THEPOWERGAME
Παραμονές της σημερινής κινεζικής Πρωτοχρονιάς, της πιο πολυάσχολης αγοραστικά εποχής του χρόνου και κάποιες από τις μεγαλύτερες πολυεθνικές που δραστηριοποιούνται στη χώρα -συγκεκριμένα οι Starbucks, Pandora και Carlsberg- εξέφρασαν τις ανησυχίες τους για την οικονομία του «Κόκκινου Δράκου». Οι επενδυτές ανησυχούν ήδη για τις δυνατότητες που έχει το Πεκίνο να αναζωογονήσει τη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του πλανήτη, που βρίσκεται υπό πίεση εξαιτίας του αποπληθωρισμού και της κρίσης στην αγορά των ακινήτων.
Οι εκτιμήσεις τους περιλαμβάνονταν στις ανακοινώσεις των αποτελεσμάτων τετάρτου τριμήνου και δείχνουν τον βαθμό στον οποίο εταιρείες, από τους τομείς κινητής τηλεφωνίας, ως την αυτοκινητοβιομηχανία και την αγορά των κοσμημάτων, διακρίνουν προκλήσεις για το επόμενο διάστημα.
Ο δείκτης τιμών καταναλωτή υποχώρησε κατά 0,8% βαθύτερα τον περασμένο μήνα, σε σχέση με την εποχή πέρυσι, σημειώνοντας τη μεγαλύτερη πτώση από την εποχή της παγκόσμιας ύφεσης το 2009, την τέταρτη στη σειρά μηνιαία υποχώρηση και καταδεικνύοντας τις προκλήσεις για την κινεζική οικονομία. «Πιστεύω ότι θα είναι ένα μακρύ και κουραστικό ταξίδι» για την Κίνα, τόνισε ο διευθύνων σύμβουλος της δανεζικής Pandora την περασμένη Τετάρτη, καθώς τα αποτελέσματα τετάρτου τριμήνου υπολείπονταν των εκτιμήσεων. «Με ρωτούν γιατί ανησυχώ, είναι μόνο 2% της βάσης των εσόδων σας. Αυτό είναι ένας τρόπος να το δει κανείς. Ο άλλος είναι πως πρόκειται για μία αγορά 1,4 δισεκατομμυρίων ανθρώπων, η μεγαλύτερη αγορά κοσμημάτων παγκοσμίως».
Ο διευθύνων σύμβουλος της Carlsberg, Τζέικομπ Άαρουπ-Άντερσεν δήλωσε «προσεκτικά αισιόδοξος» πως οι συνθήκες θα αποκατασταθούν μέσα σε έναν χρόνο, κάτι που θα ενισχύσει και τις υπόλοιπες οικονομίες της νοτιοανατολικής Ασίας. Αλλά δεν μπορούσε να προβλέψει πότε θα έρθει η κινεζική ανάκαμψη. Μουδιασμένη ήταν και η βιομηχανία χημικών και αερίου Linde, μία από τις μεγαλύτερες του πλανήτη, δηλώνοντας πως η μειωμένη κινητικότητα τον τελευταίο χρόνο συνεχίστηκε και μέσα στο 2024. «Κατά την άποψή μας θα συνεχίσουμε να βλέπουμε ήπια ανάκαμψη πιθανώς το πρώτο μισό του έτους και έπειτα, κατά το δεύτερο μισό, θα παρακολουθούμε να δούμε πως θα εξελιχθούν τα πράγματα», ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος, Σαντζίβ Λάμπα.
Τα στοιχεία της που δημοσιοποιήθηκαν την Τετάρτη και αφορούσαν στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, έδειξαν πως οι πωλήσεις έπεσαν κατά 38,8% τον Ιανουάριο, σε σχέση με έναν μήνα νωρίτερα, κάτι που συνιστά την πρώτη τόσο απότομη πτώση από τον Αύγουστο του 2023. Μεσοβδόμαδα απολύθηκε ο επικεφαλής της Ρυθμιστικής Επιτροπής Κινητών Αξιών (CSRC), Γι Γουιμάν και στη θέση του ανέλαβε ο Γου Κινγκ, ο επονομαζόμενος «χασάπης της χρηματαγοράς» από τις προηγούμενες επιδόσεις του σε ρυθμιστικές αρχές και καθώς το κινεζικό χρηματιστήριο πλησιάζει το χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων πέντε χρόνων. Μετά από δεκαετίες μεγάλης ανάπτυξης, οι χλιαρές προβλέψεις κάνουν τους επενδυτές να επανεξετάζουν την έκθεσή τους σε εταιρείες βασισμένες στην Κίνα.
«Η Κίνα δεν είναι η ιστορία ανάπτυξης των τελευταίων δύο δεκαετιών», επισημαίνει ο επικεφαλής διαχειριστής χαρτοφυλακίου της ZCM, Ντον Νέσμπιτ, επισημαίνοντας επίσης πως οι τοπικοί ανταγωνιστές προβάλουν επίσης εμπόδια στην παντοδύναμη Apple, στην τρίτη μεγαλύτερη αγορά της και πως οι Temu.com και Shein παίρνουν μερίδιο της αγοράς της Amazon.
Η προτίμηση στα εγχώρια brands και η πτώση των τιμών
Καθώς η ροή των μετρητών περιορίζεται, οι καταναλωτές κοιτούν για παζάρια και ευκαιρίες. Την Τετάρτη, και η Alibaba Group Holding ανέφερε χαμηλότερα από το αναμενόμενο έσοδα τριμήνου, εξαιτίας της καθίζησης στην αγορά λιανικής. Η εταιρεία αντιμετωπίζει επίσης ανταγωνισμό από παίκτες του ηλεκτρονικού εμπορίου χαμηλού κόστους, όπως η PDD Holdings.
Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Starbucks, Λάξμαν Ναρασιμάν, «στην Κίνα, παραμένουμε αισιόδοξοι μακροπρόθεσμα. Η αγορά περνά μία μεταβατική φάση, καθώς βλέπουμε μία αύξηση στους ανταγωνιστές στα μαζικά προϊόντα, η οποία πιστεύουμε πως θα εξασθενήσει εν ευθέτω χρόνω».
Τονίζοντας την ανάγκη να προσελκύσουν τους πιο επιλεκτικούς καταναλωτές, η Carlsberg σχεδιάζει να αυξήσει τις πωλήσεις και την επένδυση στο μάρκετινγκ κατά 10% φέτος, με μεγαλύτερο μέρος της «πίτας» να προορίζεται για τη Κίνα και το Βιετνάμ, ενώ τόνισε πως θα εστιάσει περισσότερο στα τοπικά brands.
Εταιρείες όπως η Carlsberg ενδεχομένως πάντως να βρίσκονται σε καλύτερη θέση από άλλες, οι οποίες εξαρτώνται από πιο πολυδάπανες αγορές. Σύμφωνα με τον Στίβεν Λι, διαχειριστή χαρτοφυλακίου στη Logan Capital, η οποία κατέχει μετοχές στην Estee Lauder και την Apple, «εμφανίζεται τώρα μία προτίμηση στις τοπικές μάρκες σε σχέση με τα παγκόσμια brands από τον Κινέζο καταναλωτή και είναι κάτι που φαίνεται πως ενθαρρύνει και η κυβέρνηση».
Κρίση των ακινήτων και αντίκτυπο στην αγορά
Σίγουρα με την κρίση των ακινήτων και τις πιέσεις του αποπληθωρισμού, οι επενδυτές δεν δείχνουν μέχρι στιγμής εντυπωσιασμένοι από τις πολιτικές του Πεκίνου για τη διατήρηση της δυναμικής της οικονομίας.«Τα οικονομικά στοιχεία της Κίνας συνεχίζουν να δείχνουν σταθερή κατανάλωση και υπηρεσίες, αλλά ταυτόχρονα ατέρμονες προκλήσεις στα ακίνητα», δήλωσε ο Γκάρι Ντζί, επικεφαλής οικονομολόγος της Natixis SA. «Παρόλο που η μακροοικονομική εικόνα φαίνεται κάπως ανθεκτική, παραμένει ένα ερώτημα αν το ποτήρι θα είναι μισογεμάτο ή μισοάδειο για νοικοκυριά, επιχειρήσεις και επενδυτές μέσα στο 2024».