THEPOWERGAME
Οι περισσότεροι οίκοι μόδας έχουν χαμηλές επιδόσεις στην κυκλική οικονομία και την περιβαλλοντική βιωσιμότητα, σύμφωνα με τη φετινή έρευνα της συμβουλευτικής εταιρείας Kearney Circular Fashion Index 2023 (Δείκτης Κυκλικής Μόδας 2023). Εξετάζοντας 200 εταιρείες σε 20 χώρες, ο μέσος όρος επίδοσης σε μια σειρά δεικτών που δείχνουν τις αρχές της ανακύκλωσης, αλλά και επαναχρησιμοποίησης πρώτων υλών και ρούχων, όπως και την ενημέρωση των καταναλωτών τους, βγάζει βαθμολογία που δεν ξεπερνά το 2,97 στα 10.
Θετικές εξαιρέσεις στον κανόνα αποτελούν δέκα εταιρείες, μεταξύ αυτών οι Gucci, Levi’s και The North Face, ενώ σε τροχιά βελτίωσης βρίσκονται οι Timberland, Jimmy Choo και Athleta. Ο διευθύνων σύμβουλος της Kering, άλλωστε, μητρικής της Gucci, ο Φρανσουά-Ανρί Πινό, υπήρξε ιδρυτής της πρωτοβουλίας The Fashion Pact, την οποία ανέλαβε από τον Γάλλο πρόεδρο, Εμανουέλ Μακρόν, στο περιθώριο της Συνόδου της G7 του 2019, στο Μπιαρίτς της Γαλλίας -μία πρωτοβουλία που πολλές εταιρείες βρίσκουν ιδιαίτερα απαιτητικό να τηρήσουν.
Αναλυτικά, η έρευνα της Kearney «εξέτασε» 200 εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον χώρο των αθλητικών και εξωτερικών δραστηριοτήτων (outdoor), εσωρούχων, ειδών πολυτελείας, προσιτής πολυτελείας, μαζικής μόδας και γρήγορης μόδας. Τα επτά κριτήρια που εξετάστηκαν αφορούσαν την κυκλική οικονομία -με άλλα λόγια, την αλυσίδα ανακύκλωσης και επαναχρησιμοποίησης υλικών και έτοιμων ρούχων και το αποτύπωμα της εξοικονόμησης στις εκπομπές CO2, δηλαδή στην περιβαλλοντική βιωσιμότητα. Μεταξύ αυτών, τη χρήση ανακυκλωμένων πρώτων υλών, την επαναπροώθηση στην αγορά κομματιών βίντατζ, αλλά και την επαναχρησιμοποίηση των απούλητων, τις επιδιορθώσεις, ενοικιάσεις ρούχων, όπως και την ενημέρωση των καταναλωτών για τις μεθόδους βιωσιμότητας της μόδας.
Σε αυτά περιλαμβάνονται το upcycling (αναβαθμιστική ανακύκλωση), μία τάση που διαδόθηκε την περίοδο της πανδημίας, όταν οίκοι όπως ο Proenza Schouler βρέθηκαν με κλειστά υφαντουργεία λόγω καραντίνας και αποφάσισαν να καταφύγουν στο στοκ προηγούμενων σεζόν, αναπροσαρμόζοντάς το. Ή το thrifting, η επαναπώληση χρησιμοποιημένων vintage ρούχων σε καλύτερες τιμές. Η συμβουλευτική εξέτασε επίσης τη συμπεριφορά των ίδιων των καταναλωτών και το κατά πόσο ήταν ενημερωμένοι για τις επιλογές της κυκλικής οικονομίας της μόδας.
Με τον τίτλο «οι καταναλωτές δεν ξέρουν και οι εταιρείες δεν δρουν», οι ερευνητές διαπιστώνουν πως ο μέσος όρος δεν ξεπέρασε το 2,97 στα 10, με μόλις δέκα εταιρείες να κάνουν τη διαφορά. Πρόκειται για τις Patagonia με σκορ 8,65/10, Levi’s με 8,30/10 και The North Face με 7,90/10 και τις OVS, Gucci, Madewell, Coach, Esprit, Lululemon Athletica και Lindex.
Η βελτίωση της Timberland και της Jimmy Choo
Παράλληλα, αισθητή βελτίωση σε σχέση με την περσινή ανίστοιχη βαθμολόγηση επέδειξε η Athleta, η οποία εισήγαγε το πρόγραμμα thredUP x Athleta, με βάση το οποίο οι αγοραστές κερδίζουν πόντους επιστρέφοντας προϊόντα από μία σειρά συνεργαζόμενες μάρκες, ενώ εισήγαγε και την πλατφόρμα επαναπώλησης Always Athleta. Η Timberland, επίσης, ενίσχυσε τη συνεργασία της με την εταιρεία ReCircled, για την επιδιόρθωση και επαναπώληση χρησιμοποιημένων προϊόντων της. Και η Jimmy Choo με την The RealReal στην αγορά μεταχειρισμένων.
Η Kearney δεν αναφέρεται ονομαστικά στις εταιρείες με αρνητικά ρεκόρ. Ως προς τους καταναλωτές, η σχετική έρευνα που έγινε παράλληλα σε Ιταλία, Γαλλία και ΗΠΑ δείχνει πως σχεδόν οι μισοί από τους ερωτηθέντες δεν γνωρίζουν αν οι ανακυκλωμένες πρώτες ύλες είναι καλύτερες, ενώ ένα 30%-40% είτε δεν γνωρίζουν ότι μπορούν να επιστρέψουν/ανακυκλώσουν ρούχα, είτε δεν ξέρουν πώς να το κάνουν.
Κι όμως, η διαφορά στο ενεργειακό αποτύπωμα των πρωτογενών υλικών από τα ανακυκλωμένα είναι τεράστια, όπως δείχνει το αντίστοιχο γράφημα. Οι εκπομπές σε CO2 στην παραγωγή denim jean μειώνεται κατά 83%, αν αντί για παραδοσιακό τρόπο παραγωγής χρησιμοποιηθεί το upcycling.
Εν τω μεταξύ, το Axios και το Business of Fashion καταγράφουν υπαναχώρηση και στους στόχους του περίφημου The Fashion Pact (Συμφωνία της Μόδας), στην οποία είχαν καταλήξει προ τετραετίας οι διευθύνοντες σύμβολοι κορυφαίων εταιρειών μόδας και βιομηχανιών υφασμάτων ανά τον πλανήτη. Οι στόχοι εκείνης της συμφωνίας ήταν τριπλοί: ο αγώνας κατά της κλιματικής αλλαγής, η διατήρηση της βιοποικιλότητας και η προστασία των ωκεανών. Ωστόσο, οι στόχοι αποδείχθηκαν απαιτητικοί, με αποτέλεσμα ακόμη και η Gucci, όπως μεταδίδουν τα ξένα μέσα, να κάνει τελευταία υπαναχώρηση από τους στόχους.