THEPOWERGAME
Αποζημίωση 900 εκατ. δολαρίων επιδίκασαν οι δικαστικές αρχές της Αιγύπτου να πληρώσει η πλοιοκτήτρια Shoei Kisen Kaisha στην εταιρεία διαχείρισης της διώρυγας του Σουέζ (SCA) για τις απώλειες και δαπάνες που ανέκυψαν από την προσκόλληση και εν συνεχεία αποκόλληση του Ever Given. Το κοντέινερ πλοίο της Shoei Kisen Kaisha έχει, μάλιστα, κατασχεθεί στην Αίγυπτο μέχρι να καταλήξει η εταιρεία και η SCA σε συμφωνία. Aκινητοποιήθηκε επί μια εβδομάδα τον περασμένο μήνα, μπλοκάροντας πλήρως μια από τις σημαντικότερες θαλάσσιες οδούς στο παγκόσμιο εμπόριο. Στο πακέτο της αποζημίωσης που επιδικάστηκε περιλαμβάνονται δαπάνες της επιχείρησης αποκόλλησης του Ever Given, το οποίο είναι από ένα από μεγαλύτερα κοντέινερ πλοία στον κόσμο. Απεγκλωβίστηκε στις 29 Μαρτίου και μετακινήθηκε στην θαλάσσια περιοχή της Μεγάλης Πικρής Λίμνης (Great Bitter Lake).
Οι διαπραγματεύσεις για την αποζημίωση
Οι ασφαλιστικές εταιρείες και οι νομικοί σύμβουλοι της Shoei Kisen Kaisha εξετάζουν την απαίτηση αποζημίωσης. Ο επικεφαλής της SCA, Οσάμα Ράμπια, σχολίασε στην αιγυπτιακή τηλεόραση πως οι διαπραγματεύσεις διαρκούν περισσότερο απ΄όσο αναμένονταν. Μια από τις ασφαλιστικές εταιρείες, η βρετανική U.K P&I Club ανακοίνωσε πως «παρά το μέγεθος της απαίτησης, οι κάτοχοι του εμπορευματοφόρου πλοίου διαπραγματεύονται καλόπιστα με την SCA». Πρόσθεσε πως έγινε μια «γενναιόδωρη προσφορά», συμπεριλαμβανομένων 300 εκατ. δολαρίων σε μπόνους για την επιχείρηση διάσωσης και ακόμη 300 εκατ. δολαρίων για την απώλεια φήμης. Όμως φαίνεται πως δεν υπήρξε ανταπόκριση. Σύμφωνα με υπολογισμούς της SCA, οι απώλειες που υπέστη σε τέλη διέλευσης από τη διώρυγα φθάνουν τα 15 εκατ. δολάρια ανά ημέρα.
Η ζημιά από την ακινητοποίηση του Ever Given
Με μήκος 400 μέτρων, όσο είναι το ύψος του Εμπάιρ Στέιτ Μπίλντινγκ στη Νέα Υόρκη, και εμπορεύματα περίπου 200.000 τόνων, η ακινητοποίηση του Ever Given προκάλεσε μεγάλες καθυστερήσεις στα δρομολόγια των εμπορικών πλοίων που μεταφέρουν διάφορα αγαθά από πετρέλαιο και φυσικό αέριο μέχρι τρόφιμα, ηλεκτρονικά είδη ή ακόμη και τσιπ. Από τις 23 μέχρι τις 29 Μαρτίου, η προσκόλληση του Ever Given κατά μήκος της διώρυγας είχε μπλοκάρει τη διέλευση πάνω από 500 πλοίων, με κόστος 400 εκατ. δολαρίων ανά ώρα ή περίπου 9,6 δις δολαρίων ανά ημέρα στο παγκόσμιο εμπόριο. Η επιχείρηση απεγκλωβισμού ήταν μια διεθνής επιχείρηση καθώς η Αίγυπτος δέχτηκε τη συνδρομή διαφόρων χωρών. Επιπλοκές από την κατάσχεση του Ever Given έχουν προκληθεί και για την εταιρεία ναύλωσης Evergreen Marine, η οποία δήλωσε πως εξετάζεται η δικαστική εντολή και η δυνατότητα διαφορετικής μεταχείρισης του πλοίου από τα εμπορευματοκιβώτια.