THEPOWERGAME
Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα έχει αυξήσει τις μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων με αεροπλάνα και τρένα, με τη Ρωσία να βγαίνει σημαντικά κερδισμένη σε αυτό το κυνήγι νέων εναλλακτικών εμπορικών διαδρομών από την Κίνα προς την Ευρώπη. Την εβδομάδα που έληξε στις 14 Ιανουαρίου, παρατηρήθηκε αύξηση 65% στον όγκο φορτίων με εμπορικά αεροπλάνα από το Βιετνάμ (σημαντικό κέντρο βιοτεχνίας στον χώρο ένδυσης) προς την Ευρώπη.
Σε αυτήν την απότομη αναδιάρθρωση των εφοδιαστικών αλυσίδων η Ρωσία συνεχίζει να αυξάνει τα κέρδη της, αξιοποιώντας το σιδηροδρομικό της δίκτυο και εξασφαλίζοντας έτσι σημαντικά έσοδα για να χρηματοδοτεί τον πόλεμο στην Ουκρανία, όπου οι ρωσικές δυνάμεις πιέζουν επικίνδυνα τους Ουκρανούς στα νοτιοανατολικά της χώρας σε μια χρονική περίοδο που η ΕΕ δείχνει ανήμπορη να παραδώσει στο Κίεβο τα πολεμοφόδια (σ.σ. οβίδες πυροβολικού και φυσίγγια) που έχει υποσχεθεί.
Η RailGate Europe είναι μια από τις εταιρείες που μεταφέρει με τρένα μέσω της Ρωσίας πληθώρα εμπορευμάτων (έπιπλα, παιχνίδια, ρούχα, ανταλλακτικά αυτοκινήτων κ.α) από την Κίνα στην Ευρώπη. Το ταξίδι με το τρένο, ανάλογα με τον προορισμό, διαρκεί από 14 έως 25 ημέρες -σημαντικά καλύτερος χρόνος σε σχέση με τις θαλάσσιες μεταφορές, οι οποίες έχουν επιμηκυνθεί λόγω του διάπλου της Αφρικής. Χαρακτηριστικό είναι ότι ακόμα και όταν ένα πλοίο που ξεκινά από την Κίνα και περνά από την Ερυθρά Θάλασσα για να μπει στη Μεσόγειο μέσω της Διώρυγας του Σουέζ, χρειάζεται περίπου 27 ημέρες για να φθάσει στο Ρότερνταμ της Ολλανδίας. Σε περίπτωση, μάλιστα, που ο καπετάνιος δώσει εντολή επαναδρομολόγησης μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας στη Νότια Αφρική, στο ταξίδι προστίθενται άλλες 10 με 12 ημέρες.
Τα τρένα, ο πόλεμος στην Ουκρανία και το κέρδος
«Οι επιχειρήσεις ανησυχούν για την αποστολή εμπορευμάτων με τρένα που περνούν από τη Ρωσία» αναφέρει η Julija Sciglaite, υπεύθυνη επιχειρηματικής ανάπτυξης της RailGate Europe. Και εξηγεί σε δηλώσεις της στο CNBC: «Από τότε που ξεκίνησε ο πόλεμος στην Ουκρανία, πολλές εταιρείες απέφυγαν να παραδώσουν τα φορτία τους στην Ευρώπη μέσω της Ρωσίας, με τα δρομολόγια να μειώνονται. Ωστόσο, το 2023 η συγκεκριμένη διαδρομή έχει ανακάμψει λόγω του καλού χρόνου διέλευσης και των “καλών” τιμών». Όπως σημειώνει, από τη στιγμή που ξεκίνησαν οι επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα, η ζήτηση για τους ρωσικούς σιδηροδρόμους έχει εκτοξευτεί στα ύψη.
Σημειώνεται ότι σε μια ακόμη κύρωση της ΕΕ με «αστερίσκους», η διακίνηση προϊόντων μέσω της Ρωσίας που υφίστανται κυρώσεις δεν επιτρέπεται όταν γίνεται με οδικώς, αλλά δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα όταν η μεταφορά πραγματοποιείται με τρένο. Σε κάθε περίπτωση, όμως, η μεταφορά στρατιωτικού εξοπλισμού και πολεμοφοδίων απαγορεύεται.
Ο Ιγκός Ταμπάκα, CEO της ολλανδικής εταιρείας logistics Rail Bridge Cargo, δήλωσε ότι οι κρατήσεις στα σιδηροδρομικά δρομολόγια Κίνας-Ευρώπης αυξήθηκαν κατά 37% τις τελευταίες τέσσερις εβδομάδες. «Η ζήτηση για σιδηροδρομικές μεταφορές εκτοξεύτηκε ελέω Ερυθράς Θάλασσας» ανέφερε. Η Rail Bridge Cargo μεταφέρει εμπορεύματα που περιλαμβάνουν από εξαρτήματα μηχανών και ηλεκτρονικά είδη μέχρι τρόφιμα.
Η εναλλακτική του Καζακστάν για τις μεταφορές με τρένα
«Η μεταφορά μέσω Ρωσίας απορρίπτεται μόνο από πελάτες που έχουν ηθικό ζήτημα με τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Οι περισσότεροι πελάτες δεν ενδιαφέρονται για την ηθική, όταν για την αλυσίδα εφοδιασμού τους πρέπει να έχουν μια γρήγορη και αξιόπιστη λύση για την Ευρώπη» συνέχισε με νόημα, γνωστοποιώντας παράλληλα ότι οι σιδηροδρομικές εταιρείες προσφέρουν ασφάλιση εμπορευμάτων.
Οι αποστολείς που δεν θέλουν να στείλουν τα εμπορεύματά τους σιδηροδρομικώς μέσω της Ρωσίας, έχουν την εναλλακτική του Καζακστάν. Ο λεγόμενος «μεσαίος διάδρομος» ξεκινά από την Κίνα, περνά από το Καζακστάν για να καταλήξει στην Κασπία Θάλασσα και από εκεί στην Τουρκία. «Η διάρκεια του ταξιδιού όμως μπορεί να φθάσει ακόμα και τις 29 ημέρες» είπε ακόμη ο Ταμπάκα.
Φόβοι για καθυστερήσεις στις μεταφορές με τρένα
Από τη μεριά της η Μαρία Μαγκνταλένα Πάβιτσιτς, εκπρόσωπος της αυστριακής OBB Rail Cargo Group, δήλωσε ότι λόγω των ανησυχιών των πελατών της για τις ευρωπαϊκές κυρώσεις, η ζήτηση για τον «μεσαίο διάδρομο» έχει αυξηθεί απότομα τις τελευταίες εβδομάδες.
«Ένας από τους λόγους που συμβαίνει αυτό, είναι και η απότομη αύξηση στα ναύλα, η οποία “ψαλιδίζει” τη διαφορά κόστους με τρένα» εξηγεί. Το κόστος για την αποστολή ενός κοντέινερ, μήκους 12 μέτρων, με τρένο από την Κίνα στην Ευρώπη διαμορφώνεται στις 7.900 δολάρια. Η πρόβλεψη Φεβρουαρίου για μεταφορά με πλοίο διαμορφώνεται στις 6.507 δολάρια/κοντέινερ από την Άπω Ανατολή στη Μεσόγειο. Λόγω όμως της μικρότερης διάρκειας ταξιδιού και της μεγαλύτερης ασφάλειας, ολοένα και περισσότερες μεταφορικές επιλέγουν τον σιδηρόδρομο, ακόμα και όταν τα τρένα διέρχονται από το ρωσικό έδαφος. Πάντως, όπως και με τις αερομεταφορές, ειδικοί προειδοποιούν ότι δεν αποκλείεται να εμφανιστούν σημαντικές καθυστερήσεις στις παραδόσεις μέσω τρένων λόγω των υπεράριθμων κρατήσεων.