THEPOWERGAME
H πανδημική κρίση έδωσε τεράστια ώθηση στις διαδικτυακές πλατφόρμες παράδοσης αγαθών, καθώς μεγάλος αριθμός καταναλωτών κατέφυγε σε λύσεις μηδενικής φυσικής επαφής με σημεία λιανικής πώλησης.
Οι εταιρείες που διαχειρίζονται τις εν λόγω πλατφόρμες, όπως η DoorDash, διαφοροποιούν τις υπηρεσίες τους και προσαρμόζονται διαρκώς στον ανταγωνισμό, επεκτείνοντας τις κατηγορίες αγαθών που προσφέρουν στους καταναλωτές.
Σημειώνεται ότι στον κλάδο της εστίασης, το 2020 σημειώθηκε διπλασιασμός της αξίας πωλήσεων μέσω delivery (40,8 δισ. δολ., έναντι 19,6 δισ. το 2019), σύμφωνα με στοιχεία του NPD Group.
Στα ύψη παγκοσμίως ο τζίρος του delivery
Στο Ηνωμένο Βασίλειο η αξία της αγοράς delivery εκτοξεύθηκε στα 11,4 δισ. λίρες δηλαδή δύο φορές πάνω από την αξία που είχε προ μίας πενταετίας. Στην Ελλάδα από την άλλη πλευρά υπολογίζεται ότι ο τζίρος του delivery φαγητού ξεπέρασε το 1 δισ. ευρώ, δηλαδή διπλασιάστηκε μέσα σε έναν χρόνο.
H εύλογη απορία ωστόσο είναι αν θα διατηρηθεί η δυναμική αυτού του κλάδου μετά το πέρας της πανδημίας. Ιδίως τα εστιατόρια προσπαθούν να παρακάμψουν τους ενδιάμεσους παρόχους τέτοιων υπηρεσιών που προβαίνουν σε πρόσθετες χρεώσεις, οι οποίες έχουν προκαλέσει μεγάλες αντιδράσεις και θεωρούνται καταχρηστικές από τους φορείς προστασίας των καταναλωτών. Έτσι, πολλά εστιατόρια προσλαμβάνουν τους δικούς τους οδηγούς και κάνουν παραδόσεις μόνο μέσα από τις δικές τους ιστοσελίδες ή χρησιμοποιούν μόνο έναν ενδιάμεσο πάροχο, για να έχουν καλύτερο έλεγχο.
Τι συμβαίνει στις ΗΠΑ
Στο μεταξύ στις ΗΠΑ, η DoorDash εξαγόρασε την εταιρεία υψηλής τεχνολογίας Chowbotics, η οποία χρησιμοποιεί ρομποτικές μεθόδους για την παρασκευή γευμάτων σε λιγότερο από δύο λεπτά. Η δε Instacart, η σημαντικότερη πλατφόρμα παράδοσης τροφίμων και ειδών οικιακής χρήσεως, ένωσε τις δυνάμεις της με την εταιρεία οικιακών αξεσουάρ και διακοσμητικών Michaels, διευρύνοντας την παλέτα υπηρεσιών της. Επιπροσθέτως, οι δύο συγκεκριμένες πλατφόρμες ανακοίνωσαν ότι προγραμματίζουν την έκδοση δικών τους πιστωτικών καρτών, αναφέρει σε σχετικό report το Γραφείο ΟΕΥ της Ελληνικής Πρεσβείας στη Νέα Υόρκη.
Την ίδια στιγμή οι προοπτικές για το λιανεμπόριο τροφίμων είναι εξαιρετικά ευνοϊκές, σύμφωνα με την “Brick Meets Click/Mercatus”.
Το 73% των ερωτηθέντων απάντησε ότι αγόρασε ηλεκτρονικά έστω και μια φορά προϊόντα τροφίμων και οικιακής χρήσης στους τελευταίους 3 μήνες. Είναι χαρακτηριστικό ότι στο ίδιο διάστημα του 2017, ο αριθμός των καταναλωτών που προέβησαν σε σχετική συναλλαγή ήταν μόλις 17%. Προφανώς η πανδημική κρίση επηρέασε έντονα αυτή την τάση (61% των καταναλωτών αγοράζουν τώρα περισσότερα προϊόντα διαδικτυακά από ότι πριν την πανδημία).
Παράλληλα, παρατηρείται μια γενικότερη αύξηση της καταναλωτικής δαπάνης για τα ανωτέρω προϊόντα με διαδικτυακές αγορές από τα τοπικά, παραδοσιακά καταστήματα λιανεμπορίου που παρέχουν αυτή τη δυνατότητα. Το 65% των ερωτηθέντων στην εν λόγω έρευνα απάντησε ότι προέβη σε ηλεκτρονική αγορά τροφίμων και συναφών ειδών από παραδοσιακό κατάστημα λιανεμπορίου κατά τους τελευταίους τρεις μήνες, προτιμώντας τα έναντι κάποιας μεγάλης, γνωστής πλατφόρμας ηλεκτρονικού εμπορίου, όπως η Amazon.
Η συνολική αξία των διαδικτυακών αγορών τροφίμων και συναφών ειδών τον Μάρτιο στις ΗΠΑ έφτασε τα 9,3 δισ. δολ., επαναλαμβάνοντας το ρεκόρ του παρελθόντος Ιανουαρίου.
Πέραν του διαδικτυακού εμπορίου, οι προοπτικές είναι ευνοϊκές και για το παραδοσιακό λιανεμπόριο, με φυσική παρουσία των πελατών στο κατάστημα. Έρευνα της “Power Reviews” έδειξε ότι το 93% των ερωτηθέντων πραγματοποίησε αγορές τροφίμων με φυσική παρουσία σε καταστήματα λιανεμπορίου εντός των τελευταίων 3 μηνών.