THEPOWERGAME
Απαισιοδοξία επικράτησε τον περασμένο μήνα στο παγκόσμιο εμπόριο καθώς η υποχώρηση της μεταποιητικής δραστηριότητας στις ΗΠΑ, η διετής ύφεση στα εργοστάσια της Ευρώπης και η αυτοσυγκράτηση των καταναλωτών στην Κίνα μπλοκάρουν μια δυναμική ανάκαμψη των οικονομιών. Οι συνθήκες γίνονται ακόμη πιο δύσκολες εάν ληφθούν υπόψη οι μεταβολές στις εφοδιαστικές αλυσίδες που προκαλούνται από τις εντάσεις στις εμπορικές σχέσεις της Κίνας με τα ισχυρά κράτη της Δύσης και τις επιθέσεις των Χούθι της Υεμένης στην Ερυθρά Θάλασσα.
Δεν είναι ακόμη βέβαιο εάν οι παράγοντες αυτοί θα οδηγήσουν σε μόνιμες αλλαγές τις εφοδιαστικές αλυσίδες ή θα έχουν σοβαρό αρνητικό αντίκτυπο στο παγκόσμιο εμπόριο. Από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία και τον πόλεμο ανάμεσα στη Χαμάς και το Ισραήλ τον περασμένο Οκτώβριο έχει αυξηθεί η επικινδυνότητα των εμπορικών δρομολογίων δια θαλάσσης. Λόγω της έκρυθμης κατάστασης στη Μέση Ανατολή, το πέρασμα των εμπορικών πλοίων από την Ερυθρά Θάλασσα παραμένει επικίνδυνο, με αποτέλεσμα τα δρομολόγια να γίνονται πιο χρονοβόρα καθώς περνούν από το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας στην Αφρική.
Όπως παρατηρείται σε ανάλυση της Allianz Commercial, «η ταχύτητα και η κλίμακα της αλλαγής στο προφίλ κινδύνου της εμπορικής ναυτιλίας είναι πρωτοφανής για τη σύγχρονη εποχή». Ήδη συντελούνται αλλαγές στις εφοδιαστικές αλυσίδες και τις υποδομές, σημειώνει ο ασφαλιστικός όμιλος. Ως εκ τούτου, παρά το τεταμένο κλίμα στις σχέσεις Ουάσιγκτον-Πεκίνου, το εμπόριο μεταξύ των δυο ισχυρότερων οικονομιών του κόσμου ήταν ένα από τα θέματα που πρωταγωνίστησαν στη συνάντηση υψηλών αξιωματούχων της Κίνας με τον σύμβουλο εθνικής ασφαλείας των ΗΠΑ, Τζέικ Σάλιβαν, που έλαβε χώρα στα τέλη Αυγούστου.
Για να αποφευχθούν προβλήματα στις εφοδιαστικές αλυσίδες, ορισμένες εταιρείες, όπως η BASF, εγκαθιστούν μονάδες παραγωγής που θα εξυπηρετούν αποκλειστικά την κινεζική αγορά. Παράλληλα, όμως, τόσο κινεζικές όσο και δυτικές εταιρείες διαφοροποιούν τις εφοδιαστικές αλυσίδες τους, δημιουργώντας πρόσθετες μονάδες σε άλλες χώρες της νοτιοανατολικής Ασίας. Οι άμεσες ξένες επενδύσεις στην Ινδονησία, τη Μαλαισία, τις Φιλιππίνες, την Ταϊλάνδη, τη Σιγκαπούρη και το Βιετνάμ αυξήθηκαν στα 236 δισ. δολάρια το 2023 έναντι των 190 δισ. δολαρίων που καταγράφηκαν για την περίοδο 2020-2022 από την OCBC, μια ασιατική τράπεζα με ενεργητικό άνω των 500 δισ. δολαρίων.
Στοιχεία της Oxford Economics έδειξαν, συγκεκριμένα, πως η Ταϊλάνδη και το Βιετνάμ παίζουν πια σημαντικό ρόλο στις εφοδιαστικές αλυσίδες των ΗΠΑ και της Κίνας. Η Apple έχει αναπτύξει σημαντική εργοστασιακή μονάδα στο Βιετνάμ ενώ οι Intel, GlobalFoundries και Infineon έχουν ενισχύσει την παρουσία τους στην Μαλαισία.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις της UNCTAD, δηλαδή της Διάσκεψης των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη, το παγκόσμιο εμπόριο αγαθών και υπηρεσιών αναμένεται να έχει αυξηθεί μέσα στο 2024 ύστερα από συρρίκνωση 3% στα 31 τρισ. δολάρια πέρσι και το ρεκόρ ανόδου έναν χρόνο πριν λόγω πανδημίας. Εντούτοις, η UNCTAD τηρεί επιφυλάξεις για τις προβλέψεις της λόγω «των συνεχιζόμενων γεωπολιτικών εντάσεων και των περιφερειακών συγκρούσεων που μπορεί να πυροδοτήσουν εκ νέου υψηλή μεταβλητότητα στις αγορές ενέργειας και αγροτικών εμπορευμάτων».
Από τον Τrade Traker του Bloomberg, μια πλατφόρμα που παρακολουθεί τις εξελίξεις στο παγκόσμιο εμπόριο, προκύπτει πως δυο από τα δέκα σημεία αναφοράς κινούνται σε επίπεδα «κάτω του φυσιολογικού» ενώ οκτώ συγκαταλέγονται στην κατηγορία του «φυσιολογικού» ή «άνω του φυσιολογικού».
Παραδείγματος χάριν, η κινητικότητα στα λιμάνια της Σιγκαπούρης και του Χονγκ Κονγκ φαίνεται πως ήταν χαμηλή τον Ιούλιο. Πτωτικά κινήθηκαν, επίσης, οι δείκτες Υπευθύνων Προμηθειών (ΡΜΙ) για τις εξαγωγές σε ΗΠΑ και Κίνα τον Ιούλιο και Αύγουστο, αντίστοιχα. Βέβαια, η τελική εικόνα δεν έχει ακόμη διαμορφωθεί για την πορεία του παγκόσμιου εμπορίου παρά τα ανησυχητικά σημάδια.
Διαβάστε επίσης
COMO: H ανακύκλωση στην κλωστοϋφαντουργία και η επένδυση σε μονωτικά από ”κουρέλια”
Συνήγορος Καταναλωτή: Έκρηξη αναφορών για ηλεκτρονικές παραγγελίες