THEPOWERGAME
Η αμερικανική κυβέρνηση χορήγησε την Πέμπτη στην πολιτεία του Μέριλαντ ένα αρχικό ποσό 60 εκατ. δολαρίων σε κεφάλαια έκτακτης ανάγκης για τον καθαρισμό των συντριμμιών και την έναρξη της ανοικοδόμησης της γέφυρας Francis Scott Key που κατέρρευσε στη Βαλτιμόρη, μια εξαιρετικά γρήγορη εκταμίευση μετά από μια τέτοια καταστροφή, αναφέρει το Reuters.
Η γέφυρα κατέρρευσε νωρίς το πρωί της Τρίτης, αφού ένα τεράστιο φορτηγό πλοίο που είχε χάσει την ισχύ του έπεσε πάνω στην κατασκευή στο λιμάνι της Βαλτιμόρης. Δύο πτώματα έχουν ανασυρθεί και άλλα τέσσερα αγνοούνται και θεωρούνται νεκρά, καθώς πιστεύεται ότι παγιδεύτηκαν σε ένα όχημα κάτω από σκυρόδεμα και χάλυβα που έπεσε στο νερό.
Ο κυβερνήτης του Μέριλαντ Γουές Μουρ είχε ζητήσει τα 60 εκατομμύρια δολάρια νωρίτερα την Παρασκευή, και μέσα σε λίγες ώρες η Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αυτοκινητοδρόμων του αμερικανικού υπουργείου Μεταφορών ενέκρινε το αίτημα για τη χρηματοδότηση επειγουσών εργασιών.
Τέτοιες χρηματοδοτήσεις συνήθως παίρνουν μέρες, αλλά ο πρόεδρος Τζο Μπάιντεν δήλωσε στους δημοσιογράφους την Τρίτη ότι έδωσε εντολή στην ομοσπονδιακή κυβέρνηση να «κινήσει γη και ουρανό» για την ταχεία ανοικοδόμηση της γέφυρας, η οποία αποτελεί μέρος ενός αυτοκινητόδρομου που κάνει κύκλους γύρω από τη Βαλτιμόρη.
Ο Μουρ δήλωσε σε συνέντευξη Τύπου ότι η ύψιστη προτεραιότητα είναι να ανασυρθούν οι αγνοούμενοι οικοδόμοι που πραγματοποιούσαν επισκευές στη γέφυρα όταν το σκάφος που είναι γνωστό ως Dali προσέκρουσε σε κολώνα στήριξης γύρω στη 1:30 τα ξημερώματα της Τρίτης.
Στη συνέχεια, οι αξιωματούχοι ελπίζουν να καθαρίσουν το κανάλι προκειμένου να συνεχιστούν οι ναυτιλιακές εργασίες, να φροντίσουν τους εργαζόμενους, τις οικογένειες και τους πρώτους ανταποκριτές που επλήγησαν από την τραγωδία και να ξαναχτίσουν τη γέφυρα.
Αλλά πρώτα μια ομάδα εμπειρογνωμόνων πρέπει να εκτιμήσει πώς θα απομακρυνθεί το κολλημένο πλοίο, που είναι φορτωμένο με χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια και παγιδευμένο από τα συντρίμμια της γέφυρας. Το Σώμα Μηχανικών του αμερικανικού στρατού έφερε τον μεγαλύτερο γερανό στην ανατολική ακτή για να αφαιρέσει κομμάτια της γέφυρας, δήλωσε ο Μουρ.
«Το Dali έχει σχεδόν το ίδιο μήκος με τον Πύργο του Άιφελ και έχει πάνω του τη γέφυρα Key. Μιλάμε για 3.000 ή 4.000 τόνους χάλυβα που βρίσκονται στην κορυφή του πλοίου», δήλωσε ο Μουρ.
Μέχρι να ανασταλούν οι καταδυτικές επιχειρήσεις λόγω ανησυχιών για την ασφάλεια το βράδυ της Τετάρτης, οι δύτες που αναζητούσαν τα θύματα είχαν παρεμποδιστεί από τον όγκο και την πυκνότητα των συντριμμιών που εμπόδιζαν το φως του ήλιου.
«Στις περισσότερες περιπτώσεις, οι δύτες μας δεν μπορούν να δουν περισσότερο από ένα ή δύο μέτρα μπροστά τους, οπότε ένα μεγάλο μέρος της επιχείρησης είναι απλά αίσθηση», δήλωσε ο Μουρ.
Ομοσπονδιακοί αξιωματούχοι έχουν πει στους νομοθέτες του Μέριλαντ ότι το τελικό κόστος της ανοικοδόμησης της γέφυρας θα μπορούσε να εκτιναχθεί σε τουλάχιστον 2 δισεκατομμύρια δολάρια, ανέφερε το Roll Call, επικαλούμενο πηγή που γνωρίζει τις συζητήσεις.
Το Κογκρέσο των ΗΠΑ θα πρέπει να χρηματοδοτήσει την κατασκευή μιας γέφυρας αντικατάστασης.
Αξιωματούχοι του Μέριλαντ δήλωσαν ότι τα έκτακτα κονδύλια θα υποστηρίξουν «την κινητοποίηση, τις επιχειρήσεις και την απομάκρυνση των συντριμμιών, θέτοντας τα θεμέλια για μια ταχεία ανάκαμψη» και ότι η πολιτεία μπορεί να ζητήσει πρόσθετη χρηματοδότηση έκτακτης ανάγκης καθώς προχωρούν οι εκτιμήσεις των ζημιών.
Με προορισμό τη Σρι Λάνκα, το υπό σημαία Σιγκαπούρης πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Dali ανέφερε ότι έχασε την ισχύ και την ικανότητα ελιγμών πριν πέσει πάνω σε έναν πυλώνα στήριξης της γέφυρας.
Η πρόσκρουση έφερε σχεδόν αμέσως το μεγαλύτερο μέρος της γέφυρας να πέφτει στις εκβολές του ποταμού Πατάπσκο, αποκλείοντας τις ναυτιλιακές λωρίδες και αναγκάζοντας σε επ’ αόριστον κλείσιμο το λιμάνι της Βαλτιμόρης, ένα από τα πιο πολυσύχναστα στην ανατολική ακτή των ΗΠΑ.