Γ.Δ.
1403.87 -0,96%
ACAG
+3,74%
5.55
BOCHGR
-2,41%
4.46
CENER
-2,75%
8.5
CNLCAP
0,00%
7.15
DIMAND
-1,98%
8.89
NOVAL
0,00%
2.4
OPTIMA
-1,23%
12.84
TITC
-0,43%
35.05
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-0,70%
1.42
ΑΒΕ
+5,09%
0.475
ΑΔΜΗΕ
-0,63%
2.385
ΑΚΡΙΤ
-0,73%
0.68
ΑΛΜΥ
+4,60%
3.75
ΑΛΦΑ
-1,71%
1.579
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.46
ΑΡΑΙΓ
-1,62%
9.69
ΑΣΚΟ
-0,39%
2.58
ΑΣΤΑΚ
0,00%
6.94
ΑΤΕΚ
+8,67%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
-29,87%
2.16
ΑΤΤΙΚΑ
+0,95%
2.12
ΒΙΟ
-0,75%
5.32
ΒΙΟΚΑ
+1,48%
1.71
ΒΙΟΣΚ
-1,97%
1.49
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.1
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.3
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,34%
17.5
ΔΑΑ
+0,03%
7.902
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.66
ΔΕΗ
-2,43%
12.05
ΔΟΜΙΚ
+0,67%
3
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+1,00%
0.302
ΕΒΡΟΦ
+1,05%
1.45
ΕΕΕ
-1,49%
33.1
ΕΚΤΕΡ
-1,14%
1.562
ΕΛΒΕ
0,00%
4.8
ΕΛΙΝ
-0,50%
2.01
ΕΛΛ
-0,75%
13.25
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-3,18%
1.704
ΕΛΠΕ
-1,16%
6.8
ΕΛΣΤΡ
-2,91%
2
ΕΛΤΟΝ
+0,11%
1.906
ΕΛΧΑ
-2,68%
1.74
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,68%
1.17
ΕΤΕ
-1,44%
7.102
ΕΥΑΠΣ
-0,63%
3.15
ΕΥΔΑΠ
-1,72%
5.7
ΕΥΡΩΒ
-0,08%
1.97
ΕΧΑΕ
-0,57%
4.33
ΙΑΤΡ
+0,67%
1.495
ΙΚΤΙΝ
-3,88%
0.31
ΙΛΥΔΑ
+2,00%
1.785
ΙΝΚΑΤ
+0,42%
4.805
ΙΝΛΙΦ
+0,46%
4.39
ΙΝΛΟΤ
-0,43%
0.921
ΙΝΤΕΚ
-1,20%
5.75
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.36
ΙΝΤΕΤ
+1,45%
1.05
ΙΝΤΚΑ
-0,37%
2.73
ΚΑΡΕΛ
-1,73%
340
ΚΕΚΡ
-3,15%
1.23
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
+0,34%
1.465
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.418
ΚΟΥΑΛ
-2,34%
1.086
ΚΟΥΕΣ
0,00%
5.69
ΚΡΙ
-2,37%
14.4
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+0,21%
0.94
ΛΑΒΙ
0,00%
0.79
ΛΑΜΔΑ
+1,94%
7.34
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.845
ΛΕΒΚ
+2,42%
0.254
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.26
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.79
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.65
ΜΕΒΑ
+0,79%
3.82
ΜΕΝΤΙ
-2,77%
2.11
ΜΕΡΚΟ
0,00%
44
ΜΙΓ
-4,90%
3.2
ΜΙΝ
-0,92%
0.54
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-1,11%
19.58
ΜΟΝΤΑ
+4,74%
3.76
ΜΟΤΟ
-1,96%
2.5
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
-1,06%
24.24
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.69
ΜΠΡΙΚ
+0,50%
2.03
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
-0,60%
33
ΝΑΚΑΣ
0,00%
3.12
ΝΑΥΠ
+0,69%
0.874
ΞΥΛΚ
0,00%
0.263
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
-0,48%
20.7
ΟΛΠ
-2,62%
29.7
ΟΛΥΜΠ
-0,84%
2.35
ΟΠΑΠ
+0,33%
15.14
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,13%
0.798
ΟΤΕ
+0,81%
14.89
ΟΤΟΕΛ
-2,62%
10.42
ΠΑΙΡ
0,00%
0.998
ΠΑΠ
-1,25%
2.37
ΠΕΙΡ
-2,02%
3.684
ΠΕΡΦ
-1,93%
5.59
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8
ΠΛΑΘ
+0,89%
3.99
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.5
ΠΡΔ
+9,77%
0.292
ΠΡΕΜΙΑ
+0,67%
1.208
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
-0,19%
5.23
ΡΕΒΟΙΛ
+0,61%
1.65
ΣΑΡ
-3,69%
10.44
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+0,30%
0.34
ΣΙΔΜΑ
0,00%
1.55
ΣΠΕΙΣ
-0,67%
5.92
ΣΠΙ
-1,08%
0.55
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
+0,05%
19.77
ΤΖΚΑ
-1,73%
1.42
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,97%
1.63
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.25
ΦΡΛΚ
-0,80%
3.715
ΧΑΙΔΕ
-0,84%
0.59

Η ξηρασία στον Παναμά πλήττει την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία

Οι υψηλές θερμοκρασίες και ένα από τα ξηρότερα έτη που έχουν καταγραφεί ποτέ οδήγησαν τις αρχές της Κεντρικής Αμερικής να μειώσουν τον αριθμό των διελεύσεων και να απαγορεύσουν στα πλοία με βαριά φορτία να χρησιμοποιούν τη διώρυγα του Παναμά. Η σοβαρή ξηρασία στον Παναμά έχει οδηγήσει σε ασυνήθιστα μεγάλες καθυστερήσεις σε μία από τις σημαντικότερες εμπορικές οδούς του κόσμου, καταδεικνύοντας την πρόκληση που θέτει η κλιματική αλλαγή σε παγκόσμιο εμπόριο.

Η έλλειψη νερού ώθησε την Αρχή της Διώρυγας του Παναμά (ACP) να αυστηροποιήσει τους περιορισμούς και τον Μάιο επέβαλε όριο βάθους 44 ποδών στα μεγαλύτερα πλοία, περιορίζοντας την ποσότητα του φορτίου που μπορούν να μεταφέρουν. Από τα τέλη Ιουλίου περιόρισε επίσης τις ημερήσιες διελεύσεις σε 32, από 36 κατά μέσο όρο. Αυτό είχε συμβάλει στο να δημιουργηθεί ένα μποτιλιάρισμα 264 πλοίων που περίμεναν να διασχίσουν τη διώρυγα την Παρασκευή, μια αύξηση κατά 16% σε σύγκριση με την ίδια ημέρα πέρυσι, σύμφωνα με την εταιρεία παρακολούθησης φορτίων MarineTraffic. Ο μέσος χρόνος αναμονής για τα μεγαλύτερα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν υγροποιημένο φυσικό αέριο βόρεια μέσω της διώρυγας αυξήθηκε από οκτώ ημέρες στις 10 Ιουλίου σε 18 ημέρες την Πέμπτη, σύμφωνα με το ναυτιλιακό πρακτορείο Norton Lilly. Το μέσο κόστος αποστολής ενός εμπορευματοκιβωτίου 40 ποδών από την Κίνα στην ακτή του Κόλπου των ΗΠΑ μέσω της διώρυγας σε σύντομο χρονικό διάστημα έχει αυξηθεί κατά 36% σε 2.400 δολάρια από τα τέλη Ιουνίου, σύμφωνα με τον πάροχο δεδομένων Xeneta.

Οι περιορισμοί οδήγησαν μεγάλους μεταφορείς, συμπεριλαμβανομένου του γερμανικού ομίλου Hapag-Lloyd, να ανακοινώσουν προσαυξήσεις για δρομολόγια που βασίζονται στην πύλη μεταξύ Ατλαντικού και Ειρηνικού. Σύμφωνα με τους FT, παρά το γεγονός πως η χαμηλότερη ζήτηση για εξαγωγές αγαθών έχει μειώσει τις επιπτώσεις, τα πλοία με φορτία που εξακολουθούν να είναι αρκετά ελαφριά για να το χρησιμοποιήσουν, αντιμετωπίζουν παρατεταμένες αναμονές άνω των δύο εβδομάδων.

«Η διώρυγα του Παναμά λειτουργεί ως μπαλαντέρ στην αγορά της ναυτιλίας εμπορευματοκιβωτίων αυτήν τη στιγμή» δήλωσε ο Peter Sand, επικεφαλής αναλυτής της Xeneta. Και πρόσθεσε: «Οι ναυλωτές θα πρέπει να εξετάσουν τις επιλογές τους και να διαχειριστούν τους κινδύνους, καθώς η συμφόρηση στον Παναμά αυξάνεται».

Περισσότερο από το 3% του παγκόσμιου εμπορίου σε όγκο, συμπεριλαμβανομένου του υγρού φυσικού αερίου (LNG) από τις ΗΠΑ και των μαλακών φρούτων από τη Νότια Αμερική, περνάει από τη σχεδόν 110 ετών διώρυγα, η οποία παρέχει επίσης σημαντικό εισόδημα για την πλουσιότερη ανά κάτοικο χώρα της Κεντρικής Αμερικής. Μέχρι και το 29% του εμπορίου εμπορευματοκιβωτίων που διασχίζει τον Ειρηνικό, ταξιδεύει μέσω της διώρυγας, σύμφωνα με τον πάροχο δεδομένων MDS Transmodal.

Οι περιορισμοί, οι οποίοι αυξάνονταν καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, θα ισχύσουν τώρα μέχρι το 2024, εκτός αν υπάρξουν απροσδόκητες καιρικές αλλαγές, δήλωσε την Πέμπτη η αρχή της διώρυγας. Ο περιορισμός του αριθμού των διελεύσεων ήρθε τον Ιούλιο, την ώρα που οι μεταφορείς επρόκειτο να αυξήσουν το εμπόριο ενόψει της Μαύρης Παρασκευής και των Χριστουγέννων στις ΗΠΑ. Η διώρυγα του Παναμά είναι η μόνη μεγάλη θαλάσσια διαδρομή, με περισσότερα από 50 εκατ. γαλόνια να απαιτούνται για τη διέλευση κάθε πλοίου. Η ACP δήλωσε την Πέμπτη ότι περιορίζει τις προκρατούμενες χρονοθυρίδες για τις διελεύσεις για να μειώσει τη συμφόρηση για τα πλοία χωρίς κρατήσεις και σημείωσε ότι η ζήτηση εξακολουθεί να είναι υψηλή παρά τους περιορισμούς.

Στελέχη της βιομηχανίας δήλωσαν στους FT ότι τα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν υγροποιημένο αέριο είναι πιο πιθανό να διαταραχθούν, καθώς οι μεταφορείς εμπορευματοκιβωτίων συχνά κλείνουν πρόσβαση στη διώρυγα μήνες πριν. Η προοπτική περαιτέρω καθυστερήσεων θα μπορούσε επίσης να επηρεάσει τις χρονικά «ευαίσθητες» παραδόσεις τροφίμων από τις δυτικές ακτές της Νότιας Αμερικής προς την Ευρώπη. Τα τρόφιμα και τα ποτά αποτελούσαν το 77% των αποστολών εμπορευματοκιβωτίων μεταξύ αυτών των περιοχών πέρυσι, σύμφωνα με την MDS Transmodal.

Δεν είναι η πρώτη φορά που ο Παναμάς έρχεται αντιμέτωπος με ένα τέτοιο πρόβλημα. Η ACP -η οποία ανήκει στην κυβέρνηση του Παναμά- εργάζεται εδώ και χρόνια για το διαφαινόμενο πρόβλημα του νερού. Η διώρυγα ολοκλήρωσε μια επέκταση ύψους 5 δισ. δολαρίων το 2016 για να δημιουργήσει χώρο για μεγαλύτερα πλοία. Τώρα αυτά τα πλοία, τα οποία έχουν γίνει όλο και πιο σημαντικά για το εμπόριο μέσω του περάσματος, είναι πιο πιθανό να επηρεαστούν από τους περιορισμούς λόγω των βαρύτερων φορτίων τους. Οι περιορισμοί θα μπορούσαν να κοστίσουν στη διώρυγα έως και 200 εκατ. δολάρια σε διαφυγόντα έσοδα φέτος, σύμφωνα με την ACP.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!