THEPOWERGAME
Οι περιορισμοί στις μετακινήσεις λόγω της πανδημίας του ιού SARS-CoV-2 επέκτειναν σε πρωτοφανή επίπεδα τις πλατφόρμες food delivery για άμεση παράδοσης τροφίμων και ειδών παντοπωλείου. Οι νεότερες εταιρείες εντείνουν τον ανταγωνισμό για ακόμη ταχύτερη παροχή υπηρεσιών και προσελκύουν δισεκατομμύρια σε επενδύσεις. Την αρχή έκαναν οι αλυσίδες των σούπερ μάρκετ αλλά στη συνέχεια προστέθηκαν νέοι παίκτες με πιο ευέλικτο δίκτυο διανομής, υποσχόμενοι την παράδοση προϊόντων από μια Coca Cola έως είδη απορρυπαντικών μέσω προηγμένων ψηφιακών εφαρμογών και ενός στρατού μοτοσικλετιστών.
Η απήχηση αυτών των υπηρεσιών γιγαντώνεται σε καταναλωτές και επενδυτές. Από την αρχή της πανδημίας έχουν τοποθετηθεί σχεδόν 14 δισ. δολάρια σε εταιρείες άμεσης εκτέλεσης παραγγελιών σε τρόφιμα. Η μερίδα του λέοντος των επενδύσεων αυτών έχει λάβει χώρα μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2021 παρά ολόκληρο το 2020.
Οι 4 μεγαλύτερες εφαρμογές στις ΗΠΑ
Από το πρώτο κύμα της πανδημίας άρχισε να γίνεται αισθητή η ραγδαία επέκταση των υπηρεσιών αυτών. Τα συνδυασμένα έσοδα των DoorDash, Uber Technologies, Grubhub και Postmates, δηλαδή των τεσσάρων μεγαλύτερων εφαρμογών παράδοσης τροφίμων και γευμάτων στις ΗΠΑ, έφθασαν τα 5,5 δισ. δολάρια το περσινό επτάμηνο Απριλίου-Σεπτεμβρίου, δηλαδή ήταν υπερδιπλάσια από τα 2,5 δισ δολάρια που είχαν ανακοινώσει έναν χρόνο πριν. Με μια απλή επίσκεψη στην ιστοσελίδα της αμερικανικής Postmates ανακαλύπτει κανείς πως μπορεί να εκτελέσει παραγγελίες από 600.000 εστιατόρια, παντοπωλεία και άλλα παρεμφερή καταστήματα.
Κατά τη διάρκεια του 2020, η βρετανο-ολλανδική Just Eat Takeaway με παρουσία στην Ευρώπη, το Ισραήλ, τη Νέα Ζηλανδία και τον Καναδά ανακοίνωσε αύξηση της ακαθάριστης αξίας εμπορευμάτων (gross merchandise value), δηλαδή του συνόλου των προϊόντων που πουλήθηκαν μέσω της εφαρμογής της, κατά 51%. Η Delivery Hero, με έδρα το Βερολίνο και παρουσία στην Ευρώπη, την Ασία και τη Λατινική Αμερική, και η αντίστοιχου αναστήματος Deliveroo ανακοίνωσαν αύξηση των καταναλωτικών δαπανών κατά δυο τρίτα πέρσι σε σχέση με έναν χρόνο πριν.
Μάχη με τον χρόνο
Αυτό το νέο μοντέλο επιχειρηματικότητας, ωστόσο, στηρίζεται σε μια μάχη με τον χρόνο καθώς οι νέες υπηρεσίες συμπυκνώνουν το διάστημα παράδοσης από 30 έως και 10 λεπτά. Δεν είναι, επίσης, λίγες οι περιπτώσεις που έχουν ανακύψει εργασιακά ζητήματα, γεγονός που θεωρείται πως επισκίασε την πρόσφατη δημόσια εγγραφή της Deliveroo στο χρηματιστήριο του Λονδίνου, οδηγώντας σε μεγάλη πτώση την τιμή της μετοχής της από το ντεμπούτο της. Παρόλα αυτά οι τολμηροί επενδυτές έχουν πεισθεί, τοποθετώντας εκατομμύρια σε μια πληθώρα εταιρειών άμεσης παράδοσης τροφίμων και ειδών παντοπωλείου. Μέσα στον Μάρτιο, η τουρκική Getir εξασφάλισε 300 εκατ. δολάρια ύστερα από 128 εκατ. δολάρια προ διμήνου. Στη Φιλαδέλφεια, η GoPuff διπλασίασε την αποτίμησή της στα 8,9 δισ δολάρια εντός εξαμήνου. Η ισπανική Glovo άντλησε 450 εκατ. δολάρια.
Είναι βιώσιμο αυτό το μοντέλο όσο οι εμβολιασμοί βρίσκονται σε εξέλιξη ή θα εξανεμιστεί ξαφνικά το καταναλωτικό και επενδυτικό ενδιαφέρον με την σταδιακή αποκατάσταση της οικονομικής δραστηριότητας στα προ πανδημίας επίπεδα; Σύμφωνα έρευνα της Research and Markets, με έδρα το Δουβλίνο, η αγορά της άμεσης παράδοσης τροφίμων προβλέπεται πως θα φθάσει τα 254 δισ δολάρια μέχρι το 2028. Με αφετηρία το 2021, όπου ήδη τέθηκαν οι βάσεις για την ταχεία ανάπτυξη της αγοράς στον ανεπτυγμένο κόσμο λόγω της πανδημίας, η επόμενη επταετία θα παρουσιάσει μεγάλη επέκταση των υπηρεσιών και στις αναδυόμενες αγορές. Στο μέλλον, μάλιστα, αναμένεται να αξιοποιούν εκτεταμένα μη επανδρωμένα αεροσκάφη ή ακόμη και ρομπότ!