THEPOWERGAME
Το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας για το 2021 πήγε τελικά στο μεγάλο φαβορί, την ταινία «Nomadland» της Κλόι Ζάομ που έγινε και η δεύτερη γυναίκα σκηνοθέτης και η πρώτη Ασιάτισα που πήρε το αγαλματίδιο στην 93η τελετή απονομής των ιστορικών βραβείων.
Για τρίτη συνεχόμενη χρονιά, η τελετή δεν είχε κεντρικό παρουσιαστή, αλλά βασίστηκε σε μια ομάδα λαμπερών προσώπων, μεταξύ των οποίων οι Χάρισον Φορντ, Μπραντ Πιτ, Χοακίν Φοίνιξ, Ριζ Γουίδερσπουν, Ρενέ Ζελβέγκερ, ενώ δεν υπήρξε ούτε η παραδοσιακή ορχήστρα, αλλά τη θέση της πήρε ο Questlove (των The Roots) σε ρόλο DJ.
Η τελετή άλλωστε πραγματοποιήθηκε στο Union Station, έναν ιστορικό σιδηροδρομικό σταθμό στην καρδιά του Λος Άντζελες, περίπου 12 χιλιόμετρα από το Dolby Theater όπου διεξάγονται παραδοσιακά οι τελετές απονομής των Όσκαρ.
Οι υποψήφιοι είπαν το «παρών» στην εκδήλωση
Σε αντίθεση με άλλες βραβεύσεις, όπως τα BAFTAs και οι Χρυσές Σφαίρες, στα φετινά Όσκαρ οι αστέρες του Χόλυγουντ που ήταν υποψήφιοι βρέθηκαν στην εκδήλωση.
Οι 170 διάσημοι προσκεκλημένοι δεν φορούσαν μάσκες όσο «έγραφαν» οι κάμερες, ωστόσο τους είχε ζητηθεί να το κάνουν όσο η τελετή βρίσκεται σε διαφημίσεις ή παρουσιάζει εμβόλιμα βίντεο.
Η δεύτερη γυναίκα, πρώτη Ασιάτισσα σκηνοθέτης που βραβεύεται
Η 39χρονη Κινέζα σκηνοθέτις δήλωσε: «Εκ μέρους των παραγωγών μου, ευχαριστούμε την Ακαδημία και τους συνυποψήφιους μας και όσους μας βοήθησαν για να γίνει αυτή η ταινία, τη συγγραφέα του βιβλίου στο οποίο βασιστήκαμε, όλους όσους έπαιξαν, όσους βρήκαμε στο δρόμο και μας δίδαξαν τι σημαίνει πραγματική καλοσύνη».
Μια ακόμη ανατροπή στη φετινή τελετή ήταν πως το συγκεκριμένο βραβείο δεν ανακοινώθηκε τελευταίο – όπως συμβαίνει πάντα στην ιστορία του θεσμού – αλλά πριν από την απονομή των βραβείων Α’ Γυναικείου και Α΄ Ανδρικού Ρόλου.
Αναλυτικά τα βραβεία που δόθηκαν ήταν τα εξής:
Α’ Ανδρικού Ρόλου: Στον 83χρονο Αντονι Χόπκινς για τον ρόλο του στην ταινία «The Father». Είναι η πρώτη φορά από το 1968 που βραβεύεται υπερήλικας ηθοποιός στη συγκεκριμένη κατηγορία
Α’ Γυναικείου Ρόλου:Στη Φράνσις Μακ Ντόρμαντ για το Nomadland, που ήταν άλλωστε και το φαβορί.
Β΄ Ανδρικού Ρόλου: Στο Ντάνιελ Καλούγια που υποδύθηκε τον Μαύρο Πάνθηρα, Φρεντ Χάμπτον, στην ταινία Judas and the Black Messiah. Ο Καλούγια αφιέρωσε το Χρυσό Αγαλματίδιο και στον άλλο υποψήφιο της ίδιας ταινίας τον ΛαΚιθ Στάφιλντ (Judas and the Black Messiah).
Ο Ντάνιελ Καλούγια δήλωσε παραλαμβάνοντας το βραβείο: «Ευχαριστώ Θεέ μου, χωρίς την προστασία σου και την καθοδήγησή σου δεν θα ήμουν εδώ. Ευχαριστώ την μητέρα μου, που μου έδωσε τα πάντα και την αδερφή μου… Ήταν εκπληκτικό που έγινε αυτή η ταινία για τον Φρεντ Χάμπτον (σ.σ.: ηγέτης του κινήματος των Μαύρων Πανθήρων)».
Β’ Γυναικείου Ρόλου: Η 74χρονη Γιουν Γιου-τζουνγκ στο «Minari» κατάφερε να γίνει η δεύτερη Ασιάτισσα από το 1957 που κερδίζει το εν λόγω βραβείο, αφήνοντας με άδεια χέρια ηθοποιούς όπως η Γκλεν Γκλόουζ και η Αμάντα Σέιφιρντ.
Πρωτότυπο και διασκευασμένο σενάριο
Η βρετανίδα Εμεραλντ Φένελ ήταν το φαβορί στην κατηγορία πρωτότυπο σενάριο για την ταινία Promising Young Woman και αυτή που τελικά πήρε στα χέρια της το χρυσό αγαλματίδιο.
Το σενάριό της έχει αμεσότητα και μιλάει για ένα από τα βασικά σημεία της δημόσιας συζήτησης της εποχής μας, την πατριαρχία.
Ο Γάλλος Φλοριάν Ζέλερ που διασκεύασε για τη μεγάλη οθόνη το θεατρικό του έργο «The Father». Η Ενωση Σεναριογράφων πάντως ψήφισε «Μπόρατ».
Ο Δανός Τόμας Βίντερμπεργκ αφιέρωσε το αγαλματίδιο στην κόρη του που σκοτώθηκε
Στην κατηγορία καλύτερης διεθνούς ταινίας η Δανέζικη «Άσπρο Πάτο» ήταν το φαβορί, καθώς ήδη είχε αποσπάσει μια σειρά από βραβεία, όπως τα τέσσερα μεγάλα από την Ευρωπαϊκή Ακαδημία Κινηματογράφου.
Ο σκηνοθέτης Τόμας Βίντερμπεργκ να παραλαμβάνει το Όσκαρ και να το αφιερώνει στην κόρη του Ida, που σκοτώθηκε τις πρώτες μέρες των γυρισμάτων.
«Κάποιος κοίταζε το κινητό του ενώ οδηγούσε και μέσα στο αυτοκίνητο ήταν η κόρη μου. Πριν σκοτωθεί μου είχε στείλει ένα γράμμα ότι αγαπούσε το σενάριο αυτό. Νιώθω ότι είναι εδώ και με επευφημεί. Το έκανα για εκείνη, σαν φόρο τιμής. Αυτό το βραβείο είναι για εκείνη», είπε σε μία συγκινητική ομιλία
Το Mank πήρε μόνο Όσκαρ Καλύτερης Φωτογραφίας
Καλύτερη Φωτογραφία: Ο Έρικ Μέσερσμιντ για το «Mank», με τον Φαίδωνα Παπαμιχαήλ (Δίκη των 7 του Σικάγου) να είναι στους υποψηφίους, αλλά να μην κερδίζει το πολύτιμο αγαλματίδιο
Καλυτερου Μοντάζ: Στον Μίκελ Νίλσεν για το Sound of Metal. Σε αυτή την κατηγορία είχαμε την δεύτερη ελληνική υποψηφιότητα με τον Γιώργο Λαμπρινό και το The Father, ο οποίος όμως δεν επιλέχθηκε από την κριτική επιτροπή.
Αναλυτικά τα υπόλοιπα βραβεία της Ακαδημίας
Τα υπόλοιπα βραβεία της Ακαδημίας αναλυτικά είναι τα εξής:
Κοστούμια: Το Όσκαρ στην κατηγορία κουστούμια πήγε στην Αν Ροθ που υπογράφει τα πολύ αυθεντικά κοστούμια στο «Ma Rainey’s Black Bottom» και ιδιαίτερα για τα πολύχρωμα της Βαϊόλα Ντέιβις.
Καλύτερο τραγούδι: Στην H.E.R. για το τραγούδι «Fight for you» που περιλαμβάνεται στην ταινία «Judas and the Black Messiah» πήγε το Όσκαρ καλύτερου τραγουδιού.
Μακιγιάζ και κομμώσεις: Το φαβορί είναι το «Ma Rainey’s Black Bottom» και η εκπληκτική μεταμόρφωση της Βαϊόλα Ντέιβις για τον ομώνυμο ρόλο και εκεί πήγε το Όσκαρ. Μάλιστα η Αν Ροθ που επιμελήθηκε και τα κουστούμια της ταινίας έδωσε την πληροφορία ότι η Rainey χρησιμοποιούσε τρίχες αλόγου για τις περούκες της και είχε χρυσά δόντια.
Καλύτερος ήχος: Το Όσκαρ πήγε στο «Sound of Metal». Ο ήχος παίζει καθοριστικό ρόλο στην ταινία καθώς αναφέρεται σε έναν ντράμερ που χάνει ξαφνικά την ακοή του. Οι πειραματισμοί που αφορούν στους ήχους που ακούει στο κεφάλι του ένας κωφός και τις δονήσεις που νιώθει, φαίνεται ότι βρήκαν το στόχο τους. Υπογράφει ο Νίκολας Μπέκερ (Arrival, Gravity).
Οι υπόλοιπες υποψηφιότητες ήταν οι: Mank, Greyhound, Soul, News of the World
Καλύτερη μουσική: Για την καλύτερη μουσική βραβεύτηκε η ταινία κινουμένων σχεδίων «Soul» των Disney και Pixar.
Κινουμένων σχεδίων: Στο «Soul» κατέληξε το Οσκαρ προσθέτοντας ένα ακόμη μεγάλο βραβείο στην Pixar και την Ντίσνεϊ.
Καλυτερη ταινία κινουμένων σχεδίων μικρού μήκους: If Anything Happens I love you
Καλύτερη ταινία μικρού μήκους: The two distant strangers
Καλύτερου ντοκιμαντέρ μικρού μήκους: Colette
Καλύτερο ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους: My Octopus Teacher
Καλύτερα οπτικά εφέ: Tenet
Καλύτερης Καλλιτεχνικής Διεύθυνσης: Η ασπρόμαυρη ταινία Mank, από τον Ντόναλντ Γκρέιαμ Μπερτ.