THEPOWERGAME
Πώς η Κίνα κατέληξε να πυροβολεί τα πόδια της. Το Πεκίνο άθελά του βοηθά το Ιράν να σταματήσει τη διέλευση των πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα, υπονομεύοντας τις παγκόσμιες εμπορικές ροές και πλήττοντας τα ίδια του τα συμφέροντα, λένε αξιωματούχοι των δυτικών υπηρεσιών πληροφοριών, σύμφωνα με το Politico.
Οι παράνομες αγορές ιρανικού πετρελαίου από την Κίνα χρηματοδοτούν έμμεσα την πρόσφατη σειρά επιθέσεων των ανταρτών Χούθι της Υεμένης στην Ερυθρά Θάλασσα με αποτέλεσμα να πλήττεται η ναυτιλία. Περίπου το 15% του παγκόσμιου εμπορίου ρέει μέσω του διαδρόμου που οδηγεί από τον Κόλπο του Άντεν μέσω της Ερυθράς Θάλασσας και της Διώρυγας του Σουέζ, συνδέοντας την Ασία με την Ευρώπη.
Η Κίνα αγοράζει περίπου το 90% του ιρανικού πετρελαίου, συμπεριλαμβανομένου του αργού που πωλείται από τη Δύναμη Quds, τον παραστρατιωτικό βραχίονα του Σώματος Φρουρών της Ισλαμικής Επανάστασης (IRGC) που είναι υπεύθυνος για τις εξωτερικές στρατιωτικές επιχειρήσεις της Τεχεράνης. Η Quds Force εκπαιδεύει και χρηματοδοτεί τους αντιπροσώπους του Ιράν για την τρομοκρατία σε όλη τη Μέση Ανατολή, για παράδειγμα, συμπεριλαμβανομένης τόσο της Χεζμπολάχ στον Λίβανο όσο και των ανταρτών Χούθι της Υεμένης.
Πώς πλήττεται η Κίνα
Οι Χούθι «επιτίθενται σε διεθνείς οδούς και η πρώτη χώρα που πλήττεται από αυτό είναι η ίδια η Κίνα», δήλωσε ένας από τους αξιωματούχους. «Δεν είμαι σίγουρος ότι γνωρίζουν ότι κόβουν το κλαδί στο οποίο κάθονται», πρόσθεσε.
Αν και οι Χούθι φέρεται να έχουν ορκιστεί να μην επιτίθενται σε κινεζικά πλοία, οι αντάρτες εκτόξευσαν αρκετούς πυραύλους νωρίτερα αυτή την εβδομάδα εναντίον του κινεζικής ιδιοκτησίας Huang Pu. Το πλοίο, το οποίο είναι νηολογημένο στον Παναμά, υπέστη μόνο μικρές ζημιές. Δεν είναι σαφές αν οι Χούθι γνώριζαν την προέλευση του πλοίου.
Παρ’ όλα αυτά, η επίθεση υπογραμμίζει τον βαθμό στον οποίο οι παράνομες αγορές πετρελαίου της Κίνας έχουν αρχίσει να γυρίζουν μπούμερανγκ.
Οι διεθνείς κυρώσεις έχουν αφήσει το ιρανικό καθεστώς χωρίς μετρητά. Για να χρηματοδοτήσει τους αντιπροσώπους του στην τρομοκρατία, χορηγεί στη Δύναμη Quds μια ετήσια κατανομή πετρελαίου, το οποίο η ομάδα στη συνέχεια πωλεί στο εξωτερικό μέσω ενός περίπλοκου δικτύου εικονικών εταιρειών, μια πρακτική που έχει καταγραφεί λεπτομερώς από το Politico και άλλους.
Οι περισσότερες χώρες δεν αγγίζουν το ιρανικό πετρέλαιο από φόβο μήπως προσκρούσουν στις κυρώσεις, ιδίως σε αυτές που έχει επιβάλει η Ουάσινγκτον σε σχέση με το πρόγραμμα πυρηνικών όπλων του Ιράν. Η Κίνα, η οποία αντλεί περίπου το 10% του πετρελαίου της από το Ιράν και αντιτίθεται στις κυρώσεις, έχει επωφεληθεί εδώ και χρόνια από την απομόνωση του Ιράν, η οποία επιτρέπει στις κινεζικές επιχειρήσεις να αγοράζουν το αργό με μεγάλη έκπτωση. Ωστόσο, η κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα έχει περιπλέξει τα πράγματα.
Οι πολιτοφύλακες Χούθι έχουν επιτεθεί σε δεκάδες πλοία στον Κόλπο του Άντεν και την Ερυθρά Θάλασσα από τον Οκτώβριο, προκαλώντας μείωση της κίνησης κατά περισσότερο από 60%, σύμφωνα με το Ινστιτούτο του Κιέλου για την Παγκόσμια Οικονομία, μια δεξαμενή σκέψης με έδρα τη Γερμανία. Οι ΗΠΑ και ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες έχουν ενισχύσει τη ναυτική τους παρουσία στην Ερυθρά Θάλασσα, αλλά αυτό δεν ήταν αρκετό για να αποτρέψει τις επιθέσεις.
Οι Χούθι έχουν πραγματοποιήσει τις επιθέσεις χρησιμοποιώντας μη επανδρωμένα αεροσκάφη και πυραύλους που τους προμηθεύει το Ιράν, δήλωσαν οι αξιωματούχοι των μυστικών υπηρεσιών.
Νωρίτερα αυτόν τον μήνα, οι αντάρτες Χούθι σκότωσαν τρία μέλη του πληρώματος στο πλοίο True Confidence, που ανήκει στη Λιβερία, το οποίο έπληξαν με βαλλιστικό πύραυλο κατά πλοίων περίπου 100 χιλιόμετρα από τις ακτές της Υεμένης. Τον Φεβρουάριο, οι Χούθι εξαπέλυσαν πυραυλική επίθεση εναντίον του βρετανικής ιδιοκτησίας Rubymar, το οποίο βυθίστηκε στη νότια Ερυθρά Θάλασσα μεταφέροντας περισσότερους από 40.000 τόνους λιπάσματος.
Πολύ επικίνδυνη πλέον η Ερυθρά Θάλασσα
Μεγάλες δυτικές ναυτιλιακές εταιρείες, όπως η Maersk με έδρα τη Δανία, λένε ότι η Ερυθρά Θάλασσα είναι πλέον πολύ επικίνδυνη και έχουν δρομολογήσει τα πλοία τους γύρω από το ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας στην Αφρική, το οποίο προσθέτει έως και 14 ημέρες στο ταξίδι. Αν και η μεγαλύτερη διαδρομή δεν έχει τόσο μεγάλη διαφορά στην τιμή, χάρη στο υψηλό κόστος της διώρυγας του Σουέζ, ο επιπλέον χρόνος μπορεί να εμποδίσει τις αλυσίδες εφοδιασμού από τις οποίες εξαρτάται ο εξαγωγικός τομέας της Κίνας.
«Το κύριο αποτέλεσμα είναι ο μεγαλύτερος χρόνος στη θάλασσα», δήλωσε ο Julian Hinz, αναλυτής εμπορικής πολιτικής στο Ινστιτούτο του Κιέλου. «Είναι πολύ σημαντικό για την Κίνα να λειτουργούν οι παγκόσμιες εμπορικές διαδρομές χωρίς διακοπή».
Οι Χούθι ισχυρίζονται ότι ανέλαβαν τις επιθέσεις από αλληλεγγύη προς τους Παλαιστίνιους στη Γάζα, στην οποία το Ισραήλ έχει εισβάλει ως απάντηση στη σφαγή 1.200 ανθρώπων στις 7 Οκτωβρίου και την απαγωγή άλλων 250 από μαχητές της Χαμάς. Αλλά η συντριπτική πλειονότητα των πλοίων στα οποία έχουν επιτεθεί δεν είναι ούτε ισραηλινά, ούτε προορίζονται για τη χώρα.
Αυτό έχει προκαλέσει την οργή των χωρών του Ινδικού Ωκεανού, συμπεριλαμβανομένης της Ινδίας και της Σρι Λάνκα, οι οποίες έχουν υποστεί το κύριο βάρος της διατάραξης της Ερυθράς Θάλασσας. Σε μια διάσκεψη για το εμπόριο μέσω της περιοχής στη Σρι Λάνκα τον περασμένο μήνα, το Ιράν αντιμετώπισε έντονες επικρίσεις με ορισμένους εκπροσώπους να καλούν τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό του ΟΗΕ, ο οποίος έστειλε επίσης έναν υψηλόβαθμο αξιωματούχο στη συνάντηση, να λάβει νομικά μέτρα κατά της Τεχεράνης, σύμφωνα με άτομα που γνωρίζουν τη συνάντηση.
«Από την άποψη της Ασίας, κανείς δεν ενδιαφέρεται για τον πόλεμο στο Ισραήλ», δήλωσε ένας από αυτούς τους ανθρώπους. «Δεν είναι πρόσχημα για να ζημιωθεί η παγκόσμια οικονομία».