THEPOWERGAME
Οι μη κινεζικές μάρκες ηλεκτρικών αυτοκινήτων, όπως η Tesla και η BMW θα μπορούσαν να υπαχθούν στην έρευνα που ξεκίνησε η Ευρώπη ένα μήνα πριν, για τις επιδοτήσεις στην Κίνα λέει ο επικεφαλής εμπορίου της ΕΕ, Βάλντις Ντομπρόβσκις.
«Υπάρχουν πολλές εικασίες, αλλά σε αυτό το στάδιο το πεδίο εφαρμογής της έρευνας δεν έχει αποφασιστεί ακόμη. Έτσι, κάνουμε προκαταρκτικές διαβουλεύσεις με τις κινεζικές αρχές και το πεδίο εφαρμογής δεν έχει ακόμη καθοριστεί, οπότε αυτό που έχει ανακοινωθεί μέχρι στιγμής από την πλευρά της Επιτροπής είναι ότι, αυστηρά μιλώντας, δεν καλύπτει μόνο τα ηλεκτρικά οχήματα κινεζικής μάρκας», δήλωσε την Πέμπτη στο CNBC ο Βάλντις Ντομπρόβσκις, εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Η ΕΕ ξεκίνησε έρευνα για τις επιδοτήσεις που έχει δώσει η Κίνα στους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων, αφού συγκέντρωσε στοιχεία για σημαντικές στρεβλώσεις στην ευρωπαϊκή αγορά, όπου τα οχήματα που παράγονται στην Ευρωζώνη αντιμετωπίζουν φθηνότερο έντονο ανταγωνισμό από φθηνότερες προσφορές προϊόντων που κατασκευάζονται στην Κίνα.
Οι αρχές του Πεκίνου έχουν επικρίνει αυτό που περιγράφουν ως «προστατευτικές» απόψεις των Βρυξελλών.
«Πράγματι η έρευνα θα μπορούσε να καλύψει και άλλα ηλεκτρικά οχήματα, αλλά το ακριβές πεδίο εφαρμογής, ποιοι παραγωγοί θα καλυφθούν από αυτό, δεν έχει αποφασιστεί σε αυτό το στάδιο», δήλωσε ο Ντομπρόβσκις την Πέμπτη.
Η έρευνα της ΕΕ θα μπορούσε να διαρκέσει έως και 13 μήνες.
Ο Ντομπρόβσκις ταξίδεψε στην Κίνα την Παρασκευή, όπου είχε συζητήσεις με τις κινεζικές αρχές τόσο στη Σαγκάη όσο και στο Πεκίνο. Η έρευνα της ΕΕ αναφέρθηκε αρκετές φορές από Κινέζους αξιωματούχους κατά τη διάρκεια του τετραήμερου ταξιδιού.
«Το θέμα αυτό τέθηκε εκτενώς από την κινεζική πλευρά κατά τη διάρκεια της επίσκεψής μου, οπότε διαβεβαίωνα τις κινεζικές αρχές ότι πρόκειται για μια καθιερωμένη διαδικασία, μια έρευνα κατά των επιδοτήσεων, και θα τη διεξάγουμε σε αυστηρή συμμόρφωση με τις ισχύουσες αρχές της ΕΕ και του ΠΟΕ. Είναι μια έρευνα βασισμένη σε γεγονότα, θα υπάρξουν άφθονες ευκαιρίες να συνεργαστούμε με τις κινεζικές αρχές», δήλωσε ο Ντομπρόβσκις .
Ευρωπαίοι αξιωματούχοι πιστεύουν ότι το μερίδιο των αυτοκινήτων κινεζικής κατασκευής που πωλούνται στην Ευρώπη αυξήθηκε στο 8% φέτος και θα μπορούσε να φτάσει το 15% μέχρι το 2025.
Ο Ντομπρόβσκις αναγνώρισε επίσης το δύσκολο ευρύτερο γεωπολιτικό πλαίσιο κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του στην Κίνα.
Βρισκόμαστε σε ένα σταυροδρόμι, λέει ο Ντομπρόβσκις
«Βρισκόμαστε σε ένα σταυροδρόμι. Μπορούμε να επιλέξουμε έναν δρόμο προς αμοιβαία επωφελείς σχέσεις. Έναν δρόμο που θα βασίζεται στο ανοιχτό, δίκαιο εμπόριο και τις επενδύσεις και θα εργάζεται χέρι με χέρι στις μεγάλες προκλήσεις της εποχής μας», δήλωσε ο Ντομπρόβσκις κατά τη διάρκεια ομιλίας του στο Πανεπιστήμιο Tsinghua στο Πεκίνο τη Δευτέρα.
«Ή μπορούμε να επιλέξουμε έναν δρόμο που μας απομακρύνει σιγά σιγά. Όπου τα κοινά οφέλη που απολαύσαμε τις τελευταίες δεκαετίες αποδυναμώνονται και ξεθωριάζουν. Και, ως αποτέλεσμα, όπου οι λαοί και οι οικονομίες μας αντιμετωπίζουν μειωμένες ευκαιρίες», πρόσθεσε.
Πρόκειται για μια από τις πιο αιχμηρές διατυπώσεις που έχουν γίνει από Ευρωπαίους αξιωματούχους και ακολουθεί στοιχεία που έδειξαν ότι η ΕΕ θα καταγράψει εμπορικό έλλειμμα σχεδόν 400 δισεκατομμυρίων ευρώ με την Κίνα το 2022.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει υιοθετήσει μια πολιτική απεξάρτησης από την Κίνα, επιδιώκοντας να μειώσει ορισμένες εξαρτήσεις.
«De-risk. Αυτό σημαίνει ότι ελαχιστοποιούμε τις στρατηγικές μας εξαρτήσεις για έναν επιλεγμένο αριθμό στρατηγικών προϊόντων. Να ενεργούμε με αναλογικό και στοχευμένο τρόπο για να διατηρήσουμε την ανοικτή στρατηγική μας αυτονομία», διευκρίνισε ο Ντομπρόβσκις σε ομιλία του στη Σαγκάη.
Ο Ντομπρόβσκις προσπάθησε να χρησιμοποιήσει το ταξίδι του για να διαβεβαιώσει τους Κινέζους ομολόγους του ότι ο έλεγχος των επιδοτήσεων αποσκοπεί στη δημιουργία δικαιότερων εμπορικών πρακτικών και ότι η ΕΕ δεν σκοπεύει να διακόψει τους δεσμούς με το Πεκίνο.