THEPOWERGAME
Η Ρωσία έχει χορηγήσει περισσότερα από 12 δισ. δολάρια σε κρατικές επιδοτήσεις και δάνεια για να κρατήσει τον αεροπορικό της τομέα σε εγρήγορση από τότε που οι δυτικές κυρώσεις για την εισβολή της Μόσχας στην Ουκρανία έκοψαν τις προμήθειες βασικών εξαρτημάτων και υπηρεσιών συντήρησης, σύμφωνα με ανάλυση του Reuters.
Εξαρτώμενη από αεροσκάφη ξένης κατασκευής, η Ρωσία αντιμετωπίζει το δύσκολο έργο να αναπτύξει μόνη της την αεροπορική της βιομηχανία με εξαρτήματα που προέρχονται από την εγχώρια αγορά, ενώ παράλληλα αγοράζει αεροσκάφη από ξένους εκμισθωτές για να αποφύγει την κατάσχεση περισσότερου στόλου της.
Οι δυτικοί κατασκευαστές αεροσκαφών Airbus και Boeing σταμάτησαν τις προμήθειες υπηρεσιών και ανταλλακτικών τον Μάρτιο του 2022 και έπαψαν την τακτική υποστήριξη συντήρησης για τον εθνικό αερομεταφορέα Aeroflot και άλλες ρωσικές αεροπορικές εταιρείες.
Έκτοτε, η Ρωσία έχει δαπανήσει 1,09 τρισεκατομμύρια ρούβλια (12,07 δισεκατομμύρια δολάρια) για τη στήριξη της βιομηχανίας πολιτικής αεροπορίας, συμπεριλαμβανομένης της κατασκευής αεροσκαφών και της οικονομικής βοήθειας προς τις αεροπορικές εταιρείες, δείχνουν οι υπολογισμοί του Reuters, με βάση στοιχεία του Υπουργείου Οικονομικών και του Ελεγκτικού Συνεδρίου, το οποίο επιβλέπει την εκτέλεση του προϋπολογισμού.
Οι δαπάνες είναι σχεδόν διπλάσιες από τις πληρωμές ύψους 547 δισεκατομμυρίων ρουβλίων που πραγματοποιήθηκαν το 2020-21, όταν η πανδημία COVID-19 προκάλεσε δραστική μείωση των αεροπορικών ταξιδιών, και αναδεικνύουν το μέγεθος της προσπάθειας του Κρεμλίνου να αποσπάσει τον έλεγχο ενός κρίσιμου κλάδου.
Πούτιν: Η Ρωσία θα παράγει περισσότερα από 1.000 αεροσκάφη έως το 2030
«Ο στόλος των αεροσκαφών μας είναι πολύ υπερφορτωμένος… με αεροπλάνα ξένης κατασκευής», δήλωσε ο πρόεδρος Βλαντίμιρ Πούτιν την περασμένη εβδομάδα. «Σχεδιάζουμε να παράγουμε περισσότερα από 1.000 αεροσκάφη μέχρι το 2030, δικά μας αεροσκάφη. Χρειάζεται δουλειά».
Σύμφωνα με τον ελβετικό πάροχο αεροπορικών πληροφοριών ch-aviation, οι ρωσικές αεροπορικές εταιρείες λειτουργούν σήμερα 991 αεροσκάφη, εκ των οποίων 405 κατασκευάζονται στη Ρωσία.
Αλλά μόλις 133 είναι Superjet που κατασκευάζονται από τον κρατικό παραγωγό United Aircraft Corporation. Άλλα αεροσκάφη ρωσικής παραγωγής – Tupolev, Yakovlev και Ilyushin – χρησιμοποιούνται σπάνια για εμπορικές πτήσεις.
Η στήριξη για την κατασκευή αεροσκαφών, μια βασική βιομηχανία, θα διατηρηθεί για τα επόμενα χρόνια, δήλωσε το υπουργείο Βιομηχανίας και Εμπορίου απαντώντας στα ευρήματα του Reuters.
«Η κύρια έμφαση δίνεται στη στήριξη των πωλήσεων, στην επέκταση της παραγωγικής ικανότητας και στη δημιουργία ενός συστήματος υπηρεσιών μετά την πώληση», δήλωσε το υπουργείο.
Η σημασία μιας αξιόπιστης αεροπορικής βιομηχανίας είναι ιδιαίτερα κρίσιμη για τη Ρωσία, τόσο για τη μεταφορά ανθρώπων και αγαθών σε όλη την τεράστια επικράτειά της όσο και για την ενίσχυση του αφηγήματος της Μόσχας ότι οι κυρώσεις δεν είχαν παρά ελάχιστο αντίκτυπο.
Με τους ψηφοφόρους να πηγαίνουν στις κάλπες σε τρεις μήνες, η κατάρρευση μιας αεροπορικής εταιρείας θα μπορούσε να ασκήσει πίεση στη φήμη και την εκλογική πίεση στον Πούτιν, ο οποίος είναι εκ νέου υποψήφιος για την προεδρία.
Ως βασική αεροπορική δύναμη από τη σοβιετική εποχή, η τεχνική ικανότητα της Ρωσίας δεν αμφισβητείται.
Δυτικοί αναλυτές της αεροπορίας λένε ότι οι επενδύσεις στην καλύτερη περίπτωση θα διατηρήσουν τον στόλο σε λειτουργία, αλλά αμφιβάλλουν ότι τα αεροσκάφη της θα επιστρέψουν στις δυτικές αγορές σύντομα, ακόμη και αν τερματιστεί η σύγκρουση στην Ουκρανία. Αυτό οφείλεται στο κόστος και τη γραφειοκρατία που συνεπάγεται η ανοικοδόμηση ενός στόλου με καθαρό και ανιχνεύσιμο ιστορικό ασφαλείας και εγκεκριμένα ανταλλακτικά.
Κεφάλαια για τις δύσκολες ημέρες
Τα στοιχεία έδειξαν ότι η Ρωσία έχει βυθιστεί στα αποθεματικά κεφάλαια, δαπανώντας 110 δισεκατομμύρια ρούβλια το 2022 για την αποζημίωση των αεροπορικών εταιρειών για τις απώλειες από την απότομη αύξηση του κόστους των καυσίμων των αεροσκαφών.
Φέτος, το Εθνικό Ταμείο Πλούτου (NWF) έχει διαδραματίσει μεγαλύτερο χρηματοδοτικό ρόλο, με τη Μόσχα να αντλεί σχεδόν 400 δισεκατομμύρια ρούβλια για τις αεροπορικές δαπάνες μέχρι στιγμής το 2023.
Η κλίμακα των δαπανών το 2022-23 ισοδυναμεί με λίγο λιγότερο από το 1% του προβλεπόμενου ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος (ΑΕΠ) για το 2023. Η Ρωσία έχει δαπανήσει επιπλέον 2,3 τρισεκατομμύρια ρούβλια το 2022-23 για την ανάπτυξη των μεταφορών εκτός του τομέα των αερομεταφορών.
Η εγχώρια αεροπορική επιβατική κίνηση της χώρας άρχισε να ανακάμπτει στα τέλη του 2022, καθώς οι αεροπορικές εταιρείες βρήκαν τρόπους να εισάγουν ανταλλακτικά μέσω ενός καθεστώτος γκρίζων εισαγωγών που εισήγαγε η κυβέρνηση.
Οι ρωσικές αεροπορικές εταιρείες διατήρησαν τον στόλο των δυτικών αεροσκαφών τους στον αέρα, εν μέρει εισάγοντας ανταλλακτικά μέσω τρίτων χωρών χωρίς τη συγκατάθεση των κατασκευαστών -κυρίως της Airbus και της Boeing-.
Ο αριθμός των επιβατών ανακάμπτει, αλλά εξακολουθεί να υπολείπεται από τα επίπεδα πριν από το COVID. Εν τω μεταξύ, η απώλεια ξένων ανταλλακτικών και τεχνογνωσίας συντήρησης έχει προκαλέσει ανησυχίες σχετικά με την ασφάλεια των αεροσκαφών.
Ορισμένες αεροπορικές εταιρείες έχουν απογυμνώσει αεροπλάνα για ανταλλακτικά, δήλωσαν πηγές της αεροπορικής βιομηχανίας στο Reuters πέρυσι.
Η Μόσχα τοποθέτησε εσπευσμένα την ταξινόμηση του στόλου της και χρησιμοποίησε κεφάλαια του NWF για να αγοράσει πίσω αεροσκάφη από ξένους εκμισθωτές για να αποφύγει τον κίνδυνο κατάσχεσής τους όταν πετούν στο εξωτερικό.
Ο υπουργός Μεταφορών Vitaly Savelyev δήλωσε ότι 300 δισεκατομμύρια ρούβλια θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για την αγορά αεροσκαφών από ξένους εκμισθωτές το 2023.
Μέχρι στιγμής έχουν δαπανηθεί 190 δισεκατομμύρια ρούβλια, σύμφωνα με τα στοιχεία, με την κρατική ασφαλιστική εταιρεία NSK να κατέχει αεροσκάφη για λογαριασμό των αεροπορικών εταιρειών.
Ένα κυβερνητικό έγγραφο που καθορίζει τα στρατηγικά σχέδια δαπανών για τις αερομεταφορές, το οποίο είδε το Reuters το περασμένο φθινόπωρο, ανέφερε ότι η Ρωσία θα πρέπει να δαπανήσει τουλάχιστον 711 δισεκατομμύρια ρούβλια για την «επίτευξη τεχνολογικής ανεξαρτησίας από ξένους προμηθευτές».