THEPOWERGAME
Η πανδημία της νόσου Covid-19 πιθανολογείται πως θα οδηγήσει σε μόνιμες αλλαγές τα επαγγελματικά ταξίδια.
Η εκτεταμένη χρήση της τεχνολογίας απέδειξε πως μέρος των συναντήσεων και των συσκέψεων μπορεί να γίνει διαδικτυακά, με τις διοικήσεις των εταιρειών ήδη να βλέπουν με θετική ματιά τη μείωση των δαπανών.
Ήδη οι μεγαλύτερες τράπεζες της Ευρώπης εξετάζουν να καταργήσουν σε μόνιμη βάση έως και το 50% των επαγγελματικών ταξιδιών.
Εάν μια τέτοια υπόθεση αποδειχθεί πως είναι βάσιμη τότε οι αεροπορικές εταιρείες θα πρέπει να αναπροσαρμόσουν λίγο έως πολύ τις μακροπρόθεσμες προσδοκίες τους.
Ήδη η πορεία για την ανάκαμψη του κλάδου είναι μακρά από τις επιπτώσεις της πανδημικής κρίσης.
Οι δαπάνες σε επαγγελματικά ταξίδια δεν θα ανακάμψουν στα προ πανδημίας επίπεδα πριν το 2025
Σύμφωνα με έρευνα της Παγκόσμιας Ένωσης Ταξιδιωτικών Επιχειρήσεων (GBTA), οι δαπάνες σε επαγγελματικά ταξίδια δεν θα ανακάμψουν στα προ πανδημίας επίπεδα πριν το 2025.
Έπειτα από πτώση 52% στα 694 δισ δολάρια το 2020, αναμένεται φέτος αύξηση του τζίρου κατά 21% στα 842 δισ δολάρια.
Από το 60% των συνολικών εσόδων των αεροπορικών εταιρειών στις ΗΠΑ -το υπόλοιπο 40% προέρχεται από την πώληση προγραμμάτων ταξιδιωτικών μιλίων σε εταιρείες πιστωτικών καρτών, ενοικίασης αυτοκινήτων ή ξενοδοχεία- το μεγαλύτερο κομμάτι πηγάζει από τα επαγγελματικά ταξίδια.
Μολονότι συνήθως καλύπτουν το 12% της επιβατικής κίνησης, οι επιβάτες που ταξιδεύουν για επαγγελματικούς λόγους μπορεί σε ορισμένες πτήσεις να αποδίδουν έως και τα δυο τρίτα των εσόδων, σύμφωνα με την Υπηρεσία Ασφάλειας Μεταφορών (TSA) των ΗΠΑ.
Παρομοίως, η PwC εκτιμά πως τα επαγγελματικά ταξίδια αντιπροσωπεύουν έως και 75% των εσόδων των αεροπορικών εταιρειών σε συγκεκριμένα δρομολόγια.
Στο κόκκινο το αεροδρόμιο Χίθροου
Οι ζημιές σχεδόν 2,4 δισ στερλινών που ανακοίνωσε το αεροδρόμιο του Χίθροου από το ξέσπασμα της πανδημίας μέχρι τα τέλη Μαρτίου δίνουν σαφή εικόνα των επιπτώσεων της πανδημίας που είναι 10 φόρες μεγαλύτερες από την παγκόσμια ύφεση του 2008, σύμφωνα με την GBTA.
Μετά από την πτώση της επιβατικής κίνησης στο Χίθροου το πρώτο τρίμηνο του 2021 κατά 91% συγκριτικά με την αντίστοιχη περίοδο του 2019, η διοίκηση του αεροδρομίου αναθεώρησε προς τα κάτω τις εκτιμήσεις του για το τρέχον έτος σε ένα φάσμα 13 με 36 εκατομμυρίων ταξιδιωτών έναντι των 81 εκατ. το 2019.
Λιγότερα ταξίδια για τα τραπεζικά στελέχη
«Κεντρικό ρόλο στην ανάκαμψη της παγκόσμιας οικονομίας θα διαδραματίσουν τα προγράμματα εμβολιασμού» εξηγεί ο Ντέιβιντ Χίλφμαν, διευθυντικό στέλεχος της GBTA. Τι θα γίνει, όμως, μετά το πέρας της πανδημίας;
Απευθυνόμενος στους Financial Times, ο διευθύνων σύμβουλος της HSBC, Νόελ Κιούιν, προβλέπει πως θα μειώσει κατά το ήμισυ τα επαγγελματικά ταξίδια του σε σχέση με την προ πανδημίας εποχή, επιλέγοντας τα δρομολόγια μεγάλων αποστάσεων.
Όμως τα δεδομένα για τα επαγγελματικά ταξίδια δεν φαίνεται να αλλάζουν μόνον επειδή η τεχνολογία γεφύρωσε το χάσμα των αποστάσεων στις επαγγελματικές συναντήσεις, αλλά και επειδή αρκετές εταιρείες έχουν δεσμευτεί να περιορίσουν δραστηριότητες που είναι επιζήμιες για το περιβάλλον.
Η βρετανική Lloyds Banking Group και η ολλανδική Dutch bank ABN Amro είναι οι πρώτοι τραπεζικοί όμιλοι που έχουν θέσει επίσημους στόχους για τη μείωση του περιβαλλοντικού τους αποτυπώματος.
Ειδικότερα, η ΑΒΝ στοχεύει σε μείωση κατά 50% των επαγγελματικών ταξιδιών την επόμενη πενταετία σε σχέση με τα δεδομένα που ίσχυαν το 2017.
Ορισμένοι επικεφαλής αεροπορικών εταιρειών αναγνωρίζουν τον κίνδυνο επικείμενων αλλαγών, ανοίγοντας το δρόμο για μια αναπροσαρμογή των προσδοκιών τους.
Ο Σάι Γιουίς, διευθύνων σύμβουλος της Virgin Atlantic, υπολογίζει πως τα επαγγελματικά ταξίδια θα μειωθούν κατά 20% μέσα στην επόμενη διετία.
Ακόμη πιο επιγραμματικός είναι ο Τζέφρεϊ Γκοχ, διευθύνων σύμβουλος της Star Alliance, της μεγαλύτερης αεροπορικής συμμαχίας στον κόσμο, θεωρώντας πως το ένα τρίτο των ταξιδιών θα εξαφανιστεί γενικά στη μετά-Covid 19 εποχή.