Γ.Δ.
1482.43 +1,23%
ACAG
+0,51%
5.86
CENER
+0,94%
9.7
CNLCAP
-3,42%
7.05
DIMAND
-2,09%
8.89
NOVAL
+0,36%
2.77
OPTIMA
+1,17%
12.1
TITC
-0,16%
30.75
ΑΑΑΚ
0,00%
5.85
ΑΒΑΞ
+3,10%
1.464
ΑΒΕ
0,00%
0.457
ΑΔΜΗΕ
-0,88%
2.255
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.945
ΑΛΜΥ
+3,19%
3.07
ΑΛΦΑ
+2,65%
1.7225
ΑΝΔΡΟ
+0,30%
6.62
ΑΡΑΙΓ
+0,59%
11.89
ΑΣΚΟ
+0,36%
2.79
ΑΣΤΑΚ
-4,68%
6.92
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
+0,47%
8.64
ΑΤΤ
-25,41%
9.1
ΑΤΤΙΚΑ
-1,17%
2.54
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+1,87%
5.98
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.37
ΒΙΟΣΚ
+4,92%
1.385
ΒΙΟΤ
0,00%
0.24
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.36
ΓΕΒΚΑ
-0,31%
1.63
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,44%
18.1
ΔΑΑ
+0,60%
7.998
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.06
ΔΕΗ
-0,35%
11.5
ΔΟΜΙΚ
+7,37%
3.64
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,31%
0.321
ΕΒΡΟΦ
+0,65%
1.55
ΕΕΕ
+1,65%
33.22
ΕΚΤΕΡ
+5,62%
4.32
ΕΛΒΕ
0,00%
5.5
ΕΛΙΝ
+4,65%
2.25
ΕΛΛ
+0,36%
13.95
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,48%
2.09
ΕΛΠΕ
+1,33%
7.62
ΕΛΣΤΡ
-1,75%
2.25
ΕΛΤΟΝ
-1,02%
1.752
ΕΛΧΑ
+2,05%
1.892
ΕΝΤΕΡ
0,00%
8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.128
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+1,97%
1.295
ΕΤΕ
+1,37%
8.414
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.37
ΕΥΔΑΠ
-0,34%
5.78
ΕΥΡΩΒ
+2,33%
2.24
ΕΧΑΕ
+1,15%
4.82
ΙΑΤΡ
0,00%
1.74
ΙΚΤΙΝ
+1,95%
0.419
ΙΛΥΔΑ
+0,58%
1.73
ΙΝΚΑΤ
-0,10%
4.99
ΙΝΛΙΦ
+1,18%
5.14
ΙΝΛΟΤ
+0,80%
1.26
ΙΝΤΕΚ
+1,68%
6.07
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,48%
2.48
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.26
ΙΝΤΚΑ
0,00%
3.41
ΚΑΡΕΛ
-2,31%
338
ΚΕΚΡ
-5,35%
1.505
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.75
ΚΛΜ
-0,33%
1.505
ΚΟΡΔΕ
+2,05%
0.497
ΚΟΥΑΛ
-2,12%
1.198
ΚΟΥΕΣ
+3,50%
5.33
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-0,44%
11.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
-1,71%
1.15
ΛΑΒΙ
-0,67%
0.894
ΛΑΜΔΑ
-0,27%
7.41
ΛΑΜΨΑ
+1,11%
36.6
ΛΑΝΑΚ
-2,06%
0.95
ΛΕΒΚ
0,00%
0.294
ΛΕΒΠ
0,00%
0.276
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.37
ΛΟΥΛΗ
-1,11%
2.67
ΜΑΘΙΟ
-0,23%
0.85
ΜΕΒΑ
0,00%
4
ΜΕΝΤΙ
+1,14%
2.67
ΜΕΡΚΟ
0,00%
45.2
ΜΙΓ
-1,06%
3.73
ΜΙΝ
-6,35%
0.59
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+2,52%
23.58
ΜΟΝΤΑ
+5,71%
3.7
ΜΟΤΟ
+3,50%
2.81
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.675
ΜΠΕΛΑ
-0,55%
25.2
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.5
ΜΠΡΙΚ
+0,77%
1.97
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
+1,50%
36.5
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.72
ΝΑΥΠ
+1,31%
0.93
ΞΥΛΚ
-0,72%
0.276
ΞΥΛΠ
+3,40%
0.426
ΟΛΘ
-0,47%
21.2
ΟΛΠ
+1,29%
27.55
ΟΛΥΜΠ
+2,38%
2.58
ΟΠΑΠ
+1,27%
16.01
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,11%
0.899
ΟΤΕ
+2,83%
14.55
ΟΤΟΕΛ
+0,86%
11.7
ΠΑΙΡ
0,00%
1.1
ΠΑΠ
-0,42%
2.37
ΠΕΙΡ
+2,28%
3.989
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.86
ΠΛΑΘ
+4,30%
4.245
ΠΛΑΚΡ
+1,35%
15
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+0,69%
1.168
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.15
ΠΡΟΦ
-0,38%
5.18
ΡΕΒΟΙΛ
+2,37%
1.945
ΣΑΡ
+0,90%
11.18
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+0,58%
0.345
ΣΙΔΜΑ
+0,90%
1.675
ΣΠΕΙΣ
0,00%
6.9
ΣΠΙ
-0,60%
0.666
ΣΠΥΡ
0,00%
0.145
ΤΕΝΕΡΓ
-0,21%
19.22
ΤΖΚΑ
0,00%
1.5
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.14
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,25%
1.622
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.95
ΦΡΙΓΟ
-3,67%
0.21
ΦΡΛΚ
+3,16%
4.075
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.665

Βερολίνο: Aποχαιρετά τα τρένα της κομμουνιστικής εποχής

Μπορεί το Τείχος του Βερολίνου να έπεσε πριν από τριάντα και πλέον χρόνια (9 Νοεμβρίου συμπληρώνονται 34 χρόνια), αλλά υπάρχει ένα μέρος της κληρονομιάς της κομμουνιστικής εποχής της γερμανικής πρωτεύουσας που η πόλη έχει κρατήσει σφιχτά: τα τρένα της.

Σύμφωνα με το Bloomberg, παρά το πέρασμα των χρόνων, το σύστημα ταχείας μεταφοράς S-Bahn του Βερολίνου συνεχίζει να λειτουργεί με 22 τρένα που παραγγέλθηκαν και κατασκευάστηκαν στη Λαϊκή Δημοκρατία της Γερμανίας, όταν το Βερολίνο και η Γερμανία ήταν ακόμη χωρισμένες.

Κάποτε αποκαλούμενο ευρέως «κουτάκι κόκα κόλα» για το πρώην φωτεινό κόκκινο σασί του, το μοντέλο της σειράς 485 είχε αξιοσημείωτη μακροζωία, αλλά τώρα είναι οριστικά στο δρόμο της εξόδου. Στις 12 Νοεμβρίου, τα τρένα θα κάνουν τα τελευταία τους δρομολόγια στο δίκτυο S-Bahn πριν αποσυρθούν.

Αλλά ενώ η υπηρεσία του ως μέσο μεταφοράς τελειώνει, μέρος του τροχαίου υλικού θα αποκτήσει μια απίθανη δεύτερη ζωή ως έπιπλα ή αναμνηστικά. Για τον εορτασμό του παροπλισμού, η S-Bahn πουλάει αρκετές εκατοντάδες θέσεις από το 485, ώστε οι νοσταλγοί του τρένου να μπορούν να καθίσουν στα παλιά παγκάκια από μοκέτα για λίγο ακόμα.

Τα τρένα υπηρέτησαν για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα για καλό λόγο. Παραγγέλθηκαν στα τέλη της δεκαετίας του 1970 από την Deutsche Reichsbahn της Ανατολικής Γερμανίας από ένα εργοστάσιο λίγο έξω από την πόλη, αλλά τα πρώτα μοντέλα δεν έφτασαν για υπηρεσία μέχρι τις αρχές του 1990 – αν και τα δοκιμαστικά δρομολόγια έγιναν τη δεκαετία του 1980 – οπότε η διαδικασία της επανένωσης είχε ήδη ξεκινήσει.

Όπως αναφέρει το Bloomberg, τα τρένα, τα οποία κινούνται σε όλη την πόλη και όχι στον ανατολικό τομέα για τον οποίο είχαν αρχικά παραγγελθεί, δεν ήταν απλώς πολύ καινούργια για να πεταχτούν- παρέμειναν επειδή ο σχεδιασμός τους θεωρήθηκε κάπως μπροστά από την εποχή του. Το αλουμινένιο κέλυφος της σειράς 485 ήταν ελαφρύτερο από τους προκατόχους του, ενώ οι εξωτερικές συρόμενες πόρτες του (σε αντίθεση με τις «πόρτες τσέπης» που εξαφανίζονταν στο πλαίσιο του τρένου) επέτρεπαν περισσότερο χώρο για παράθυρα. Ήταν επίσης εξοπλισμένο για την ανάκτηση ενέργειας από το σύστημα πέδησης για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας προς χρήση στο τρένο, μειώνοντας την κατανάλωση ενέργειας σε μια καινοτομία βιωσιμότητας που δεν είναι ακόμη πανταχού παρούσα σήμερα.

Σίγουρα, το τρένο είχε ελαττώματα, όπως ένα σύστημα εξαερισμού που το καθιστούσε ευάλωτο σε βλάβες κατά τη διάρκεια ισχυρών χιονοθύελλας. Σήμερα τα επίπεδα παρμπρίζ των βαγονιών των μηχανοδηγών τους – κεκλιμένα, αλλά όχι κυρτά – φαίνονται απαρχαιωμένα. Και παρά το γεγονός ότι είναι σε γενικές γραμμές προσβάσιμα σε αναπηρικά αμαξίδια, δεν κάθονται στο ίδιο επίπεδο με τις πλατφόρμες των σταθμών όπως τα νεότερα μοντέλα.

Οι συρμοί εξακολουθούν να λειτουργούν καλά, ιδίως πέραν της προβλεπόμενης διάρκειας ζωής τους, αν και περισσότερο από ανάγκη παρά από επιλογή. Αποσύρθηκαν κυρίως προς όφελος της σειράς 481, η οποία διέθετε περισσότερο χώρο για όρθιους επιβάτες μεταξύ διαφόρων βελτιώσεων, και της νεότερης σειράς 483/484, η οποία ξεκίνησε τη λειτουργία της τον Σεπτέμβριο του 2023. Ενώ υποτίθεται ότι θα καταργούνταν σταδιακά το 2017, λόγω προβλημάτων σε άλλα σημεία του στόλου, 22 από αυτά διατηρήθηκαν σε υπηρεσία.

Η αποχώρησή τους έρχεται τώρα, μάλιστα, επειδή δεν μπορούν να εξοπλιστούν με το νέο σύστημα ασφαλείας των τρένων που αναπτύσσεται επί του παρόντος σε όλο το Βερολίνο. Η πόλη σχεδιάζει να διατηρήσει ένα παράδειγμα προσβάσιμο – ως έκθεμα στο Γερμανικό Μουσείο Τεχνολογίας.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!