THEPOWERGAME
Οι υψηλές θερμοκρασίες και ένα από τα ξηρότερα έτη που έχουν καταγραφεί ποτέ οδήγησαν τις αρχές της Κεντρικής Αμερικής να μειώσουν τον αριθμό των διελεύσεων και να απαγορεύσουν στα πλοία με βαριά φορτία να χρησιμοποιούν τη διώρυγα του Παναμά. Η σοβαρή ξηρασία στον Παναμά έχει οδηγήσει σε ασυνήθιστα μεγάλες καθυστερήσεις σε μία από τις σημαντικότερες εμπορικές οδούς του κόσμου, καταδεικνύοντας την πρόκληση που θέτει η κλιματική αλλαγή σε παγκόσμιο εμπόριο.
Η έλλειψη νερού ώθησε την Αρχή της Διώρυγας του Παναμά (ACP) να αυστηροποιήσει τους περιορισμούς και τον Μάιο επέβαλε όριο βάθους 44 ποδών στα μεγαλύτερα πλοία, περιορίζοντας την ποσότητα του φορτίου που μπορούν να μεταφέρουν. Από τα τέλη Ιουλίου περιόρισε επίσης τις ημερήσιες διελεύσεις σε 32, από 36 κατά μέσο όρο. Αυτό είχε συμβάλει στο να δημιουργηθεί ένα μποτιλιάρισμα 264 πλοίων που περίμεναν να διασχίσουν τη διώρυγα την Παρασκευή, μια αύξηση κατά 16% σε σύγκριση με την ίδια ημέρα πέρυσι, σύμφωνα με την εταιρεία παρακολούθησης φορτίων MarineTraffic. Ο μέσος χρόνος αναμονής για τα μεγαλύτερα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν υγροποιημένο φυσικό αέριο βόρεια μέσω της διώρυγας αυξήθηκε από οκτώ ημέρες στις 10 Ιουλίου σε 18 ημέρες την Πέμπτη, σύμφωνα με το ναυτιλιακό πρακτορείο Norton Lilly. Το μέσο κόστος αποστολής ενός εμπορευματοκιβωτίου 40 ποδών από την Κίνα στην ακτή του Κόλπου των ΗΠΑ μέσω της διώρυγας σε σύντομο χρονικό διάστημα έχει αυξηθεί κατά 36% σε 2.400 δολάρια από τα τέλη Ιουνίου, σύμφωνα με τον πάροχο δεδομένων Xeneta.
Οι περιορισμοί οδήγησαν μεγάλους μεταφορείς, συμπεριλαμβανομένου του γερμανικού ομίλου Hapag-Lloyd, να ανακοινώσουν προσαυξήσεις για δρομολόγια που βασίζονται στην πύλη μεταξύ Ατλαντικού και Ειρηνικού. Σύμφωνα με τους FT, παρά το γεγονός πως η χαμηλότερη ζήτηση για εξαγωγές αγαθών έχει μειώσει τις επιπτώσεις, τα πλοία με φορτία που εξακολουθούν να είναι αρκετά ελαφριά για να το χρησιμοποιήσουν, αντιμετωπίζουν παρατεταμένες αναμονές άνω των δύο εβδομάδων.
«Η διώρυγα του Παναμά λειτουργεί ως μπαλαντέρ στην αγορά της ναυτιλίας εμπορευματοκιβωτίων αυτήν τη στιγμή» δήλωσε ο Peter Sand, επικεφαλής αναλυτής της Xeneta. Και πρόσθεσε: «Οι ναυλωτές θα πρέπει να εξετάσουν τις επιλογές τους και να διαχειριστούν τους κινδύνους, καθώς η συμφόρηση στον Παναμά αυξάνεται».
Περισσότερο από το 3% του παγκόσμιου εμπορίου σε όγκο, συμπεριλαμβανομένου του υγρού φυσικού αερίου (LNG) από τις ΗΠΑ και των μαλακών φρούτων από τη Νότια Αμερική, περνάει από τη σχεδόν 110 ετών διώρυγα, η οποία παρέχει επίσης σημαντικό εισόδημα για την πλουσιότερη ανά κάτοικο χώρα της Κεντρικής Αμερικής. Μέχρι και το 29% του εμπορίου εμπορευματοκιβωτίων που διασχίζει τον Ειρηνικό, ταξιδεύει μέσω της διώρυγας, σύμφωνα με τον πάροχο δεδομένων MDS Transmodal.
Οι περιορισμοί, οι οποίοι αυξάνονταν καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, θα ισχύσουν τώρα μέχρι το 2024, εκτός αν υπάρξουν απροσδόκητες καιρικές αλλαγές, δήλωσε την Πέμπτη η αρχή της διώρυγας. Ο περιορισμός του αριθμού των διελεύσεων ήρθε τον Ιούλιο, την ώρα που οι μεταφορείς επρόκειτο να αυξήσουν το εμπόριο ενόψει της Μαύρης Παρασκευής και των Χριστουγέννων στις ΗΠΑ. Η διώρυγα του Παναμά είναι η μόνη μεγάλη θαλάσσια διαδρομή, με περισσότερα από 50 εκατ. γαλόνια να απαιτούνται για τη διέλευση κάθε πλοίου. Η ACP δήλωσε την Πέμπτη ότι περιορίζει τις προκρατούμενες χρονοθυρίδες για τις διελεύσεις για να μειώσει τη συμφόρηση για τα πλοία χωρίς κρατήσεις και σημείωσε ότι η ζήτηση εξακολουθεί να είναι υψηλή παρά τους περιορισμούς.
Στελέχη της βιομηχανίας δήλωσαν στους FT ότι τα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν υγροποιημένο αέριο είναι πιο πιθανό να διαταραχθούν, καθώς οι μεταφορείς εμπορευματοκιβωτίων συχνά κλείνουν πρόσβαση στη διώρυγα μήνες πριν. Η προοπτική περαιτέρω καθυστερήσεων θα μπορούσε επίσης να επηρεάσει τις χρονικά «ευαίσθητες» παραδόσεις τροφίμων από τις δυτικές ακτές της Νότιας Αμερικής προς την Ευρώπη. Τα τρόφιμα και τα ποτά αποτελούσαν το 77% των αποστολών εμπορευματοκιβωτίων μεταξύ αυτών των περιοχών πέρυσι, σύμφωνα με την MDS Transmodal.
Δεν είναι η πρώτη φορά που ο Παναμάς έρχεται αντιμέτωπος με ένα τέτοιο πρόβλημα. Η ACP -η οποία ανήκει στην κυβέρνηση του Παναμά- εργάζεται εδώ και χρόνια για το διαφαινόμενο πρόβλημα του νερού. Η διώρυγα ολοκλήρωσε μια επέκταση ύψους 5 δισ. δολαρίων το 2016 για να δημιουργήσει χώρο για μεγαλύτερα πλοία. Τώρα αυτά τα πλοία, τα οποία έχουν γίνει όλο και πιο σημαντικά για το εμπόριο μέσω του περάσματος, είναι πιο πιθανό να επηρεαστούν από τους περιορισμούς λόγω των βαρύτερων φορτίων τους. Οι περιορισμοί θα μπορούσαν να κοστίσουν στη διώρυγα έως και 200 εκατ. δολάρια σε διαφυγόντα έσοδα φέτος, σύμφωνα με την ACP.