THEPOWERGAME
Σε νέα υψηλά ρεκόρ έχουν σκαρφαλώσει οι τιμές του κακάο, με τους συμμετέχοντες στην αγορά να μην αναμένουν κάποια βραχυπρόθεσμη ανακούφιση.
Όπως αναφέρει το Bloomberg, οι τιμές έχουν εκτοξευθεί στα ύψη καθώς οι μεγαλύτεροι παραγωγοί του κόσμου στη Δυτική Αφρική αντιμετωπίζουν ξηρασία και ασθένειες και δομικά προβλήματα που θα μπορούσαν να παραμείνουν για τα επόμενα χρόνια. Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης στη Νέα Υόρκη ήταν κατά μέσο όρο πολύ κάτω από 3.500 δολάρια ο τόνος κάθε χρόνο από τη δεκαετία του 1980 έως το 2023. Ωστόσο, στις 22 Φεβρουαρίου τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης κακάο ξεπέρασαν τα 6.000 δολάρια ανά τόνο για πρώτη φορά και η αγορά ανησυχεί ότι θα μπορούσαν να συνεχίσουν να ανεβαίνουν.
Μέχρι στιγμής, οι εταιρείες αύξαναν τις τιμές του προϊόντος στο ράφι, ωστόσο κανείς δεν χρειάζεται τη σοκολάτα για να ζήσει και κάθε αύξηση της τιμής κινδυνεύει να μειώσει τις πωλήσεις. Οι καταναλωτές είναι πιο πιθανό να μειώσουν τις δαπάνες για σοκολάτα και καραμέλες εάν συνεχιστεί ο πληθωρισμός, αμέσως μετά από το αλκοόλ και το μακιγιάζ, σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας NIQ.
«Στο τέλος της ημέρας, στο ταμείο, το κόστος είναι αυτό που οδηγεί τις αποφάσεις αγοράς όσο τίποτα άλλο», δήλωσε ο Μπράιαν ΜακΚίον, ανώτερος αντιπρόεδρος δημόσιας πολιτικής της National Confectioners Association.
Μικρότερες ποσότητες για να απορροφηθούν οι ανατιμήσεις
Για να αντιμετωπίσουν, λοιπόν, τον περιορισμένο χώρο που τους δίνεται για πρόσθετες αυξήσεις τιμών, οι εταιρείες συρρικνώνουν τις συσκευασίες, περιορίζοντας το κόστος παραγωγής και προωθώντας προϊόντα με λιγότερο κακάο ή άλλες βασικές γεύσεις.
Στις ΗΠΑ, για παράδειγμα, όπου οι μπάρες Kit Kat κατασκευάζονται από την Hershey Co. , η τελευταία προσθήκη στη σειρά -η Chocolate Frosted Donut- βασίζεται σε μία σύντομη «βουτιά» στη σοκολάτα και όχι σε πλήρη επίστρωση. Αυτή η μείωση τοποθετεί τη σοκολάτα και το κακάο πιο χαμηλά στη λίστα των συστατικών του νέου προϊόντος από ό,τι στο κλασικό Kit Kat.
Η εναλλακτική που επικεντρώνεται σε προϊόντα χαμηλής περιεκτικότητας σε σοκολάτα «είναι σίγουρα στο τραπέζι», λέει ο Μπίλι Ρόμπερτς, ανώτερος οικονομολόγος για τρόφιμα και ποτά στην CoBank.
Σήμερα, περισσότερο από το 40% των σοκολατών που πωλούνται στις ΗΠΑ περιέχει κάτι άλλο, είτε είναι καραμέλα, είτε ξηροί καρποί είτε φρούτα, παρατηρεί ο Carl Quash, επικεφαλής σνακ και διατροφής στο Euromonitor International. «Αυτή η τάση υποχώρησε για λίγο, αλλά τώρα με το υψηλό κόστος του κακάο και τους καταναλωτές που αναζητούν απολαύσεις, θα δούμε περισσότερες τέτοιες καινοτομίες να έρχονται στην αγορά», λέει.
Όπως τονίζει το δημοσίευμα του Bloomberg, το βούτυρο κακάο, που παράγεται όταν αλέθονται οι κόκκοι, είναι βασικό συστατικό της σοκολάτας. Μια μέση μπάρα σοκολάτας γάλακτος περιέχει περίπου 20% βούτυρο κακάο. Ωστόσο, ορισμένοι κατασκευαστές τροφίμων βρίσκουν τρόπους να αντικαταστήσουν μέρος του στα προϊόντα τους με φθηνότερα υποκατάστατα, όπως το φοινικέλαιο.
Η αλλαγή από το βούτυρο κακάο σε υποκατάστατα μη κακάο λειτουργεί καλύτερα σε nonpremium εφαρμογές σοκολάτας, όπως για παράδειγμα σε λεπτές επικαλύψεις σε μπάρες και γεμίσεις σε είδη αρτοποιίας, παρά στις πιο παραδοσιακές πλάκες σοκολάτας.
«Το να ασχολούμαστε τώρα με τις συνταγές και τις γεύσεις απλώς και μόνο επειδή το κόστος του κακάο έχει αυξηθεί, κατά τη γνώμη μου, θα ήταν λάθος», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Nestlé, Μαρκ Σνάιντερ. Η εταιρεία μπορεί να χρειαστεί να προσαρμόσει το μάρκετινγκ, αλλά «είναι απλώς μια ακόμη παραλλαγή κόστους εμπορευμάτων την οποία πρέπει να αντιμετωπίσουμε», τόνισε. Για παράδειγμα, η βιομηχανία έχει επίσης αντιμετωπίσει υψηλό κόστος ζάχαρης τον τελευταίο καιρό.
Στροφή στα ζαχαρωτά
Οι υψηλές τιμές ενθαρρύνουν τις εταιρείες να συνεχίσουν να διαφοροποιούνται πέρα από τη σοκολάτα και να στρέφονται στις καραμέλες και τα ζαχαρωτά.
Στο ετήσιο συνέδριο Consumer Analyst Group της Νέας Υόρκης, στα τέλη Φεβρουαρίου, η Hershey’s αποκάλυψε το τελευταίο της σχέδιο για το μέλλον. Η εταιρεία, η οποία κατασκευάζει τα εμβληματικά της Kisses για περισσότερο από έναν αιώνα και εξακολουθεί να υπολογίζει τη Reese’s ως τη μεγαλύτερη μάρκα της, σκοπεύει να ενισχύσει τον κλάδο των ζαχαρωτών της κατά 50% το 2024. Αυτή η ενέργεια θα βοηθήσει την Hershey’s «να προσεγγίσει τους καταναλωτές μας με νέους και διαφορετικούς τρόπους », είπε η διευθύνουσα σύμβουλος Μισέλ Μπακ.