THEPOWERGAME
Οι επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα ενδεχομένως να οδηγήσουν στα ύψη και τα ναύλα των εναέριων μεταφορών, εκτός από αυτά της ποντοπόρου ναυτιλίας, προειδοποιούν αναλυτές. H αναγκαστική παράκαμψη των θαλάσσιων οδών από την Ερυθρά Θάλασσα σημαίνει πως η παράδοση των εμπορευμάτων καθυστερεί περίπου ένα δεκαπενθήμερο από το προβλεπόμενο χρονικό διάστημα, καθώς τα εμπορικά πλοία αναγκαστικά περνούν από το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας στην Αφρική.
Προκειμένου να εξοικονομηθεί χρόνος, αρκετές εταιρείες στρέφονται στις αερομεταφορές, που συμπυκνώνουν τον χρόνο παράδοσης των εμπορευμάτων τους σε λίγα 24ώρα. Ο όμιλος της DHL επιβεβαίωσε στο CNBC πως αρκετές εταιρείες έχουν εξετάσει ως εναλλακτική τις εναέριες μεταφορές, αν και η άνοδος της ζήτησης είναι μετριασμένη, τουλάχιστον σε αυτήν τη φάση.
Πάντως, ήδη ο δείκτης Baltic Air Freight Index αναρριχήθηκε 6,4% την εβδομάδα που έκλεισε στις 30 Ιανουαρίου, αντιστρέφοντας την πτωτική πορεία του από τα μέσα Δεκεμβρίου, που παραδοσιακά σημειώνει άνοδο λόγω της καταναλωτικής φρενίτιδας των Χριστουγέννων. Τα ναύλα των αερομεταφορών από τη Σαγκάη αυξήθηκαν 8,8% την εβδομάδα έως τις 30 Ιανουαρίου και από το Χονγκ Κονγκ αναρριχήθηκαν 5,9%, αντίστοιχα.
Στελέχη της Xeneta, της εταιρείας αναλύσεων στις θαλάσσιες και εναέριες μεταφορές, επισημαίνουν πως άνοδος του κόστους των εναέριων μεταφορών παρατηρείται, κυρίως, για τα εμπορεύματα που κατευθύνονται στην Ευρώπη. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Xeneta, ο όγκος των εμπορευμάτων, κυρίως ειδών ρουχισμού, στις εναέριες μεταφορές από το Βιετνάμ στην Ευρώπη αυξήθηκε 62% την εβδομάδα που έληξε στις 14 Ιανουαρίου.
Εάν η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα συνεχιστεί, τότε «όλο και πιο πολλές εταιρείες θα αρχίσουν να πιέζονται περισσότερο», δήλωσε υψηλόβαθμο στέλεχος της Xeneta στο Reuters. Σε αυτήν τη φάση προβλέπεται μια αύξηση των ναύλων έως και 10% από τα υφιστάμενα επίπεδα. Στις εταιρείες που είναι περισσότερο εκτεθειμένες είναι η Birkenstock, η Nike, η Ralph Lauren, η Levi Strauss και ο όμιλος Phillips-Van Heusen Corporation, που ενσωματώνει τους οίκους Tommy Hilfinger και Calvin Klein.
Για την HSBC δεν είναι παρά ζήτημα χρόνου μέχρι να υπάρξει αύξηση του κόστος αερομεταφοράς εμπορευμάτων, διαβλέποντας πως οι ανοδικές τάσεις θα αρχίσουν να γίνονται αντιληπτές μέσα σε δύο ή και τρεις εβδομάδες, ιδιαίτερα εν όψει των εορτασμών της κινέζικης Πρωτοχρονιάς μέσα στον Φεβρουάριο, γνωστής και ως το Φεστιβάλ της Άνοιξης, που σηματοδοτεί το νέο σεληνιακό έτος. Αρκετά εργοστάσια στην Κίνα κλείνουν για ένα οκταήμερο έως τις 10 Φεβρουαρίου.
Έως τότε επικρατεί μεγάλη πίεση για την έγκαιρη παράδοση εμπορευμάτων, με τις παραγγελίες που δέχονται οι μεταφορικές εταιρείες να συσσωρεύονται ούτως ή άλλως. Δεδομένης και της αναταραχής στην ποντοπόρο ναυτιλία, το κόστος των αερομεταφορών αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω. Μερίδα αναλυτών, ωστόσο, θεωρεί πως η άνοδος αυτή θα είναι μετριασμένη, δεδομένου ότι ο Baltic Air Freight Index κινείται, γενικά, σε χαμηλά επίπεδα συγκριτικά με τα ιστορικά υψηλά επίπεδα που σημειώθηκαν εν μέσω πανδημίας. Αναλυτικά, ο Baltic Air Freight Index υποχώρησε περίπου 24% μέσα στο προηγούμενο 12μήνο.
Τα ναύλα στην ποντοπόρο ναυτιλία έχουν φθάσει έως τα 10.000 δολάρια για ένα κοντέινερ μήκους 40 ποδιών ή περίπου 12 μέτρων, με κατακόρυφη αύξηση από τον Νοέμβριο, όταν άρχισαν να εντείνονται οι επιθέσεις των ανταρτών Χούθι στην Υεμένη. Από την Ερυθρά Θάλασσα διέρχεται περίπου το 12% του παγκόσμιου εμπορίου. Επειδή οι ναυτιλιακές εταιρείες καταφεύγουν πια στην ασφαλέστερη επιλογή γύρω από την Αφρική, ο χρόνος παράδοσης των εμπορευμάτων, από ρούχα έως εξαρτήματα αυτοκινήτων αυξάνεται, περίπου 15 ημέρες πάνω, από ένα 30ήμερο που ίσχυε.