THEPOWERGAME
Μέχρι το Δεκέμβριο έχει προθεσμία η Ρώμη για να αποφασίσει εάν θα διακόψει τη συμμετοχή της Ιταλίας στο φιλόδοξο και πολυετές επενδυτικό πρόγραμμα «Μια Ζώνη, Ένας Δρόμος» της Κίνας. Διαφορετικά η συνεργασία μεταξύ των δυο χωρών θα ανανεωθεί αυτόματα για την επόμενη πενταετία.
Κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει τις γεωπολιτικές ισορροπίες που θα επικρατούν μέχρι τότε ανάμεσα στη Δύση και την Κίνα. Δεδομένου, όμως, του ψυχρού κλίματος που επικρατεί σήμερα στις σχέσεις του Πεκίνου με την Ουάσιγκτον και την Ευρώπη, η Ρώμη εξετάζει σοβαρά το ενδεχόμενο να απέχει από τα μεγαλόπνοα σχέδια της Κίνας για την ανανέωση του Δρόμου του Μεταξιού. Η θέση της πρωθυπουργού της Ιταλίας, Τζόρτζια Μελόνι, δεν είναι εύκολη. Καλείται να συνταχθεί με τους υπόλοιπους κυβερνώντες της ομάδας των G7, των επτά ισχυρότερων χωρών του ανεπτυγμένου κόσμου, που αποφάσισαν στην πρόσφατη σύνοδο κορυφής να περιορίσουν την έκθεση τους στην Κίνα.
Τα κράτη-μέλη της Ε.Ε έχουν προβληματιστεί από την ουδέτερη στάση που τηρεί το Πεκίνο απέναντι στη ρωσική εισβολή της Ουκρανίας. Ο Κινέζος πρόεδρος, Σι Τζινπίνγκ, διατηρεί στενές επαφές με το Κρεμλίνο, το οποίο έχει ανοίξει το μεγαλύτερο πολεμικό μέτωπο στην Ευρώπη μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, με τεράστιες επιπτώσεις στην ενεργειακή επάρκεια και άρα επιβίωση των οικονομιών της Ε.Ε.
Την ίδια ώρα, όμως, η Ρώμη θα πρέπει να διατηρήσει σε ομαλούς τόνους τις επαφές με τη δεύτερη ισχυρότερη οικονομία του κόσμου, θωρακίζοντας όμως στρατηγικά σημεία της χώρας όπως το λιμάνι της Τεργέστης. Μια εβδομάδα μετά τη σύνοδο κορυφής στη Χιροσίμα, η Μελόνι δήλωσε στην ιταλική εφημερία Il Messaggero πως «η Ιταλία είναι το μοναδικό κράτος από τους G7 που υπέγραψε υπόμνημα ένταξης στον νέο Δρόμο του Μεταξιού αλλά δεν είναι η χώρα της Ευρώπης ή και της Δύσης που έχει καλλιεργήσει τους ισχυρότερους οικονομικούς δεσμούς με την Κίνα». Πρόσθεσε πως η Ιταλία μπορεί να διατηρήσει «καλές σχέσεις» με το Πεκίνο χωρίς να συμμετάσχει στο συνολικό στρατηγικό του σχέδιο.
Εκτός των άλλων, η Ρώμη δεν έχει καταγράψει θεαματική πρόοδο στο εμπορικό της ισοζύγιο μετά την απόφαση της προηγούμενης κυβέρνησης του Τζουζέπε Κόντε να συμμετάσχει στην πρωτοβουλία «Μια Ζώνη, Ένας Δρόμος» της Κίνας προ τετραετίας. Από το 2019 έως το 2022, οι εξαγωγές της Κίνας προς την Ιταλία αυξήθηκαν κατά 51%. Παράλληλα, όμως, οι εισαγωγές της Κίνας από την Ιταλία ενισχύθηκαν περίπου κατά το ήμισυ, δηλαδή κατά 26%, όπως επισημαίνεται από την ειδησεογραφική ιστοσελίδα Politico.
Στα σχέδια της Κίνας για την ανανέωση του Δρόμου του Μεταξιού πρωταγωνιστεί η χάραξη εμπορικών δρόμων που να ενώνουν την Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και την Αφρική με τη χρηματοδότηση έργων που αποτιμώνται στα 900 δισ. δολάρια, συνολικά. Αρκετά από τα έργα αυτά, ωστόσο, έχουν προσελκύσει έντονη κριτική διότι βασίζονται σε δάνεια και συμβάσεις με μη ευνοϊκούς όρους σε χώρες του φτωχού κόσμου. Αυτές οι διμερείς συμφωνίες δεν έχουν διαφύγει της προσοχής της Δύσης.
Στο πλαίσιο του Μνημονίου Κατανόησης που υπέγραψε ο Κόντε με τον Κινέζο πρόεδρο προ τετραετίας συμπεριλήφθηκαν εμπορικές συμφωνίες για τα λιμάνια της Γένοβας και της Τεργέστης με την κρατική China Communications Constructions Company (CCCC). Αν και η Ευρωπαϊκή Ένωση και οι ΗΠΑ εξέφρασαν φόβους για τον κίνδυνο να αποκτήσει η Κίνα πλειοψηφικά μερίδια σε αυτά τα δυο λιμάνια, κάτι τέτοιο δεν έχει συμβεί χάρις στην αόριστη φύση αυτών των συμφωνιών, υπογράμμισε πρόσφατα το Istituto Affari Internazionali. Τον περασμένο Μάρτιο, μάλιστα, η Μελόνι περιέγραψε το λιμάνι της Τεργέστης ως «μια φυσική πλατφόρμα που προβάλει την Ιταλία προς την Ανατολή» και ανοίγει το δρόμο από τα βόρειο-ανατολικά προς τη Μεσόγειο.