THEPOWERGAME
Η περίοδος 2009-2021 χαρακτηρίστηκε από τα χαμηλότερα επιτόκια όλων των εποχών. Μία συνθήκη που ευνόησε τη ροή του χρήματος και τις επενδύσεις. Ευνόησε επίσης και τις πωλήσεις των πολυτελών ειδών, από ρούχα μέχρι αυτοκίνητα. Όσοι διατηρούσαν τα χρήματά τους σε καταθέσεις έπαιρναν μηδενικό τόκο, αλλά όσοι ήθελαν και μπορούσαν να δανειστούν το έκαναν με εξαιρετικά χαμηλό κόστος. Μετά την πανδημία και με φόντο την ενεργειακή κρίση και τον πληθωρισμό, τα πράγματα άλλαξαν και τα επιτόκια είναι σήμερα στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων 20 ετών.
Οι καταναλωτές ανά την υφήλιο σταμάτησαν να ψωνίζουν με τη μανία των περασμένων ετών και η ακρίβεια τους έκανε ακόμη πιο διστακτικούς. Η τάση αυτή αντανακλάται στα χειρότερα των προσδοκιών στοιχεία πωλήσεων του ομίλου LVMH. Στα αποτελέσματα γ’ τριμήνου, ο μεγαλύτερος όμιλος πολυτελών ειδών του κόσμου με 75 κορυφαία brands όπως Louis Vuitton, Dior, Fendi, Moet, εμφάνισε άνοδο πωλήσεων 9%, έναντι ανόδου 17% στο προηγούμενο τρίμηνο. Η αντίδραση των αγορών ήταν άμεση και η τιμή της μετοχής της LVMH σημείωσε πτώση 6% την ημέρα των αποτελεσμάτων, ενώ έχει υποχωρήσει άνω του 25% από τον Ιούλιο.
Ο μεγάλος γρίφος για τα πολυτελή brands είναι η Κίνα που αποτελούσε τη μεγαλύτερη αγορά πολυτελών ειδών πριν από την πανδημία. Οι Κινέζοι αγόραζαν με μανία τις πιο ακριβές μάρκες αλλά τόσο οι πωλήσεις στην ασιατική χώρα όσο και οι ροές των Κινέζων τουριστών δεν έχουν καταφέρει να ανακάμψουν. Το 2021, το 30% των παγκόσμιων πωλήσεων των πολυτελών brands προερχόταν από την Κίνα.
Τα πολυτελή brands παραδοσιακά αψηφούσαν τους νόμους της προσφοράς και της ζήτησης, όπως αυτοί ισχύουν για την υπόλοιπη οικονομία, όμως σε περιβάλλον υπερβολικά υψηλού πληθωρισμού όλα δείχνουν να αλλάζουν. Ακραία ακριβές αγορές και σήμερα γίνονται, καθώς οι πλουσιότεροι άνθρωποι του κόσμου μεγαλώνουν τις περιουσίες τους. Ωστόσο, όσο κατεβαίνουμε σε εισοδηματικά στρώματα τόσο περισσότερο επηρεάζει ο πληθωρισμός. Η αμερικανική τράπεζα JPMorgan αναφέρει ότι ενώ ο κλάδος πολυτελών ειδών είναι πιο ανθεκτικός από τους υπόλοιπους, ποτέ δεν ήταν άτρωτος απέναντι στις μακροοικονομικές εξελίξεις και ιστορικά επηρεάζεται αργότερα στον οικονομικό κύκλο.
Στις Ηνωμένες Πολιτείες, μάρκες όπως η Gucci, η Burberry και η Prada είδαν τις πωλήσεις τους να μειώνονται ήδη από το β’ τρίμηνο. Είναι εταιρείες που είχαν σημειώσει έκρηξη πωλήσεων μέσα στην πανδημία χάρη στα μεγάλα επιδόματα που δόθηκαν από την αμερικανική κυβέρνηση. Ήδη, από τον περασμένο Μάρτιο, το 75% των καταναλωτών σε ΗΠΑ και Ευρώπη δήλωνε ότι θα μειώσει τις ακριβές αγορές και τις αγορές αγαθών που δεν θεωρούνται βασικά. Η τάση έχει ενισχυθεί από τότε, καθώς έχουν συνεχιστεί οι αυξήσεις επιτοκίων από τις κεντρικές τράπεζες.
Ίσως ο βασικότερος λόγος που οι πωλήσεις των πολυτελών ειδών πέφτουν, είναι ότι τελειώνουν τα χρήματα που εξοικονομήθηκαν κατά τη διάρκεια των lockdown. Σύμφωνα με την JPMorgan, η πλεονάζουσα αποταμίευση στις ΗΠΑ έφτασε στο αποκορύφωμα των 2,1 τρισ. δολαρίων στο β’ τρίμηνο του 2021 και μειώθηκε στα 800 δισ. δολάρια στο δ’ τρίμηνο του 2022. Έως το τέλος του 2023 εκτιμάται ότι οι οικονομίες αυτές θα έχουν εξαντληθεί. Η μοναδική ελπίδα έρχεται από την Κίνα, η οποία μέχρι στιγμής δεν ανακάμπτει με τον επιθυμητό ρυθμό. Αν οι Κινέζοι καταναλωτές επιστρέψουν στις ακριβές αγορές, τότε τα πολυτελή brands μπορούν να δουν αυξήσεις πωλήσεων στην Κίνα έως και 40% φέτος.