THEPOWERGAME
Πηγές της κυβέρνησης στη Γαλλία θέλουν τον πρόεδρο της χώρας, Μανουέλ Μακρόν, να είναι ιδιαίτερα προβληματισμένος για την επιλογή του προσώπου που θα ηγηθεί της προεκλογικής εκστρατείας του, εν όψει των ευρωεκλογών του Ιουνίου. Μια από τις πιθανότερες επιλογές είναι ο Πασκάλ Κανφίν, ευρωβουλευτής του κόμματος «Αναγέννηση» του Μακρόν και πρώην επικεφαλής του γαλλικού παραρτήματος της μη κυβερνητικής οργάνωσης WWF. Υπάρχει, όμως, ένα πρόβλημα. Επ’ ουδενί ο Μακρόν δεν θέλει να προκαλέσει την αγανάκτηση των αγροτών καθώς ο Πασκάλ είχε δηλώσει το 2017 ότι η συνδικαλιστική ένωση του γεωργικού κλάδου, FNSEA, είναι προσκολλημένη στο παρελθόν.
Γερμανία: οι οδηγοί φορτηγών ακολουθούν τα χνάρια των αγροτών
Εύλογα ο Μακρόν θα προτιμούσε να αποφύγει την κινητοποίηση των αγροτών στη Γαλλία σε μια περίοδο που το Βερολίνο κατακλύζεται από τρακτέρ και φορτηγά παρά τις ιδιαίτερα χαμηλές θερμοκρασίες. Οι Γερμανοί αγρότες αντιδρούν στη σταδιακή κατάργηση των επιδοτήσεων στο πετρέλαιο κίνησης, οι οποίες καθιερώθηκαν προ 70ετίας και σήμερα είναι πολύτιμες λόγω της γενικότερης ακρίβειας που υπάρχει σε όλη την Ευρώπη.
«Δεν νομίζω πως έχει υπάρξει μεγαλύτερη δυσαρέσκεια των αγροτών απέναντι στους πολιτικούς μετά την πτώση του Τοίχους του Βερολίνου» δήλωσε ο Χουακίμ Ρούκβιντ, επικεφαλής της Ένωσης Αγροτών της Γερμανίας στην Deutsche Welle. Μίλησε δε από την «Πράσινη Εβδομάδα», τη μεγαλύτερη έκθεση του κλάδου που ξεκίνησε την Παρασκευή και ολοκληρώνεται στις 28 Ιανουαρίου αλλά επισκιάζεται από τα γεγονότα.
Στις διαμαρτυρίες αυτές, οι οποίες συνεχίζονται εδώ και δέκα ημέρες με την παρουσία δεκάδων χιλιάδων αγροτών στο οδικό δίκτυο της γερμανικής πρωτεύουσας, προστέθηκαν από την περασμένη Πέμπτη οι οδηγοί φορτηγών και διανομείς. Η Πύλη του Βρανδεμβούργου έμενε, ως εκ τούτου, αποκλεισμένη έως και αργά το βράδυ της Παρασκευής από τους επαγγελματίες οδηγούς, όπως έπραξαν προ ολίγων ημερών οι αγρότες της χώρας. Τα μέλη της Ομοσπονδιακής Ένωσης Διανομών και Μεταφορών (BLV) ζητούν τη ματαίωση αυξήσεων στα διόδια και στις τιμές του διοξειδίου του άνθρακα.
Βόρεια Ιρλανδία: πάνω από 150.000 δημόσιοι υπάλληλοι στους δρόμους
Αλλά δεν είναι μόνον η Γερμανία που κατακλύζεται από απεργιακές κινητοποιήσεις. Χιλιάδες εργαζόμενοι του δημοσίου στη Βόρεια Ιρλανδία προχώρησαν σε 24ώρη απεργία την Πέμπτη, κατεβαίνοντας στους δρόμους του Μπλέφαστ, του Ντέρι, του Ενσκιλέν και του Όμαχ. Πρόκειται για τις μεγαλύτερες κινητοποιήσεις των τελευταίων δεκαετιών που διοργάνωσαν 16 συνδικαλιστικές ενώσεις, με τη συμμετοχή περίπου 150.000 δημοσίων υπαλλήλων από νοσοκόμες και δασκάλους έως οδηγούς λεωφορείων και φροντιστές. Και στη Βόρεια Ιρλανδία, οι απεργοί υπέμειναν τις χαμηλές θερμοκρασίες καθώς η αγανάκτηση είναι μεγάλη από την αδυναμία του τοπικού Κοινοβουλίου να σχηματίσει κυβέρνηση. Η Βόρεια Ιρλανδία βρίσκεται σε πολιτικό αδιέξοδο εδώ και μια διετία, αφού το Δημοκρατικό Ενωτικό Κόμμα (DUP) διαφωνεί με επιμέρους όρους για το Brexit και αρνείται για δώσει το πράσινο φως στο Λονδίνο έως σήμερα για την τακτοποίηση του ζητήματος
Κατά συνέπεια, οι αυξήσεις στους μισθούς των δημοσίων υπαλλήλων που αποφασίστηκαν πρόσφατα από τη βρετανική κυβέρνηση για το Ηνωμένο Βασίλειο δεν έχουν περάσει ακόμη στη Βόρεια Ιρλανδία. Ένα πακέτο 3,3 δισ. στερλινών παραμένει «παγωμένο», οδηγώντας σε απεργίες που κορυφώθηκαν σε συντονισμένες κινητοποιήσεις την περασμένη Πέμπτη. «Ο κόσμος είναι πολύ, πολύ θυμωμένος. Κανείς δεν επιθυμεί να βρίσκεται στο κρύο. Όμως βαρεθήκαμε να ικετεύουμε για ισότητα» είπε στην Guardian o Πωλ Αντρίους, συνδικαλιστικός εκπρόσωπος στο κρατικό νοσοκομείο του Μπέλφαστ.
Ένα 12μήνο κινητοποιήσεων στην Ευρώπη
Απεργίες έχουν πραγματοποιηθεί σε αρκετές χώρες της Ευρώπης εδώ και ένα 12μήνο. To νοσηλευτικό προσωπικό στη Βρετανία είχε προχωρήσει πέρσι τον Μάρτιο σε κινητοποιήσεις για πρώτη φορά μετά μια 100ετία μαζί με το διδακτικό προσωπικό. Μεγάλης κλίμακας ήταν οι κινητοποιήσεις στη Γαλλία λόγω της αύξησης του ορίου συνταξιοδότησης από την κυβέρνηση Μακρόν. Ας μην παραληφθεί η απεργία των εργαζομένων της Tesla στη Σουηδία, διεκδικώντας τη σύναψη συλλογικών συμβάσεων εργασίας, πείθοντας ακόμη και τους εργαζόμενους των ταχυδρομείων να μπλοκάρουν την παράδοση πινακίδων. Στην Ιταλία, τα μέσα μαζικής μεταφοράς έχουν προγραμματίσει 24ώρη απεργία την επόμενη Τετάρτη.
Το σημαντικότερο ζήτημα που πυροδοτεί αυτές τις ενέργειες είναι η μεγάλη αύξηση του κόστους διαβίωσης αλλά και οι αλλαγές που απαιτούνται για την αντιμετώπιση είτε του δημογραφικού προβλήματος, είτε της κλιματικής κρίσης σε μια κρίσιμη περίοδο για την Ευρώπη λόγω των αλλαγών στο γεωπολιτικό τοπίο. Μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία και τη συνεπακόλουθη ενεργειακή κρίση, οι κυβερνήσεις αναγκάζονται πια να περιορίσουν τις κρατικές δαπάνες, να επενδύσουν στην πράσινη μετάβαση χωρίς να οπισθοχωρούν από μεταρρυθμίσεις που είχαν κριθεί αναγκαίες πριν την πανδημία. Τέλος υπάρχουν μείζονα ζητήματα που παραμένουν άλυτα σαν την ανεπαρκή προσφορά στέγης και τη συνεπακόλουθη αύξηση των ενοικίων.