THEPOWERGAME
Μπορούν οι τηγανητές πατάτες να δώσουν το στίγμα της πραγματικής οικονομίας στις ΗΠΑ; Με το οικονομικό κλίμα σε αχαρτογράφητα νερά και τις Κασσάνδρες να προβλέπουν ακόμα και ύφεση πριν φύγει το 2023, καθώς η Fed δηλώνει αποφασισμένη να διατηρήσει τα υψηλά επιτόκια για όσο χρονικό διάστημα χρειαστεί, προκειμένου να μπει ο πληθωρισμός σε τροχιά στόχου 2%, ένας… απροσδόκητος δείκτης μπαίνει στο μικροσκόπιο των αναλυτών.
Όπως μετέδωσε το CNBC, με τον πληθωρισμό να αυξάνεται το τελευταίο δίμηνο, φθάνοντας τον Αύγουστο σε υψηλό 14 μηνών, στο 3,7% (από 3% τον Ιούνιο), η σταθερή ζήτηση για τηγανητές πατάτες στα γεύματα εστιατορίων γρήγορου φαγητού (fast food) αποτελεί «καλό νέο» για την αμερικανική οικονομία. Σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η Lamb Weston, μία από τις μεγαλύτερες αμερικανικές εταιρείες επεξεργασίας τροφίμων με εξειδίκευση στις κατεψυγμένες πατάτες, το ποσοστό των πελατών που παραγγέλνουν τηγανητές πατάτες μαζί με το γεύμα τους στα fast food παραμένει πάνω από τα προ πανδημίας κορονοϊού επίπεδα. Το γεγονός αυτό φανερώνει την προθυμία των καταναλωτών να συνεχίσουν να δαπανούν σε αυτήν τη διατροφική επιλογή, παρά τις υψηλές πτήσεις του πληθωρισμού.
«Το ποσοστό των καταναλωτών που επιλέγουν να παραγγέλνουν κατεψυγμένες τηγανητές πατάτες, όταν επισκέπτονται ένα εστιατόριο ή άλλα καταστήματα εστίασης στις βασικές μας αγορές, παραμένει σε μεγάλο βαθμό σταθερό και πάνω από την περίοδο πριν από το ξέσπασμα της πανδημίας covid», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Tom Werner.
Όταν οι καταναλωτές αισθάνονται οικονομική πίεση, μια πρώτη φυσική αντίδραση είναι να περιορίσουν τις δαπάνες τους, με μέτρα όπως η στροφή σε φθηνότερες μάρκες ή η περικοπή περιττών εξόδων. Στην περίπτωση της Lamb Weston και των εταιρειών fast food, αυτό μπορεί να εκδηλωθεί με την κίνηση των πελατών να παραλείψουν τις πατάτες ή άλλες συνοδευτικές παραγγελίες, σε μια προσπάθεια να διατηρήσουν τις δαπάνες τους περιορισμένες. Τα στοιχεία που παρουσίασε η εταιρεία το επιβεβαιώνουν: στις ΗΠΑ παρατηρείται μια ολοένα και μεγαλύτερη μετακίνηση του καταναλωτικού κοινού από τα εστιατόρια (casual dining και full service) προς τις επιχειρήσεις γρήγορου φαγητού -εξέλιξη που μαρτυρά τη μείωση της αγοραστικής δύναμης με τη συνεπακόλουθη στροφή προς διατροφικές επιλογές χαμηλότερου κόστους. Ο Tom Werner παραμένει, πάντως, αισιόδοξος για το μέλλον, την ώρα που η μετοχή της Lamb Weston έχει καταγράψει άλμα 11% από τις αρχές του 2023 και το outlook είναι σταθερά θετικό.
«Τα υψηλά επιτόκια, ο υψηλός πληθωρισμός και η αβεβαιότητα για το αύριο συνεχίζουν να επηρεάζουν τους καταναλωτές. Ωστόσο, η ζήτηση για κατεψυγμένες πατάτες έχει αποδειχτεί ανθεκτική κατά τη διάρκεια των πιο δύσκολων οικονομικών περιόδων και συνεχίζουμε να είμαστε σίγουροι για τη μακροπρόθεσμη προοπτική ανάπτυξης της παγκόσμιας αγοράς», κατέληξε.