Γ.Δ.
1618.16 +0,04%
ACAG
-0,32%
6.16
AEM
+0,35%
4.545
AKTR
-0,55%
5.45
BOCHGR
-1,11%
5.34
CENER
+0,32%
9.5
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
+0,49%
8.24
EVR
+0,58%
1.745
NOVAL
+0,20%
2.54
OPTIMA
-0,43%
14.04
TITC
-0,83%
41.65
ΑΑΑΚ
0,00%
5
ΑΒΑΞ
+2,27%
2.25
ΑΒΕ
-3,60%
0.429
ΑΔΜΗΕ
-0,18%
2.815
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.75
ΑΛΜΥ
+1,29%
4.31
ΑΛΦΑ
+1,34%
1.89
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.5
ΑΡΑΙΓ
+1,51%
11.4
ΑΣΚΟ
+0,63%
3.22
ΑΣΤΑΚ
-0,27%
7.28
ΑΤΕΚ
+2,72%
1.51
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.68
ΑΤΤ
-0,57%
0.698
ΑΤΤΙΚΑ
-1,64%
2.4
ΒΙΟ
-0,17%
5.83
ΒΙΟΚΑ
-0,26%
1.925
ΒΙΟΣΚ
-0,64%
1.55
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+3,33%
2.48
ΓΕΒΚΑ
-0,63%
1.57
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.9
ΔΑΑ
-1,05%
8.312
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.42
ΔΕΗ
-0,67%
13.33
ΔΟΜΙΚ
-0,35%
2.82
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+4,11%
0.38
ΕΒΡΟΦ
+1,30%
1.955
ΕΕΕ
-0,76%
39.2
ΕΚΤΕΡ
-3,96%
2.06
ΕΛΒΕ
+2,80%
5.5
ΕΛΙΝ
-0,91%
2.18
ΕΛΛ
-1,33%
14.8
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,37%
2.265
ΕΛΠΕ
+0,82%
8.04
ΕΛΣΤΡ
+2,11%
2.42
ΕΛΤΟΝ
+0,87%
1.858
ΕΛΧΑ
-0,46%
2.165
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,75%
1.125
ΕΤΕ
+1,50%
8.648
ΕΥΑΠΣ
+0,29%
3.45
ΕΥΔΑΠ
+0,33%
6.06
ΕΥΡΩΒ
-0,72%
2.484
ΕΧΑΕ
-1,00%
4.95
ΙΑΤΡ
-0,49%
2.05
ΙΚΤΙΝ
-1,10%
0.36
ΙΛΥΔΑ
+0,86%
1.765
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.85
ΙΝΛΟΤ
-1,65%
1.072
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.9
ΙΝΤΕΤ
-2,18%
1.12
ΙΝΤΚΑ
-1,52%
3.23
ΚΑΡΕΛ
0,00%
326
ΚΕΚΡ
-3,41%
1.275
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.94
ΚΟΡΔΕ
+1,77%
0.459
ΚΟΥΑΛ
-1,95%
1.31
ΚΟΥΕΣ
+0,64%
6.3
ΚΡΙ
-0,60%
16.5
ΚΤΗΛΑ
-1,00%
1.98
ΚΥΡΙΟ
+0,49%
1.02
ΛΑΒΙ
-0,73%
0.812
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
6.99
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
+4,76%
1.1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.23
ΛΕΒΠ
+4,42%
0.236
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.75
ΛΟΥΛΗ
-0,29%
3.4
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.802
ΜΕΒΑ
+1,53%
3.98
ΜΕΝΤΙ
-2,17%
2.25
ΜΕΡΚΟ
+3,13%
39.6
ΜΙΓ
0,00%
2.865
ΜΙΝ
0,00%
0.492
ΜΟΗ
+0,36%
22.4
ΜΟΝΤΑ
-0,53%
3.78
ΜΟΤΟ
-0,18%
2.825
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.63
ΜΠΕΛΑ
+0,36%
27.94
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.81
ΜΠΡΙΚ
-0,82%
2.42
ΜΠΤΚ
+5,13%
0.615
ΜΥΤΙΛ
+1,71%
36.96
ΝΑΚΑΣ
-1,88%
3.14
ΝΑΥΠ
+0,49%
0.828
ΞΥΛΚ
-1,87%
0.262
ΞΥΛΠ
+10,00%
0.396
ΟΛΘ
+1,79%
28.5
ΟΛΠ
+1,36%
33.65
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.6
ΟΠΑΠ
-1,44%
17.14
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,23%
0.8
ΟΤΕ
-0,40%
15
ΟΤΟΕΛ
-0,36%
11.06
ΠΑΙΡ
-4,29%
1.005
ΠΑΠ
-1,14%
2.61
ΠΕΙΡ
+1,26%
4.808
ΠΕΡΦ
-1,28%
5.4
ΠΕΤΡΟ
-0,99%
8
ΠΛΑΘ
-0,25%
4.05
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.2
ΠΡΔ
-0,76%
0.262
ΠΡΕΜΙΑ
-0,16%
1.28
ΠΡΟΝΤΕΑ
-4,10%
5.85
ΠΡΟΦ
+1,74%
5.27
ΡΕΒΟΙΛ
-0,28%
1.755
ΣΑΡ
-1,72%
12.58
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.354
ΣΙΔΜΑ
-0,63%
1.565
ΣΠΕΙΣ
-1,40%
5.64
ΣΠΙ
+4,65%
0.63
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20
ΤΖΚΑ
0,00%
1.48
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.3
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,95%
1.662
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.7
ΦΡΙΓΟ
+9,17%
0.238
ΦΡΛΚ
-1,27%
4.28
ΧΑΙΔΕ
+1,27%
0.8

Βερολίνο: Aποχαιρετά τα τρένα της κομμουνιστικής εποχής

Μπορεί το Τείχος του Βερολίνου να έπεσε πριν από τριάντα και πλέον χρόνια (9 Νοεμβρίου συμπληρώνονται 34 χρόνια), αλλά υπάρχει ένα μέρος της κληρονομιάς της κομμουνιστικής εποχής της γερμανικής πρωτεύουσας που η πόλη έχει κρατήσει σφιχτά: τα τρένα της.

Σύμφωνα με το Bloomberg, παρά το πέρασμα των χρόνων, το σύστημα ταχείας μεταφοράς S-Bahn του Βερολίνου συνεχίζει να λειτουργεί με 22 τρένα που παραγγέλθηκαν και κατασκευάστηκαν στη Λαϊκή Δημοκρατία της Γερμανίας, όταν το Βερολίνο και η Γερμανία ήταν ακόμη χωρισμένες.

Κάποτε αποκαλούμενο ευρέως «κουτάκι κόκα κόλα» για το πρώην φωτεινό κόκκινο σασί του, το μοντέλο της σειράς 485 είχε αξιοσημείωτη μακροζωία, αλλά τώρα είναι οριστικά στο δρόμο της εξόδου. Στις 12 Νοεμβρίου, τα τρένα θα κάνουν τα τελευταία τους δρομολόγια στο δίκτυο S-Bahn πριν αποσυρθούν.

Αλλά ενώ η υπηρεσία του ως μέσο μεταφοράς τελειώνει, μέρος του τροχαίου υλικού θα αποκτήσει μια απίθανη δεύτερη ζωή ως έπιπλα ή αναμνηστικά. Για τον εορτασμό του παροπλισμού, η S-Bahn πουλάει αρκετές εκατοντάδες θέσεις από το 485, ώστε οι νοσταλγοί του τρένου να μπορούν να καθίσουν στα παλιά παγκάκια από μοκέτα για λίγο ακόμα.

Τα τρένα υπηρέτησαν για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα για καλό λόγο. Παραγγέλθηκαν στα τέλη της δεκαετίας του 1970 από την Deutsche Reichsbahn της Ανατολικής Γερμανίας από ένα εργοστάσιο λίγο έξω από την πόλη, αλλά τα πρώτα μοντέλα δεν έφτασαν για υπηρεσία μέχρι τις αρχές του 1990 – αν και τα δοκιμαστικά δρομολόγια έγιναν τη δεκαετία του 1980 – οπότε η διαδικασία της επανένωσης είχε ήδη ξεκινήσει.

Όπως αναφέρει το Bloomberg, τα τρένα, τα οποία κινούνται σε όλη την πόλη και όχι στον ανατολικό τομέα για τον οποίο είχαν αρχικά παραγγελθεί, δεν ήταν απλώς πολύ καινούργια για να πεταχτούν- παρέμειναν επειδή ο σχεδιασμός τους θεωρήθηκε κάπως μπροστά από την εποχή του. Το αλουμινένιο κέλυφος της σειράς 485 ήταν ελαφρύτερο από τους προκατόχους του, ενώ οι εξωτερικές συρόμενες πόρτες του (σε αντίθεση με τις «πόρτες τσέπης» που εξαφανίζονταν στο πλαίσιο του τρένου) επέτρεπαν περισσότερο χώρο για παράθυρα. Ήταν επίσης εξοπλισμένο για την ανάκτηση ενέργειας από το σύστημα πέδησης για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας προς χρήση στο τρένο, μειώνοντας την κατανάλωση ενέργειας σε μια καινοτομία βιωσιμότητας που δεν είναι ακόμη πανταχού παρούσα σήμερα.

Σίγουρα, το τρένο είχε ελαττώματα, όπως ένα σύστημα εξαερισμού που το καθιστούσε ευάλωτο σε βλάβες κατά τη διάρκεια ισχυρών χιονοθύελλας. Σήμερα τα επίπεδα παρμπρίζ των βαγονιών των μηχανοδηγών τους – κεκλιμένα, αλλά όχι κυρτά – φαίνονται απαρχαιωμένα. Και παρά το γεγονός ότι είναι σε γενικές γραμμές προσβάσιμα σε αναπηρικά αμαξίδια, δεν κάθονται στο ίδιο επίπεδο με τις πλατφόρμες των σταθμών όπως τα νεότερα μοντέλα.

Οι συρμοί εξακολουθούν να λειτουργούν καλά, ιδίως πέραν της προβλεπόμενης διάρκειας ζωής τους, αν και περισσότερο από ανάγκη παρά από επιλογή. Αποσύρθηκαν κυρίως προς όφελος της σειράς 481, η οποία διέθετε περισσότερο χώρο για όρθιους επιβάτες μεταξύ διαφόρων βελτιώσεων, και της νεότερης σειράς 483/484, η οποία ξεκίνησε τη λειτουργία της τον Σεπτέμβριο του 2023. Ενώ υποτίθεται ότι θα καταργούνταν σταδιακά το 2017, λόγω προβλημάτων σε άλλα σημεία του στόλου, 22 από αυτά διατηρήθηκαν σε υπηρεσία.

Η αποχώρησή τους έρχεται τώρα, μάλιστα, επειδή δεν μπορούν να εξοπλιστούν με το νέο σύστημα ασφαλείας των τρένων που αναπτύσσεται επί του παρόντος σε όλο το Βερολίνο. Η πόλη σχεδιάζει να διατηρήσει ένα παράδειγμα προσβάσιμο – ως έκθεμα στο Γερμανικό Μουσείο Τεχνολογίας.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!