THEPOWERGAME
Έπειτα από 41 ημέρες απεργίας στις τρεις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες των ΗΠΑ (Ford, General Motors και Stellantis), το συνδικάτο των εργαζομένων United Auto Workers (UAW) και η Ford κατέληξαν την Τετάρτη (26/10) σε «συμφωνία επί της αρχής», την οποία ο Τζο Μπάιντεν έσπευσε να τη χαρακτηρίσει «ιστορική». «Χαιρετίζω το UAW και τη Ford, που συμφώνησαν έπειτα από εντατικές και καλή τη πίστει διαπραγματεύσεις, οι οποίες κατέληξαν σε ιστορική συμφωνία επί της αρχής», ανέφερε ο Αμερικανός πρόεδρος, σύμφωνα με ανακοίνωση του Λευκού Οίκου.
Η συμφωνία προβλέπει αύξηση 25% στον βασικό μισθό σε διάστημα 4,5 ετών, όσο διαρκεί η νέα συλλογική σύμβαση εργασίας, με αρχική αύξηση 11% για το πρώτο έτος. Το επόμενο βήμα για να υλοποιηθεί η συμφωνία είναι να επικυρωθεί από τα μέλη του συνδικάτου κατά τη διάρκεια ψηφοφορίας, που θα διεξαχθεί τις επόμενες εβδομάδες.
«Πετύχαμε πράγματα τα οποία κανείς δεν θεωρούσε εφικτά», σχολίασε ο Σον Φέιν, πρόεδρος του UAW. Και πρόσθεσε: «Από την έναρξη της απεργίας η Ford έθεσε στο τραπέζι 50% περισσότερα απ’ όσα είχε προτείνει όταν σταματήσαμε (να εργαζόμαστε). Η συμφωνία αυτή μας θέτει σε νέο δρόμο για να αλλάξουμε την κατάσταση στη Ford, στις “Big Three” (τις τρεις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες των ΗΠΑ) και στο σύνολο της βιομηχανίας αυτοκινήτων».
Είναι η πρώτη φορά που πραγματοποιείται ταυτόχρονη απεργία στις λεγόμενες «Big Three». Στις κινητοποιήσεις συμμετείχαν την Τρίτη σχεδόν 45.000 εργαζόμενοι, από τους 146.000 που είναι εγγεγραμμένοι στο UAW.
«Επικεντρωνόμαστε στην επανάληψη των εργασιών στο εργοστάσιο συναρμολόγησης αυτοκινήτων pick-up του Κεντάκι, στο εργοστάσιο συναρμολόγησης του Μίσιγκαν και σε αυτό του Σικάγο, στην επιστροφή στις θέσεις τους 20.000 εργαζομένων της Ford και στην παροχή της πλήρους γκάμας (των προϊόντων μας) στους πελάτες μας», δήλωσε από τη μεριά του ο Τζιμ Φάρλι, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Ford.
Υπό πίεση General Motors και Stellantis
Το UAW ανακοίνωσε ότι οι εργαζόμενοι στη Ford θα επιστρέψουν στις θέσεις τους, σε μια δήλωση που ασκεί έμμεση πίεση στην General Motors και τη Stellantis για την επίτευξη συμφωνίας με τους εργαζομένους του συνδικάτου.
«Πρόκειται για μια στρατηγική απόφαση που έχει στόχο να πετύχουμε την καλύτερη δυνατή συμφωνία», υπογράμμισε ο Τσακ Μπράουνινγκ, αντιπρόεδρος του UAW. Και πρόσθεσε: «Το τελευταίο πράγμα που η General Motors και η Stellantis θέλουν είναι η Ford να ανακτήσει πλήρως την ικανότητα παραγωγής της την ώρα που εκείνες χάνουν χρόνο».
Την Τρίτη το UAW είχε ζητήσει από τα 5.000 μέλη του που εργάζονται στο εργοστάσιο της GM στο Άρλινγκτον του Τέξας να συμμετάσχουν στις κινητοποιήσεις, καθώς η αυτοκινητοβιομηχανία δημοσίευσε τα τριμηνιαία οικονομικά της αποτελέσματα, σύμφωνα με τα οποία κατέγραψε κέρδη υψηλότερα του αναμενόμενου.
«Ένα ακόμη τρίμηνο ρεκόρ, μία ακόμη χρονιά ρεκόρ. Όπως λέμε εδώ και μήνες: τα κέρδη ρεκόρ δεν σημαίνουν συμβόλαια ρεκόρ», σχολίασε ο Σον Φέιν.
Αυξήσεις για τους εργαζομένους της Ford
Η νέα συλλογική σύμβαση εργασίας που διαπραγματεύτηκε το συνδικάτο με τη Ford προβλέπει μισθολογική αύξηση λίγο μικρότερη του 40%, που ζητούσε το UAW όταν ξεκίνησε την απεργία, στις 15 Σεπτεμβρίου, αλλά σαφώς υψηλότερη από το 9% που είχε προτείνει αρχικά η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία.
«Η συμφωνία προβλέπει αύξηση 25% του βασικού μισθού έως τον Απρίλιο του 2028», εξήγησε το συνδικάτο στην ανακοίνωσή του. Και πρόσθεσε: «Αυτό θα μεταφραστεί σε αύξηση μεγαλύτερη του 30% για τους πιο υψηλούς μισθούς, δηλαδή περισσότερα από 40 δολάρια την ώρα, και αύξηση 60% για τον αρχικό μισθό, κατά περισσότερα από 28 δολάρια την ώρα».
«Οι πιο χαμηλόμισθοι εργαζόμενοι της Ford θα ωφεληθούν επίσης από αύξηση μεγαλύτερη του 150% το διάστημα που καλύπτει η συμφωνία», επισήμανε ακόμη.
Παράλληλα, στη συμφωνία υπάρχει πρόβλεψη για βελτίωση των συντάξεων και διασφάλιση του δικαιώματος των εργαζομένων στην απεργία σε περίπτωση αναστολής λειτουργίας ενός εργοστασίου.
«Μαζί έχουμε αρχίσει να ανατρέπουμε την τάση για την εργατική τάξη σε αυτήν τη χώρα», κατέληξε ο Σον Φέιν.