον απομονωτισμό σε μια χώρα. Στη Γερμανία, ο κυβερνητικός συνασπισμός του Όλαφ Σολτς προσπαθεί εδώ και μια διετία να βελτιώσει την προοπτική της μεγαλύτερης οικονομίας στην Ευρωζώνη που, όμως, γίνεται όλο και πιο ανίσχυρη εξαιτίας της αποδυνάμωσης της βιομηχανικής βάσης της. Το υψηλό κόστος ενέργειας μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία επανάφερε επίσης τον πληθωρισμό και τις μεταναστευτικές ροές στο κάδρο, δοκιμάζοντας τις αντοχές των Γερμανών πολιτών και ενισχύοντας τα ακραία πολιτικά κόμματα.
Η επαναφορά των ελέγχων σε όλα τα σύνορα της Γερμανίας εκλήφθηκε ως «κίνηση άμυνας» από την κυβέρνηση Σολτς -η οποία απαρτίζεται από τους Χριστιανοδημοκράτες, τους Πράσινους και τους Φιλελεύθερους- μετά τη νίκη της Εναλλακτικής για τη Γερμανία (AfD) στις περιφερειακές εκλογές της Θουριγγίας και την ενίσχυσή της στο κρατίδιο της Σαξονίας προ τριών περίπου εβδομάδων.
Πρόκειται για τη μεγαλύτερη άνοδο της ακροδεξιάς από την εποχή του Ψυχρού Πολέμου. Καθιστά, ως εκ τούτου, ακόμη πιο κρίσιμες τις εκλογές στο Βρανδεμβούργο την ερχόμενη Κυριακή, όπου ξανά οι δημοσκοπήσεις δίνουν προβάδισμα στο AfD. Πρόκειται για ένα κρατίδιο στην βορειοανατολική Γερμανία, κοντά στα σύνορα με την Πολωνία, που αποτελούσε παραδοσιακό προπύργιο του Σοσιαλδημοκρατικού κόμματος.
Κάποια χιλιόμετρα προς το βόρειο τμήμα της χώρας, η πόλη του Βόλφσμπουργκ είναι αντιμέτωπη με μια δυσοίωνη προοπτική έπειτα από την ανακοίνωση της Volkswagen πως θα προχωρήσει στο κλείσιμο εργοστασίων στη Γερμανία. Στο Βόλφσμπουργκ βρίσκονται τα κεντρικά γραφεία της μεγαλύτερης αυτοκινητοβιομηχανίας στη Γερμανία που ήταν μέχρι πρότινος ταυτισμένη με το μεγαλείο της εγχώριας οικονομίας. Επί σειρά ετών, ουσιαστικά, η πόλη της Κάτω Σαξονίας με το μεγαλύτερο εργοστάσιο παραγωγής αυτοκινήτων στον κόσμο συμβόλιζε την αναβίωση της γερμανικής βιομηχανίας μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.
Εκεί η Volkswagen απασχολεί 60.000 πολίτες και ακόμη τόσους στο υπόλοιπο κρατίδιο της Κάτω Σαξονίας. Σήμερα, όμως, οι 120.000 κάτοικοι της πόλης φοβούνται μήπως έχουν ανάλογη τύχη με το Φλίντ του Μίσιγκαν, δηλαδή στην αμερικανική πόλη που ιδρύθηκε η GM, αλλά έκλεισε τα εργοστάσια της στα μέσα της δεκαετίας του ΄80 λόγω του ανταγωνισμού από την Ασία. Η επιβράδυνση της ζήτησης και ο εντεινόμενος ανταγωνισμός στην ηλεκτροκίνηση από την Κίνα αυξάνουν τις πιέσεις στην Volkswagen, η οποία μαζί με άλλες βιομηχανίες στη Γερμανία καλούνται να καλύψουν αυξημένες δαπάνες στην εγχώρια οικονομία.
Τα προβλήματα της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας καθρεπτίζουν την ύφεση στην μεταποίηση που επιμένει από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία και ενισχύει την ανασφάλεια στη χώρα. Στη Γερμανία, ο δείκτης Υπευθύνων Προμηθειών (ΡΜΙ) κινείται κάτω από το 50 -που είναι η διαχωριστική γραμμή ανάμεσα στην ανάπτυξη και την συρρίκνωση- περίπου από τον Αύγουστο του 2022. Μόλις προ ενός μηνός, ο δείκτης Επιχειρηματικής Εμπιστοσύνης Ifo υποχώρησε στο 86,6, αντανακλώντας το χαμηλότερο επίπεδο από τον περασμένο Φεβρουάριο λόγω της απαισιοδοξίας που υπερισχύει στον ιδιωτικό κλάδο. Με τις προβλέψεις να θέλουν τον ρυθμό ανάπτυξης να είναι σχεδόν στάσιμος το 2024 από το 2023, ο πρόεδρος του ινστιτούτου Ifo, Κλέμενς Φουστ, επιβεβαίωσε πρόσφατα πως η «γερμανική οικονομία εισέρχεται όλο και πιο πολύ σε κρίση». Κάτω από αυτές τις συνθήκες είναι που καλλιεργείται κλίμα εσωστρέφειας μεταξύ των πολιτών.
Διαβάστε επίσης
Κατασκευές: Οι τέσσερις αλλαγές για να προχωρήσουν τα μεγάλα έργα
Forbes: Πέντε κορυφαίες ετικέτες Single Malt ουίσκι για το 2024
Σιφναίος: Τι σηματοδοτεί η συμφωνία της Gastrade με τη Venture Global