Γ.Δ.
1482.43 +1,23%
ACAG
+0,51%
5.86
CENER
+0,94%
9.7
CNLCAP
-3,42%
7.05
DIMAND
-2,09%
8.89
NOVAL
+0,36%
2.77
OPTIMA
+1,17%
12.1
TITC
-0,16%
30.75
ΑΑΑΚ
0,00%
5.85
ΑΒΑΞ
+3,10%
1.464
ΑΒΕ
0,00%
0.457
ΑΔΜΗΕ
-0,88%
2.255
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.945
ΑΛΜΥ
+3,19%
3.07
ΑΛΦΑ
+2,65%
1.7225
ΑΝΔΡΟ
+0,30%
6.62
ΑΡΑΙΓ
+0,59%
11.89
ΑΣΚΟ
+0,36%
2.79
ΑΣΤΑΚ
-4,68%
6.92
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
+0,47%
8.64
ΑΤΤ
-25,41%
9.1
ΑΤΤΙΚΑ
-1,17%
2.54
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+1,87%
5.98
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.37
ΒΙΟΣΚ
+4,92%
1.385
ΒΙΟΤ
0,00%
0.24
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.36
ΓΕΒΚΑ
-0,31%
1.63
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,44%
18.1
ΔΑΑ
+0,60%
7.998
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.06
ΔΕΗ
-0,35%
11.5
ΔΟΜΙΚ
+7,37%
3.64
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,31%
0.321
ΕΒΡΟΦ
+0,65%
1.55
ΕΕΕ
+1,65%
33.22
ΕΚΤΕΡ
+5,62%
4.32
ΕΛΒΕ
0,00%
5.5
ΕΛΙΝ
+4,65%
2.25
ΕΛΛ
+0,36%
13.95
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,48%
2.09
ΕΛΠΕ
+1,33%
7.62
ΕΛΣΤΡ
-1,75%
2.25
ΕΛΤΟΝ
-1,02%
1.752
ΕΛΧΑ
+2,05%
1.892
ΕΝΤΕΡ
0,00%
8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.128
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+1,97%
1.295
ΕΤΕ
+1,37%
8.414
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.37
ΕΥΔΑΠ
-0,34%
5.78
ΕΥΡΩΒ
+2,33%
2.24
ΕΧΑΕ
+1,15%
4.82
ΙΑΤΡ
0,00%
1.74
ΙΚΤΙΝ
+1,95%
0.419
ΙΛΥΔΑ
+0,58%
1.73
ΙΝΚΑΤ
-0,10%
4.99
ΙΝΛΙΦ
+1,18%
5.14
ΙΝΛΟΤ
+0,80%
1.26
ΙΝΤΕΚ
+1,68%
6.07
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,48%
2.48
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.26
ΙΝΤΚΑ
0,00%
3.41
ΚΑΡΕΛ
-2,31%
338
ΚΕΚΡ
-5,35%
1.505
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.75
ΚΛΜ
-0,33%
1.505
ΚΟΡΔΕ
+2,05%
0.497
ΚΟΥΑΛ
-2,12%
1.198
ΚΟΥΕΣ
+3,50%
5.33
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-0,44%
11.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
-1,71%
1.15
ΛΑΒΙ
-0,67%
0.894
ΛΑΜΔΑ
-0,27%
7.41
ΛΑΜΨΑ
+1,11%
36.6
ΛΑΝΑΚ
-2,06%
0.95
ΛΕΒΚ
0,00%
0.294
ΛΕΒΠ
0,00%
0.276
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.37
ΛΟΥΛΗ
-1,11%
2.67
ΜΑΘΙΟ
-0,23%
0.85
ΜΕΒΑ
0,00%
4
ΜΕΝΤΙ
+1,14%
2.67
ΜΕΡΚΟ
0,00%
45.2
ΜΙΓ
-1,06%
3.73
ΜΙΝ
-6,35%
0.59
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+2,52%
23.58
ΜΟΝΤΑ
+5,71%
3.7
ΜΟΤΟ
+3,50%
2.81
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.675
ΜΠΕΛΑ
-0,55%
25.2
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.5
ΜΠΡΙΚ
+0,77%
1.97
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
+1,50%
36.5
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.72
ΝΑΥΠ
+1,31%
0.93
ΞΥΛΚ
-0,72%
0.276
ΞΥΛΠ
+3,40%
0.426
ΟΛΘ
-0,47%
21.2
ΟΛΠ
+1,29%
27.55
ΟΛΥΜΠ
+2,38%
2.58
ΟΠΑΠ
+1,27%
16.01
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,11%
0.899
ΟΤΕ
+2,83%
14.55
ΟΤΟΕΛ
+0,86%
11.7
ΠΑΙΡ
0,00%
1.1
ΠΑΠ
-0,42%
2.37
ΠΕΙΡ
+2,28%
3.989
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.86
ΠΛΑΘ
+4,30%
4.245
ΠΛΑΚΡ
+1,35%
15
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+0,69%
1.168
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.15
ΠΡΟΦ
-0,38%
5.18
ΡΕΒΟΙΛ
+2,37%
1.945
ΣΑΡ
+0,90%
11.18
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+0,58%
0.345
ΣΙΔΜΑ
+0,90%
1.675
ΣΠΕΙΣ
0,00%
6.9
ΣΠΙ
-0,60%
0.666
ΣΠΥΡ
0,00%
0.145
ΤΕΝΕΡΓ
-0,21%
19.22
ΤΖΚΑ
0,00%
1.5
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.14
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,25%
1.622
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.95
ΦΡΙΓΟ
-3,67%
0.21
ΦΡΛΚ
+3,16%
4.075
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.665

Kearney: Οι οίκοι μόδας αγνοούν την κυκλική οικονομία

Οι περισσότεροι οίκοι μόδας έχουν χαμηλές επιδόσεις στην κυκλική οικονομία και την περιβαλλοντική βιωσιμότητα, σύμφωνα με τη φετινή έρευνα της συμβουλευτικής εταιρείας Kearney Circular Fashion Index 2023 (Δείκτης Κυκλικής Μόδας 2023). Εξετάζοντας 200 εταιρείες σε 20 χώρες, ο μέσος όρος επίδοσης σε μια σειρά δεικτών που δείχνουν τις αρχές της ανακύκλωσης, αλλά και επαναχρησιμοποίησης πρώτων υλών και ρούχων, όπως και την ενημέρωση των καταναλωτών τους, βγάζει βαθμολογία που δεν ξεπερνά το 2,97 στα 10.

Θετικές εξαιρέσεις στον κανόνα αποτελούν δέκα εταιρείες, μεταξύ αυτών οι Gucci, Levi’s και The North Face, ενώ σε τροχιά βελτίωσης βρίσκονται οι Timberland, Jimmy Choo και Athleta. Ο διευθύνων σύμβουλος της Kering, άλλωστε, μητρικής της Gucci, ο Φρανσουά-Ανρί Πινό, υπήρξε ιδρυτής της πρωτοβουλίας The Fashion Pact, την οποία ανέλαβε από τον Γάλλο πρόεδρο, Εμανουέλ Μακρόν, στο περιθώριο της Συνόδου της G7 του 2019, στο Μπιαρίτς της Γαλλίας -μία πρωτοβουλία που πολλές εταιρείες βρίσκουν ιδιαίτερα απαιτητικό να τηρήσουν.

Αναλυτικά, η έρευνα της Kearney «εξέτασε» 200 εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον χώρο των αθλητικών και εξωτερικών δραστηριοτήτων (outdoor), εσωρούχων, ειδών πολυτελείας, προσιτής πολυτελείας, μαζικής μόδας και γρήγορης μόδας. Τα επτά κριτήρια που εξετάστηκαν αφορούσαν την κυκλική οικονομία -με άλλα λόγια, την αλυσίδα ανακύκλωσης και επαναχρησιμοποίησης υλικών και έτοιμων ρούχων και το αποτύπωμα της εξοικονόμησης στις εκπομπές CO2, δηλαδή στην περιβαλλοντική βιωσιμότητα. Μεταξύ αυτών, τη χρήση ανακυκλωμένων πρώτων υλών, την επαναπροώθηση στην αγορά κομματιών βίντατζ, αλλά και την επαναχρησιμοποίηση των απούλητων, τις επιδιορθώσεις, ενοικιάσεις ρούχων, όπως και την ενημέρωση των καταναλωτών για τις μεθόδους βιωσιμότητας της μόδας.

Σε αυτά περιλαμβάνονται το upcycling (αναβαθμιστική ανακύκλωση), μία τάση που διαδόθηκε την περίοδο της πανδημίας, όταν οίκοι όπως ο Proenza Schouler βρέθηκαν με κλειστά υφαντουργεία λόγω καραντίνας και αποφάσισαν να καταφύγουν στο στοκ προηγούμενων σεζόν, αναπροσαρμόζοντάς το. Ή το thrifting, η επαναπώληση χρησιμοποιημένων vintage ρούχων σε καλύτερες τιμές. Η συμβουλευτική εξέτασε επίσης τη συμπεριφορά των ίδιων των καταναλωτών και το κατά πόσο ήταν ενημερωμένοι για τις επιλογές της κυκλικής οικονομίας της μόδας.

Με τον τίτλο «οι καταναλωτές δεν ξέρουν και οι εταιρείες δεν δρουν», οι ερευνητές διαπιστώνουν πως ο μέσος όρος δεν ξεπέρασε το 2,97 στα 10, με μόλις δέκα εταιρείες να κάνουν τη διαφορά. Πρόκειται για τις Patagonia με σκορ 8,65/10, Levi’s με 8,30/10 και The North Face με 7,90/10 και τις OVS, Gucci, Madewell, Coach, Esprit, Lululemon Athletica και Lindex.

Πηγή: Kearney analysis

Η βελτίωση της Timberland και της Jimmy Choo

Παράλληλα, αισθητή βελτίωση σε σχέση με την περσινή ανίστοιχη βαθμολόγηση επέδειξε η Athleta, η οποία εισήγαγε το πρόγραμμα thredUP x Athleta, με βάση το οποίο οι αγοραστές κερδίζουν πόντους επιστρέφοντας προϊόντα από μία σειρά συνεργαζόμενες μάρκες, ενώ εισήγαγε και την πλατφόρμα επαναπώλησης Always Athleta. Η Timberland, επίσης, ενίσχυσε τη συνεργασία της με την εταιρεία ReCircled, για την επιδιόρθωση και επαναπώληση χρησιμοποιημένων προϊόντων της. Και η Jimmy Choo με την The RealReal στην αγορά μεταχειρισμένων.

Η Kearney δεν αναφέρεται ονομαστικά στις εταιρείες με αρνητικά ρεκόρ. Ως προς τους καταναλωτές, η σχετική έρευνα που έγινε παράλληλα σε Ιταλία, Γαλλία και ΗΠΑ δείχνει πως σχεδόν οι μισοί από τους ερωτηθέντες δεν γνωρίζουν αν οι ανακυκλωμένες πρώτες ύλες είναι καλύτερες, ενώ ένα 30%-40% είτε δεν γνωρίζουν ότι μπορούν να επιστρέψουν/ανακυκλώσουν ρούχα, είτε δεν ξέρουν πώς να το κάνουν.

Κι όμως, η διαφορά στο ενεργειακό αποτύπωμα των πρωτογενών υλικών από τα ανακυκλωμένα είναι τεράστια, όπως δείχνει το αντίστοιχο γράφημα. Οι εκπομπές σε CO2 στην παραγωγή denim jean μειώνεται κατά 83%, αν αντί για παραδοσιακό τρόπο παραγωγής χρησιμοποιηθεί το upcycling.

Πηγή: Kearney analysis

Εν τω μεταξύ, το Axios και το Business of Fashion καταγράφουν υπαναχώρηση και στους στόχους του περίφημου The Fashion Pact (Συμφωνία της Μόδας), στην οποία είχαν καταλήξει προ τετραετίας οι διευθύνοντες σύμβολοι κορυφαίων εταιρειών μόδας και βιομηχανιών υφασμάτων ανά τον πλανήτη. Οι στόχοι εκείνης της συμφωνίας ήταν τριπλοί: ο αγώνας κατά της κλιματικής αλλαγής, η διατήρηση της βιοποικιλότητας και η προστασία των ωκεανών. Ωστόσο, οι στόχοι αποδείχθηκαν απαιτητικοί, με αποτέλεσμα ακόμη και η Gucci, όπως μεταδίδουν τα ξένα μέσα, να κάνει τελευταία υπαναχώρηση από τους στόχους.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!