Γ.Δ.
1618.16 +0,04%
ACAG
-0,32%
6.16
AEM
+0,35%
4.545
AKTR
-0,55%
5.45
BOCHGR
-1,11%
5.34
CENER
+0,32%
9.5
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
+0,49%
8.24
EVR
+0,58%
1.745
NOVAL
+0,20%
2.54
OPTIMA
-0,43%
14.04
TITC
-0,83%
41.65
ΑΑΑΚ
0,00%
5
ΑΒΑΞ
+2,27%
2.25
ΑΒΕ
-3,60%
0.429
ΑΔΜΗΕ
-0,18%
2.815
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.75
ΑΛΜΥ
+1,29%
4.31
ΑΛΦΑ
+1,34%
1.89
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.5
ΑΡΑΙΓ
+1,51%
11.4
ΑΣΚΟ
+0,63%
3.22
ΑΣΤΑΚ
-0,27%
7.28
ΑΤΕΚ
+2,72%
1.51
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.68
ΑΤΤ
-0,57%
0.698
ΑΤΤΙΚΑ
-1,64%
2.4
ΒΙΟ
-0,17%
5.83
ΒΙΟΚΑ
-0,26%
1.925
ΒΙΟΣΚ
-0,64%
1.55
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+3,33%
2.48
ΓΕΒΚΑ
-0,63%
1.57
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.9
ΔΑΑ
-1,05%
8.312
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.42
ΔΕΗ
-0,67%
13.33
ΔΟΜΙΚ
-0,35%
2.82
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+4,11%
0.38
ΕΒΡΟΦ
+1,30%
1.955
ΕΕΕ
-0,76%
39.2
ΕΚΤΕΡ
-3,96%
2.06
ΕΛΒΕ
+2,80%
5.5
ΕΛΙΝ
-0,91%
2.18
ΕΛΛ
-1,33%
14.8
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,37%
2.265
ΕΛΠΕ
+0,82%
8.04
ΕΛΣΤΡ
+2,11%
2.42
ΕΛΤΟΝ
+0,87%
1.858
ΕΛΧΑ
-0,46%
2.165
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,75%
1.125
ΕΤΕ
+1,50%
8.648
ΕΥΑΠΣ
+0,29%
3.45
ΕΥΔΑΠ
+0,33%
6.06
ΕΥΡΩΒ
-0,72%
2.484
ΕΧΑΕ
-1,00%
4.95
ΙΑΤΡ
-0,49%
2.05
ΙΚΤΙΝ
-1,10%
0.36
ΙΛΥΔΑ
+0,86%
1.765
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.85
ΙΝΛΟΤ
-1,65%
1.072
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.9
ΙΝΤΕΤ
-2,18%
1.12
ΙΝΤΚΑ
-1,52%
3.23
ΚΑΡΕΛ
0,00%
326
ΚΕΚΡ
-3,41%
1.275
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.94
ΚΟΡΔΕ
+1,77%
0.459
ΚΟΥΑΛ
-1,95%
1.31
ΚΟΥΕΣ
+0,64%
6.3
ΚΡΙ
-0,60%
16.5
ΚΤΗΛΑ
-1,00%
1.98
ΚΥΡΙΟ
+0,49%
1.02
ΛΑΒΙ
-0,73%
0.812
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
6.99
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
+4,76%
1.1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.23
ΛΕΒΠ
+4,42%
0.236
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.75
ΛΟΥΛΗ
-0,29%
3.4
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.802
ΜΕΒΑ
+1,53%
3.98
ΜΕΝΤΙ
-2,17%
2.25
ΜΕΡΚΟ
+3,13%
39.6
ΜΙΓ
0,00%
2.865
ΜΙΝ
0,00%
0.492
ΜΟΗ
+0,36%
22.4
ΜΟΝΤΑ
-0,53%
3.78
ΜΟΤΟ
-0,18%
2.825
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.63
ΜΠΕΛΑ
+0,36%
27.94
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.81
ΜΠΡΙΚ
-0,82%
2.42
ΜΠΤΚ
+5,13%
0.615
ΜΥΤΙΛ
+1,71%
36.96
ΝΑΚΑΣ
-1,88%
3.14
ΝΑΥΠ
+0,49%
0.828
ΞΥΛΚ
-1,87%
0.262
ΞΥΛΠ
+10,00%
0.396
ΟΛΘ
+1,79%
28.5
ΟΛΠ
+1,36%
33.65
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.6
ΟΠΑΠ
-1,44%
17.14
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,23%
0.8
ΟΤΕ
-0,40%
15
ΟΤΟΕΛ
-0,36%
11.06
ΠΑΙΡ
-4,29%
1.005
ΠΑΠ
-1,14%
2.61
ΠΕΙΡ
+1,26%
4.808
ΠΕΡΦ
-1,28%
5.4
ΠΕΤΡΟ
-0,99%
8
ΠΛΑΘ
-0,25%
4.05
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.2
ΠΡΔ
-0,76%
0.262
ΠΡΕΜΙΑ
-0,16%
1.28
ΠΡΟΝΤΕΑ
-4,10%
5.85
ΠΡΟΦ
+1,74%
5.27
ΡΕΒΟΙΛ
-0,28%
1.755
ΣΑΡ
-1,72%
12.58
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.354
ΣΙΔΜΑ
-0,63%
1.565
ΣΠΕΙΣ
-1,40%
5.64
ΣΠΙ
+4,65%
0.63
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20
ΤΖΚΑ
0,00%
1.48
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.3
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,95%
1.662
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.7
ΦΡΙΓΟ
+9,17%
0.238
ΦΡΛΚ
-1,27%
4.28
ΧΑΙΔΕ
+1,27%
0.8

Διώρυγα Σουέζ: Το μπλόκο του EverGiven κοστίζει 400 εκατ. την ώρα

Τουλάχιστον μέχρι την επόμενη Τετάρτη θα είναι μπλοκαρισμένη η διώρυγα του Σουέζ από την ακινητοποίηση το κοντέινερ EverGiven, μήκους 400 μέτρων, δηλαδή με διαστάσεις ανάλογες του Εμπάιρ Στέιτ Μπίλντινγκ της Νέας Υόρκης. Ήδη έχουν προκληθεί αλυσιδωτές αντιδράσεις στις εφοδιαστικές αλυσίδες καθώς η διώρυγα του Σουέζ είναι μια από τις βασικές αρτηρίες του παγκόσμιου εμπορίου και αναμένεται να παραμένει κλειστή για διάστημα ακόμη και εβδομάδων σε μια περίοδο που ήδη προϋπήρχαν προβλήματα στην έγκαιρη παράδοση πρώτων υλών και προϊόντων. Η Lloyd’s List εκτιμά οι απώλειες για το εμπόριο ανέρχονται στα 400 εκατ. δολάρια την  ώρα.  

Αλυσιδωτές αντιδράσεις

Τα ναύλα για τα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν πετρελαιοειδή έχουν διπλασιαστεί μέσα σε μια εβδομάδα και ειδικότερα από την Τρίτη. Τότε, το EverGiven προσάραξε και έκλεισε τη διώρυγα, μπλοκάροντας τη διέλευση πάνω 300 εμπορικών πλοίων μέχρι σήμερα που μεταφέρουν εμπορεύματα δισεκατομμυρίων δολαρίων από καύσιμα μέχρι αυτοκίνητα. Εναλλακτικές οδοί ήδη εξετάζονται μέσω Αφρικής, αυξάνοντας αισθητά το μεταφορικό κόστος αλλά και τους κινδύνους πειρατειών. Ναυτιλιακές εταιρείες έχουν ήδη επικοινωνήσει με τον Πέμπτο Στόλο του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ, εκφράζοντας ανησυχίες για την ασφάλεια των στόλων τους, σύμφωνα με τους Financial Times.

Στις διεθνείς αγορές, οι τιμές του πετρελαίου ενισχύονταν την Παρασκευή περίπου 2% λόγω φόβων για ανεπάρκεια στην προσφορά. Πάνω από ένα εκατ. βαρέλια διέρχονται υπό φυσιολογικές συνθήκες από τη διώρυγα του Σουέζ. Είναι ένας από τους βασικούς συνδετικούς κρίκους για το εμπόριο πετρελαιοειδών ανάμεσα στη Σαουδική Αραβία και την Ευρώπη ή τη Βόρειο Αμερική. Συνολικά υπολογίζεται πως 1,03 δισ. εμπορεύματα πέρασαν από το Σουέζ κατά τη διάρκεια του 2019, ένας όγκος τετραπλάσιος από τη διώρυγα του Παναμά. Εκτός των άλλων περίπου 54,1 εκατ. τόνοι δημητριακών μεταφέρθηκαν από τη διώρυγα του Σουέζ το 2019, 53,5 εκατ. τόνοι ορυκτών και μετάλλων, όπως και 35,4 εκατ. τόνοι άνθρακα και πετρελαίου κοκ, σύμφωνα με το Bloomberg. Περίπου το 20% της νάφθας που προμηθεύεται η Ασία από τη Μεσόγειο και τη Μαύρη Θάλασσα διέρχεται από εκεί.

Οι αιγυπτιακές αρχές που διαχειρίζονται τη διώρυγα ζήτησαν τη συνδρομή των Αμερικανών, ενώ η ιδιοκτήτρια εταιρεία Soei Kisen διέψευσε πληροφορίες πως θα έχει απομακρύνει το EverGiven, το οποίο είναι φορτωμένο με εμπορεύματα 200.000 τόνων, μέχρι το βράδυ του Σαββάτου. Αναλυτές της αγοράς ήδη προσπαθούν να υπολογίσουν τις συνέπειες.

Η διέλευση από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας στην Νότια Αφρική, εκεί που συναντιέται ο Ινδικός με τον Ατλαντικό Ωκεανό, είναι η επικρατέστερη εναλλακτική που είναι μια χρονοβόρα λύση με υψηλότερες δαπάνες. Δρομολόγια από τη Μεσόγειο ή τη Μαύρη Θάλασσα μέχρι την Ασία, παραδείγματος χάριν, απαιτούν δυο εβδομάδες παραπάνω και 800 τόνους καυσίμων για ένα τάνκερ τύπου Suezmax. Οι οικονομικές επιπτώσεις αναμένεται να συσσωρευτούν δεδομένου ότι τα καύσιμα αντιπροσωπεύουν το 60% των λειτουργικών δαπανών ενός εμπορικού πλοίου. Αρκεί να αναλογιστεί κανείς πως το κόστος μεταφοράς προϊόντων διύλισης, όπως είναι η βενζίνη και το πετρέλαιο ντίζελ, από το ρωσικό λιμάνι Τουάπς στη Μαύρη Θάλασσα μέχρι τη νότια Γαλλία αυξήθηκε από 1,49 δολάρια το βαρέλι που ίσχυαν τη Δευτέρα στα 2,58 δολάρια την Πέμπτη, σύμφωνα με στοιχεία της Refinitv.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!