THEPOWERGAME
Τα κινεζικά brands, που στρέφονται στις παγκόσμιες αγορές για ανάπτυξη έχουν ένα σημαντικό πλεονέκτημα σε σχέση με το πρώτο κύμα ασιατικών επιχειρήσεων που δραστηριοποιήθηκαν παγκοσμίως στο παρελθόν: μια μεγάλη εθνική κινεζική διασπορά. Αυτό το συμπέρασμα προκύπτει από μελέτη που δημοσίευσε σήμερα η αμερικανική εταιρεία Bain and Company.
Η ανάλυσή τους εξέτασε κυρίως στοιχεία μέχρι το 2023 για 150 εταιρείες καταναλωτικών αγαθών με έδρα την Ασία και τον Ειρηνικό που είναι εισηγμένες στο χρηματιστήριο. «Ο εθνοτικός κινεζικός πληθυσμός στο εξωτερικό είναι τόσο μεγάλος σε πολλές αγορές που νομίζω ότι υπάρχει μια δυσανάλογη ευκαιρία για τις κινεζικές εταιρείες να στοχεύσουν σε εθνοτικούς κινεζικούς πληθυσμούς σε άλλες αγορές», δήλωσε στο CNBC ο David Zehner, ανώτερος εταίρος της Bain.
Τώρα, με την επιβράδυνση της ανάπτυξης στο εσωτερικό της χώρας, οι κινεζικές εταιρείες «βλέπουν κάποιες από τις επιτυχημένες ιστορίες που ήταν δυνατές, ιδίως στην Ιαπωνία και την Κορέα, και επιδιώκουν να μιμηθούν αυτή την επιτυχία», είπε. Ο Zehner σημείωσε ότι πολλές από τις εταιρείες ξεκίνησαν την παγκόσμια επέκτασή τους εστιάζοντας στην Ασία πριν επεκταθούν στην Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική. Περίπου 60 εκατομμύρια Κινέζοι ζουν εκτός της ηπειρωτικής Κίνας, σύμφωνα με τα Ηνωμένα Έθνη.
Παρά το γεγονός ότι αποτελούν μειονότητα στις ΗΠΑ, υπήρχαν περίπου 5,2 εκατομμύρια άτομα κινεζικής καταγωγής που ζούσαν στη χώρα το 2023, σύμφωνα με στοιχεία από το Γραφείο Απογραφής των ΗΠΑ. Και στη Σιγκαπούρη, με πληθυσμό 5,92 εκατομμύρια κατοίκους, οι Κινέζοι αποτελούσαν το 74% του συνόλου, σύμφωνα με κυβερνητική έκθεση στα τέλη Ιουνίου 2023.
«Υπάρχουν πολλές από αυτές τις κινεζικές εταιρείες που έχουν πραγματικά φιλόδοξη παγκόσμια νοοτροπία και είναι σε θέση να πάρουν το είδος της επιχειρηματικής, ταχείας καινοτομίας που έχτισαν στο εσωτερικό και να το χρησιμοποιήσουν για να δημιουργήσουν νέες θέσεις στο εξωτερικό», δήλωσε ο Zehner, ο οποίος ηγείται της πρακτικής καταναλωτή της Bain στην περιοχή Ασίας-Ειρηνικού από το Σίδνεϊ.
«Έτσι, ενώ οι εταιρείες της Νότιας Κορέας και της Ιαπωνίας θα μπορούσαν εξίσου να σκεφτούν τις ίδιες στρατηγικές, νομίζω ότι οι κινεζικές εταιρείες, κατά κάποιο τρόπο, είναι κατά κάποιο τρόπο δυσανάλογα ευνοημένες».
Τα κινεζικά Brands και οι αναξιοποίητες δυνατότητες
Κινεζικές εταιρείες από την μάρκα οικιακών συσκευών Haier μέχρι την startup ρομποτική Keenon έχουν επιταχύνει την παγκόσμια επέκτασή τους τα τελευταία χρόνια, ιδίως καθώς η εγχώρια κατανάλωση παραμένει υποτονική μετά την πανδημία. Η κινεζική εταιρεία smartphone και οικιακών συσκευών Xiaomi παράγει ήδη περισσότερο από το 40% των εσόδων της από τις υπερπόντιες αγορές. Τα τελευταία τρία τρίμηνα, συντελέστηκε διψήφια ανάπτυξη για την Alibaba στο υπερπόντιο ηλεκτρονικίο εμπόριο.
Σε σχέση με τις εταιρείες της Νότιας Κορέας και της Ιαπωνίας, οι καταναλωτικές επιχειρήσεις που εδρεύουν στην Κίνα δεν έχουν ακόμη δημιουργήσει τόσα έσοδα από τις υπερπόντιες αγορές, σύμφωνα με τη μελέτη της Bain. Εξετάστηκαν τέσσερις υποτομείς: καταναλωτικά ηλεκτρονικά είδη, καταναλωτική υγεία, ένδυση και γρήγορα κινούμενα καταναλωτικά αγαθά, ή αγαθά που πωλούνται σχετικά γρήγορα και με χαμηλό κόστος.
Και οι 16 ιαπωνικές εταιρείες στον τομέα των ταχέως κινούμενων καταναλωτικών αγαθών απέκτησαν τουλάχιστον 10% των εσόδων τους από τις διεθνείς αγορές, ενώ πέντε από αυτές απέκτησαν πάνω από το ήμισυ των πωλήσεών τους στο εξωτερικό. Οι τέσσερις νοτιοκορεατικές εταιρείες του τομέα έβγαλαν το 10% έως 50% των εσόδων τους στο εξωτερικό.
Αντίθετα, η Κίνα είχε επίσης 16 εταιρείες στον τομέα των ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών, αλλά πέντε επικεντρώθηκαν μόνο στην εγχώρια αγορά. Εννέα κέρδιζαν έως και το 10% των εσόδων τους από το εξωτερικό, ενώ μόνο δύο έκαναν από 10% έως 50% των πωλήσεών τους στο εξωτερικό. Ωστόσο, ο Zehner δήλωσε ότι αναμένει ότι οι κινεζικές εταιρείες μόλις τώρα αρχίζουν να παίρνουν φόρα. «Νομίζω ότι θα υπάρξουν πολλές ευκαιρίες για τα κινεζικά brands σε πολλά μέρη του κόσμου να κατασκευάσουν κατηγορίες όπου δεν είναι ανεπτυγμένες». Σημείωσε επίσης ότι «σε πολλές δυτικές αγορές, η επιρροή της ασιατικής κουλτούρας και των ασιατικών εμπορικών σημάτων έχει αυξηθεί».
Μεταξύ των πρόσφατων κινήσεων για επέκταση στο εξωτερικό, η κινεζική εταιρεία λιανικής πώλησης Miniso στις 31 Αυγούστου άνοιξε το μεγαλύτερο κατάστημά της μέχρι σήμερα στην Τζακάρτα της Ινδονησίας και έκανε λόγο για πωλήσεις ρεκόρ την πρώτη ημέρα ύψους 1,18 εκατομμυρίων γιουάν (166.000 δολάρια). Η εταιρεία, η οποία πωλεί καταναλωτικά προϊόντα οικιακής και καθημερινής χρήσης, δήλωσε ότι άνοιξε το 200ο κατάστημά της στις ΗΠΑ στις 24 Αυγούστου.
Τα έσοδα της Miniso στο εξωτερικό για το τρίμηνο που έληξε στις 30 Ιουνίου αυξήθηκαν κατά 35,5% στο ισοδύναμο των 207,8 εκατ. δολαρίων. Τα έσοδα της ηπειρωτικής Κίνας αυξήθηκαν κατά 18% στα 347,5 εκατ. δολάρια κατά την ίδια περίοδο.
Διαβάστε επίσης
To ντονέρ, το μπουρέκ, η καρμπονάρα και η μάχη για τα εθνικά πιάτα
ΜμΕ: Τα κίνητρα για συνενώσεις, το επενδυτικό κλίμα και ο ρόλος των funds
Έξυπνα κτίρια: Τα οφέλη και οι προκλήσεις