THEPOWERGAME
Σχεδόν 4.000 υπεύθυνοι αντιπροσωπειών αυτοκινήτων στις ΗΠΑ με επιστολή τους ζητούν από τον πρόεδρο, Τζο Μπάιντεν, να βάλει φρένο στην ταχύτητα με την οποία η κυβέρνησή του επιδιώκει τη μετάβαση από τα βενζινοκίνητα IX στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα (EV). Κι αυτό γιατί το πρώτο κύμα μεγάλου ενδιαφέροντος για τα ηλεκτρικά ΙΧ δείχνει να έχει καταλαγιάσει και τα νέα EV παραμένουν στα γκαράζ των αντιπροσωπειών… απούλητα.
Στην επιστολή που απηύθυναν στον Αμερικανό πρόεδρο την Τρίτη, 3.882 πωλητές ΙΧ επισημαίνουν πως η κυβέρνησή του έχει προτείνει κανόνες (για τις εκπομπές ρύπων), που επί της ουσίας προβλέπουν μια δραματική μετακίνηση της αγοράς προς τα ηλεκτρικά οχήματα, αυξανόμενη μάλιστα έως το 2032, οπότε περί τα 2 στα 3 αυτοκίνητα που θα πουλιούνται στις ΗΠΑ στην πράξη θα πρέπει να είναι ηλεκτροκίνητα. Ωστόσο, όπως λένε, κανείς δεν γνωρίζει καλύτερα την αγορά αυτοκινήτου από τους ίδιους. Και βλέπουν πως, παρ’ ότι ήδη βρίσκονται στην αγορά «πολλά εξαιρετικά οχήματα με μπαταρίες διαθέσιμα στους καταναλωτές», η ζήτηση απλά δεν αντεπεξέρχεται στη μεγάλη ροή νέων ηλεκτρικών οχημάτων από τις αυτοκινητοβιομηχανίες.
Οι αντιπρόσωποι που κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου αυτοαποκαλούνται «Η Φωνή των EV του Καταναλωτή». «Πέρυσι υπήρχε πολλή ελπίδα και δημοσιότητα γύρω από τα ηλεκτρικά οχήματα», αναφέρουν. «Αλλά ο ενθουσιασμός έπεσε. Σήμερα η προσφορά απούλητων ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία (BEV) αυξάνεται, καθώς δεν πουλιούνται ούτε κατά προσέγγιση τόσο γρήγορα όσο φτάνουν στις αντιπροσωπείες -ακόμη και με μεγάλες εκπτώσεις, κίνητρα από τους κατασκευαστές και γενναίες κυβερνητικές επιδοτήσεις».
Ο Μίκι Άντερσον, ιδιοκτήτης του Baxter Auto Group με 20 καταστήματα στη Νεμπράσκα, το Μιζούρι και το Κολοράντο, αναφέρει συγκεκριμένα στο Axios πως για το F-150 Lightning της Ford, παρ’ ότι πέρυσι είχε 200 προπαραγγελίες, η λίστα ζήτησης διαρκώς μειώνεται και αυτήν τη στιγμή έχει 12 οχήματα, στοκ δηλαδή εξαμήνου, στις αποθήκες, τα οποία δεν μπορεί να πουλήσει, ακόμη και με κίνητρα για εκπτώσεις συνολικού ύψους 14.000 δολαρίων (συμπληρωματικά στα 7.500 δολάρια έκπτωσης στην ομοσπονδιακή φορολόγηση).
Ανάμεσα στα βασικά προβλήματα που αναφέρουν είναι το κόστος, οι δυσκολίες στην εγκατάσταση φορτιστών στις οικίες των αγοραστών και οι μεγάλοι χρόνοι που απαιτούνται για να φορτιστούν τα οχήματα σε δημόσιους χώρους. Σε κάποιες περιπτώσεις, οι πελάτες διαμαρτυρήθηκαν πως οι επιδόσεις των ηλεκτρικών οχημάτων μειώθηκαν με τις ακραίες θερμοκρασίες ή όταν προσπαθούσαν να σύρουν με το EV ένα τρέιλερ.
Οι αντιπροσωπείες έχουν και άλλες ανησυχίες. Για παράδειγμα, οι αντιπρόσωποι της Ford λένε πως η εταιρεία ζητεί να κάνουν κοστοβόρες επενδύσεις σε φορτιστές μπαταριών και εκπαίδευση, ώστε να γίνει καλύτερα η μετάβαση. Η εταιρεία απαντά ότι ακούει το feedback που έχουν να δώσουν οι έμποροι και συνεχίζει να προσαρμόζει τη στρατηγική της για τα EV. Άλλοι αντιπρόσωποι ανησυχούν πως θα μειωθεί το επισκευαστικό κέρδος γι’ αυτούς, καθώς τα ηλεκτροκίνητα οχήματα διαθέτουν λιγότερα αποσπώμενα μέρη.
Τα κίνητρα για τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση
Η κυβέρνηση Μπάιντεν προτείνει πολύ πιο αυστηρούς στόχους για τις εκπομπές των νέων οχημάτων που κυκλοφορούν στην αμερικανική αγορά. Η Υπηρεσία Περιβαλλοντικής Προστασίας (Environmental Protection Agency) πρότεινε τέτοιους περιορισμούς στις εκπομπές για το διάστημα 2027-2032, ώστε για να τους «πιάσουν» οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να αντικαταστήσουν μεγάλο μέρος του στόλου τους με ηλεκτροκίνητα οχήματα.