Γ.Δ.
1401.58 +0,28%
ACAG
-0,37%
5.35
BOCHGR
-0,46%
4.36
CENER
+1,94%
8.4
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
-1,20%
8.2
NOVAL
+1,54%
2.31
OPTIMA
-0,31%
12.72
TITC
+1,48%
37.65
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+1,31%
1.396
ΑΒΕ
+1,32%
0.46
ΑΔΜΗΕ
-0,21%
2.345
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.685
ΑΛΜΥ
0,00%
3.66
ΑΛΦΑ
-2,05%
1.5305
ΑΝΔΡΟ
-0,62%
6.38
ΑΡΑΙΓ
+1,43%
9.58
ΑΣΚΟ
-0,39%
2.53
ΑΣΤΑΚ
-0,29%
6.88
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
-0,23%
8.74
ΑΤΤ
+4,07%
0.614
ΑΤΤΙΚΑ
+1,40%
2.17
ΒΙΟ
+0,39%
5.19
ΒΙΟΚΑ
+0,86%
1.755
ΒΙΟΣΚ
-0,73%
1.365
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.04
ΓΕΒΚΑ
+1,15%
1.315
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,82%
17.9
ΔΑΑ
+0,13%
7.99
ΔΑΙΟΣ
-1,64%
3.6
ΔΕΗ
-0,85%
11.65
ΔΟΜΙΚ
-1,82%
2.7
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,03%
0.29
ΕΒΡΟΦ
+2,17%
1.41
ΕΕΕ
+1,93%
33.74
ΕΚΤΕΡ
+1,54%
1.446
ΕΛΒΕ
0,00%
4.66
ΕΛΙΝ
+0,51%
1.98
ΕΛΛ
-1,87%
13.1
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,74%
1.632
ΕΛΠΕ
-1,84%
6.675
ΕΛΣΤΡ
+1,49%
2.05
ΕΛΤΟΝ
+2,80%
1.838
ΕΛΧΑ
0,00%
1.8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.13
ΕΤΕ
-1,59%
6.924
ΕΥΑΠΣ
+0,32%
3.14
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.75
ΕΥΡΩΒ
-0,20%
2.036
ΕΧΑΕ
-0,23%
4.3
ΙΑΤΡ
+0,98%
1.54
ΙΚΤΙΝ
-0,65%
0.3055
ΙΛΥΔΑ
-0,29%
1.74
ΙΝΚΑΤ
+1,28%
4.75
ΙΝΛΙΦ
-0,23%
4.28
ΙΝΛΟΤ
+1,14%
0.89
ΙΝΤΕΚ
+0,53%
5.67
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
-4,04%
0.974
ΙΝΤΚΑ
+1,15%
2.65
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
0,00%
1.17
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
-2,03%
1.45
ΚΟΡΔΕ
+3,80%
0.41
ΚΟΥΑΛ
+0,99%
1.02
ΚΟΥΕΣ
-0,72%
5.52
ΚΡΙ
-0,35%
14.3
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+0,22%
0.924
ΛΑΒΙ
-0,96%
0.719
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
7.27
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
-3,53%
0.82
ΛΕΒΚ
0,00%
0.256
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
-0,37%
2.73
ΜΑΘΙΟ
-8,62%
0.594
ΜΕΒΑ
0,00%
3.62
ΜΕΝΤΙ
+0,50%
2.02
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
-1,82%
2.97
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,62%
19.2
ΜΟΝΤΑ
-1,32%
3.75
ΜΟΤΟ
-0,61%
2.45
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+1,90%
24.66
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.7
ΜΠΡΙΚ
-0,48%
2.08
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
+0,96%
31.7
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
0,00%
0.83
ΞΥΛΚ
+0,79%
0.256
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+0,48%
20.9
ΟΛΠ
-0,50%
29.85
ΟΛΥΜΠ
-2,17%
2.25
ΟΠΑΠ
+3,27%
15.8
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,13%
0.79
ΟΤΕ
+1,33%
15.21
ΟΤΟΕΛ
-1,37%
10.1
ΠΑΙΡ
-2,26%
0.952
ΠΑΠ
+2,15%
2.38
ΠΕΙΡ
-1,13%
3.589
ΠΕΡΦ
+1,89%
5.38
ΠΕΤΡΟ
+1,03%
7.86
ΠΛΑΘ
-0,13%
3.96
ΠΛΑΚΡ
0,00%
13.9
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+0,17%
1.174
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
+0,59%
5.13
ΡΕΒΟΙΛ
+0,95%
1.595
ΣΑΡ
-0,92%
10.72
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-1,21%
0.327
ΣΙΔΜΑ
-0,33%
1.525
ΣΠΕΙΣ
+0,71%
5.64
ΣΠΙ
+2,78%
0.518
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.8
ΤΖΚΑ
+0,71%
1.42
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-3,64%
0.212
ΦΡΛΚ
-0,56%
3.55
ΧΑΙΔΕ
-8,20%
0.56

Μεσάζοντας η Λιβύη για τη διοχέτευση ρωσικού πετρελαίου στην Ευρώπη

Μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, η Λιβύη λειτουργεί ως μεσάζοντας στη διοχέτευση πετρελαιοειδών καυσίμων από τη Ρωσία στην Ευρώπη προκειμένου να σβηστούν τα ίχνη, σύμφωνα με εκτενές ρεπορτάζ του πρακτορείου Bloomberg. Βάσει μαρτυριών από πηγές του αμερικανικού πρακτορείου, έως και το 40% των πετρελαιοειδών καυσίμων που εισέρχονται στη Λιβύη στο πλαίσιο κρατικού προγράμματος επιδοτήσεων πωλούνται από λαθρέμπορες στο εξωτερικό.

Το Queen Majeda και το λιμάνι του Δυρραχίου

Οι έρευνες του αμερικανικού πρακτορείου ξεκίνησαν ενάμιση χρόνο πριν όταν κατασχέθηκε δεξαμενόπλοιο που διέρχονταν από τα χωρικά ύδατα της χώρας. Μέχρι σήμερα είναι προσαραγμένο στο λιμάνι του Δυρραχίου με φορτίο αξίας δυο εκατ. δολαρίων.

Όταν οι λιμενικές αρχές της Αλβανίας εντόπισαν το Queen Majeda συνειδητοποίησαν ότι ακόμη και οι δεξαμενές νερού ήταν γεμάτες με πετρελαιοειδή καύσιμα θαλάσσης. Ήταν Σεπτέμβριος του 2022, δηλαδή ένα εξάμηνο μετά την εισβολή στην Ουκρανία που διέταξε η Μόσχα. Οι αρμόδιοι αξιωματικοί υποψιάστηκαν πως ήταν πλαστά τα έγγραφα που πιστοποιούσαν την προέλευση του καυσίμων από τη Λιβύη.

Οι υποψίες τους ξεκίνησαν από την αναφορά της Brega Petroleum Marketing Corp., μονάδα της κρατικής National Oil Corp. της Λιβύης. Η Brega είχε δικαιοδοσία για τη διαχείριση καυσίμων μέσα στη Λιβύη, ενώ η National Oil Corp. είναι η μοναδική οντότητα που μπορεί να εισάγει και να εξάγει πετρελαϊκά προϊόντα για τη χώρα, η οποία βάλλεται από εσωτερικές συγκρούσεις.

Ακόμη πιο αξιοπερίεργο είναι πως το φορτίο αυτό προορίζονταν για την Kastrati Group, μια εταιρεία που κατέχει δίκτυο πρατηρίων στην Αλβανία. Την κυριότητα του πλοίου είχε η εταιρεία Eldawadi Shipping που ανήκει σε επιχειρηματία από τη Λιβύη. Αν και το πλήρωμα και ο καπετάνιος κρατήθηκαν από τις αρχές, καμία κατηγορία δεν απαγγέλθηκε εναντίον της Kastrati Group ή εις βάρος του επιχειρηματία που κατέχει το πλοίο. Όπως διευκρίνισε η Kastrati στο Bloomberg, είχε παραλάβει πετρέλαιο ντίζελ θαλάσσης από το Queen Majeda τον Ιούλιο και τον Αύγουστο του 2022 αλλά δεν είχε συνάψει καμία σύμβαση λίγο πριν την κατάσχεση του Σεπτέμβριου.

Βάσει στοιχείων και μαρτυριών από αξιωματούχους της Λιβύης προκύπτει πως έως και 40% των πετρελαιοειδών καυσίμων -συνολικού ύψους 5 δισ. δολαρίων – που εισάγονται στη Λιβύη στο πλαίσιο επιδοτούμενου προγράμματος καταλήγει σε λαθρεμπόριο. Ένα μεγάλο κομμάτι των καυσίμων αυτών πηγάζει από τη Ρωσία. Έπειτα κατευθύνεται από τη Λιβύη στην Ευρώπη, όπου έχουν πια επιβληθεί κυρώσεις για ορισμένα από αυτά τα προϊόντα, αναφέρει το Bloomberg.

Λιβύη: εισάγει κατεργασμένο πετρέλαιο παρά τον πλούτο της πρωτογενούς παραγωγής αργού

Η Λιβύη δεν έχει τη δυνατότητα να διυλίσει όλη την πετρελαϊκή παραγωγή της παρά το ότι ο μαύρος χρυσός είναι η βασική πηγή εσόδων για τη χώρα. Επί ολόκληρες δεκαετίες, η Λιβύη πουλά αργό πετρέλαιο στο εξωτερικό και έπειτα αγοράζει κατεργασμένο πετρέλαιο. Οπότε η National Oil Corporation εισάγει καύσιμα σε τιμές αγοράς και τα πουλά στους πολίτες έναντι χαμηλότερου αντίτιμου, με αποτέλεσμα να καρποφορεί το λαθρεμπόριο. Το πρόγραμμα επιδότησης καυσίμων ξεκίνησε από τη δεκαετία του ΄70 αφού ο Μουαμάρ Καντάφι ανέλαβε την εξουσία της χώρας με πραξικόπημα. Η βενζίνη στη Λιβύη είναι πιο φθηνή και από το νερό, μαρτυρούν πηγές του Bloomberg.

Τα πράγματα επιδεινώθηκαν το 2021 διότι η κυβέρνηση καθυστέρησε την έγκριση του προϋπολογισμού, με αποτέλεσμα να μην έχει πόρους χρηματοδότησης η National Oil Corporation. Τότε ξεκίνησε το πρόγραμμα ανταλλαγής αργού πετρελαίου με καύσιμα ώστε να μην υπάρξουν ελλείψεις στη χώρα, δημιουργώντας ένα ακόμη πιο ομιχλώδες πλαίσιο που ενθάρρυνε το λαθρεμπόριο διότι παρακάμπτεται η μεσολάβηση του τραπεζικού συστήματος.

Ο επικεφαλής της Επίσημης Λογιστικής Αρχής (Lybian Audit Bureau), Χαλίντ Σέκσεκ, συναντήθηκε με το Bloomberg στην Τυνησία, όπου συζήτησε το μέγεθος του προβλήματος, παραθέτοντας τα σχετικά έγγραφα όπου έδειξαν πως μετά το πρόγραμμα ανταλλαγής αργού πετρελαίου με καύσιμα, οι επιδοτήσεις αυξήθηκαν πάνω από 70%, φθάνοντας περίπου τα 12,8 δισ. δολάρια το 2022. Μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, μάλιστα, οι εξαγωγές της Ρωσίας προς τη Λιβύη δεκαπλασιάστηκαν. Το 2023 διαμορφώθηκαν στους 2,5 εκατ. τόνους από τους 260.000 τόνους έναν χρόνο πριν.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!