THEPOWERGAME
Ο Ρίτσαρντ Μπράνσον δεν θεωρεί τον εαυτό του επιχειρηματία – και πιστεύει ότι αυτό τον βοήθησε να χτίσει τον όμιλο Virgin σε αυτό που είναι σήμερα. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο ανέλαβε μερικά από τα μεγαλύτερα ρίσκα που άνοιξαν το δρόμο για να εξελιχθεί η επιχείρηση σε μια εκτεταμένη εταιρεία επιχειρηματικών κεφαλαίων και συμμετοχών με δεκάδες εταιρείες σε κλάδους όπως οι τηλεπικοινωνίες, τα ταξίδια, η φιλοξενία και οι διαστημικές πτήσεις, λέει ο Μπράνσον στο CNBC.
«Δεν σκέφτομαι ποτέ τον εαυτό μου ως επιχειρηματία»
«Δεν σκέφτομαι ποτέ τον εαυτό μου ως επιχειρηματία, ούτε καν ως πραγματικό επιχειρηματία», είπε ο Μπράνσον. «Απλώς βλέπω τον εαυτό μου ως κάποιον που αγαπά να δημιουργεί πράγματα για τα οποία μπορώ να είμαι περήφανος».
Μια αποκλειστική εστίαση στην παραγωγή χρημάτων πιθανότατα θα τον απέτρεπε από το να εισέλθει σε νέους κλάδους με ριψοκίνδυνα εγχειρήματα καθ’ όλη τη διάρκεια της καριέρας του, λέει – όπως η έναρξη της αεροπορικής εταιρείας Virgin Atlantic το 1984, ενώ η προηγούμενη εμπειρία του ήταν στη μουσική βιομηχανία, ή η ίδρυση της Virgin Galactic και το ταξίδι στο διάστημα με έναν από τους δικούς του πυραύλους.
«Υπάρχουν πολλά πράγματα που κάναμε τα οποία δεν θα είχαμε κάνει αν είχαμε ακούσει τους λογιστές», λέει ο Μπράνσον.
Η επιτυχία δεν πρέπει να ορίζεται ως το πόσα χρήματα βγάζεις, λέει ο Μπράνσον: Αντίθετα, έχει να κάνει με το να είσαι περήφανος για τη δουλειά που κάνεις και να βοηθάς να κάνεις «τη διαφορά στη ζωή των άλλων ανθρώπων». Ίσως ειρωνικά, η στρατηγική αυτή έχει αποδειχθεί επικερδής για τον Μπράνσον, του οποίου η τρέχουσα καθαρή αξία υπολογίζεται σε 2,5 δισεκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με το Forbes.
Ο Μπράνσον δεν είναι ο μόνος ηγέτης που βλέπει τον εαυτό του ως δημιουργό, διαμορφώνοντας τις επιτυχίες και τις αποτυχίες του με βάση τον αντίκτυπο που έχουν στους άλλους. Ο Frank Hasenfratz, ο αείμνηστος δισεκατομμυριούχος ιδρυτής της εταιρείας κατασκευής εξαρτημάτων αυτοκινήτων Linamar, ο οποίος πέθανε το 2022, είπε τόσα για τον εαυτό του στο CNBC το 2019:
«Έχω όλα τα χρήματα του κόσμου, αλλά εξακολουθώ να εργάζομαι»,δήλωσε ο Hasenfratz. “Τα χρήματα, φυσικά, είναι ένα κίνητρο. Αλλά το να χτίζεις κάτι που διαρκεί για μεγάλο χρονικό διάστημα είναι το πιο ικανοποιητικό επίτευγμα».
Φυσικά, η επίτευξη κέρδους είναι απαραίτητη για τη διατήρηση μιας επιχείρησης στην επιφάνεια – αλλά τα πιθανά κέρδη δεν πρέπει να είναι ο αποφασιστικός παράγοντας που σας εμπνέει να ξεκινήσετε ένα νέο εγχείρημα ή να πάρετε μια μεγάλη απόφαση, συμβουλεύει ο Branson.
Στην περίπτωση του Μπράνσον, γνώριζε ότι η έναρξη της Virgin Atlantic «ήταν πολύ ριψοκίνδυνη», όπως λέει: Δεν είχε ποτέ στο παρελθόν δική του αεροπορική εταιρεία και εισερχόταν σε έναν ιδιαίτερα ανταγωνιστικό κλάδο με επικεφαλής μεγαλύτερους, καθιερωμένους αντιπάλους. Όμως οι ανταγωνιστές αυτοί δεν είχαν ποιοτικές ανέσεις και εξυπηρέτηση πελατών και πίστευε ότι μπορούσε να δημιουργήσει μια καλύτερη εναλλακτική λύση, προσθέτει.
Η Virgin Atlantic εξακολουθεί να λειτουργεί τέσσερις δεκαετίες αργότερα, παρά το γεγονός ότι βγήκε από τη διαδικασία πτώχευσης το 2021. Πέρυσι σημείωσε ετήσιο ρεκόρ εσόδων ύψους περίπου 3,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Το στοίχημα του Μπράνσον στην αεροδιαστημική υπήρξε πιο δύσκολο μέχρι στιγμής. Η Virgin Galactic μείωσε το προσωπικό και ανέστειλε προσωρινά τις εμπορικές πτήσεις στο τέλος του 2023, αφού κατέγραψε ζημίες άνω των 500 εκατομμυρίων δολαρίων πέρυσι.
«Αν ήμουν ένας καθαρός επιχειρηματίας, τότε δεν θα είχα ποτέ αποφασίσει να πάω στο διάστημα», λέει ο Μπράνσον.
Αντίθετα, λέει, η απόφασή του να δημιουργήσει κάτι νέο «βασίζεται σε [αυτό] το ένστικτο: «Αν το δημιουργήσω αυτό μπορεί να είναι καλύτερο από αυτό που κάνουν όλοι οι άλλοι;». Μπορεί να κάνει μια πραγματική διαφορά στον κόσμο; Μπορεί να είναι κάτι για το οποίο μπορούμε όλοι να είμαστε πολύ περήφανοι;».
«Αν καλύπτει αυτά τα βασικά κριτήρια, τότε θα το δοκιμάσουμε και είτε θα πέσουμε με τα μούτρα – αν το ένστικτό μας ήταν λάθος – είτε αν το ένστικτό μας ήταν σωστό, τότε μπορούμε να το αναπτύξουμε», λέει ο Μπράνσον.