THEPOWERGAME
Η κυβέρνηση του Μεξικού εξετάζει το άνοιγμα ενός διαδρόμου μεταξύ του κόλπου του Μεξικού και του Ειρηνικού Ωκεανού, στον ισθμό του Τεχουαντεπέκ, που βρίσκεται σε απαξίωση για πάνω από έναν αιώνα, προκειμένου να προσελκύσει μερική από την κίνηση εμπορευματοκιβωτίων, που διέρχονται από τη Διώρυγα του Παναμά.
Το εγχείρημα αυτό επιδιώκει να καρπωθεί την επιθυμία πολλών πολυεθνικών εταιρειών για εύκολη πρόσβαση στις ΗΠΑ ακόμη και στις περιόδους χαμηλών υδάτων της Διώρυγας, καθώς η περιοχή υφίσταται ολοένα και συχνότερες ξηρασίες.
Για τον πρόεδρο του Μεξικού Αντρες Μανουέλ Λόπεζ Ομπραντόρ, το σχέδιο αποτελεί μέρος μιας προσπάθειας για προσέλκυση επενδύσεων στο Νότο, παρόλο που τα στοιχεία της βιομηχανίας είναι τέτοια που δυσκολεύουν την επιτυχία του εγχειρήματος.
Ο διάδρομος στον Ισθμό του Τεχουαντεπέκ θα διαθέτει σιδηρόδρομο μήκους 308 χιλιομέτρων μεταξύ των ανακαινισμένων λιμανιών στο Salina Cruz στην πολιτεία Oaxaca και του Coatzacoalcos στην Veracruz, και βιομηχανικά πάρκα κοντά σε κόμβους μεταφορών, συμπεριλαμβανομένων των αεροδρομίων, κατά μήκος της διαδρομής. Τα τρένα έχουν ήδη διανύσει τη διαδρομή σε δοκιμαστικές διαδρομές πριν από το άνοιγμα του τον Δεκέμβριο.
Η κυβέρνηση του Μεξικού είναι αισιόδοξη για τις προοπτικές για τη σιδηροδρομική διάβαση, η οποία θα προσφέρει εγγύτητα με τις ΗΠΑ και χρόνο διέλευσης 6,5 ωρών εξαιρουμένου του χρόνου φόρτωσης, λιγότερο διάστημα δηλαδή από τις 8 έως 10 ώρες που χρειάζονται στο κανάλι 80 χιλιομέτρων.
Οι εξελίξεις στη σιδηροδρομική επένδυση στο Μεξικό
«Αυτή τη στιγμή το Μεξικό είναι μία από τις πιο ελκυστικές χώρες, για την ακρίβεια είναι μία από τις πέντε πιο ελκυστικές χώρες», είπε η υπουργός Οικονομικών Ρακέλ Μπουένροστρο σε μία συνέντευξη. «Δεν υπάρχει περίπτωση να μην προχωρήσει το εγχείρημα».
Ωστόσο, οι ειδικοί είπαν ότι μπορεί να χρειαστούν χρόνια για να κατασκευαστούν αρκετές υποδομές και να δημιουργηθούν οι υποκείμενες βιομηχανίες, για να προσελκύσουν παγκόσμιους φορείς logistics, εάν αυτό αποδειχτεί δυνατό.
Οι διεθνείς ναυτιλιακές εταιρείες, οι εμπορευματικοί όμιλοι και οι διαχειριστές λιμένων δεν έχουν ακόμη δείξει ενδιαφέρον για τη διαδρομή, ενώ ο πρώτος γύρος για τα βιομηχανικά πάρκα, πρόκειται να προσελκύσει κυρίως μεξικανικές επενδύσεις, σύμφωνα με την κυβέρνηση. Η επιτυχία του διαδρόμου θα εξαρτηθεί από τη δημιουργία βιώσιμων βιομηχανιών στο νότο της χώρας, προσθέτουν τα στοιχεία.
Περίπου 2,8 δισ. δολάρια θα στοιχίσει το έργο σύμφωνα με την Μπουενρόστρο, συμπεριλαμβανομένης της αναβάθμισης του σιδηροδρόμου, της αγοράς γης για βιομηχανικά πάρκα και της απόκτησης μηχανημάτων και νέου οδικού υλικού. Δώδεκα, κυρίως μεξικανικές εταιρείες, συμμετείχαν στις δημοπρασίες του βιομηχανικού πάρκου, με 30 προσφορές σε πέντε τοποθεσίες. Υπάρχει η δυνατότητα η κατασκευή να ξεκινήσει το επόμενο έτος και να δημιουργήσει 10.000 άμεσες θέσεις εργασίας, είπε.
Ευκαιρία για τη χώρα τα προβλήματα στη Διώρυγα του Παναμά
Φέτος, μια από τις χειρότερες ξηρασίες που έχουν καταγραφεί στα χρονικά έπληξε τη Διώρυγα του Παναμά. Οι χειριστές της έχουν περιορίσει το βάρος στις διελεύσεις και για πρώτη φορά μείωσαν τον αριθμό των πλοίων που μπορούν να διέρχονται καθημερινά σε 31, από 36 κατά μέσο όρο.
Ο μέσος χρόνος αναμονής για μεγάλα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν LNG μέσα από τη διώρυγα αυξήθηκε σε 20 μέρες τον Αύγουστο ενώ ο αντίστοιχος χρόνος την αντίστοιχη περίοδο του 2022 ήταν οκτώ μέρες, σύμφωνα με το ναυτιλιακό πρακτορείο Norton Lilly.
H τακτική κίνηση των εμπορευματοκιβωτίων, που προσπαθεί να προσελκύσει το Μεξικό έχει επηρεαστεί λιγότερο καθώς τα διαθέσιμα slots έχουν κανονιστεί από πριν.
Η κυβέρνηση του Μεξικού πιστεύει ότι τα προβλήματα στη διώρυγα, που είχε έσοδα 4,65 δισ. δολαρίων πέρυσι, αποτελούν ευκαιρία. Στην αρχική της φάση, η σιδηροδρομική γραμμή μονής τροχιάς θα εκτελεί ταυτόχρονα επιβατικές και εμπορευματικές αμαξοστοιχίες. Τα έξι τρένα φορτίου είναι ικανά να μετακινήσουν 260 TEUS -ή ισοδύναμες μονάδες 20 ποδιών, ένα μέτρο χωρητικότητας φορτίου σε δύο ταξίδια το καθένα την ημέρα, σύμφωνα με κυβερνητική παρουσίαση.
Αυτό δίνει μέγιστη ετήσια χωρητικότητα 1,14 εκατ. TEUS, η οποία υπολείπεται των 10,9 εκατομμυρίων TEUS, που μεταφέρονται σε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μέσω της Διώρυγας του Παναμά το 2022, σύμφωνα με την MDS Transmodal.
«Ένα τρένο δεν είναι το ίδιο με ένα πλοίο. Πρέπει να λάβετε υπόψη τις αναλογίες. Όμως, δεδομένων των αλλαγών που βλέπουμε με την κλιματική αλλαγή, είναι μια πραγματική και ολοένα και πιο σημαντική εναλλακτική», δήλωσε η Μπουενόστρο για τον σιδηρόδρομο Tehuantepec.
Σε παρουσίαση τον Σεπτέμβριο προβλεπόταν ότι 304.688 TEUS θα μετακινούνταν μέσω του σιδηροδρόμου του ισθμού το 2028 και 1,3 εκατομμύρια TEUS έως το 2036.