THEPOWERGAME
Ισχυρή ανάκαμψη των εισαγωγών αργού πετρελαίου στην Ασία τον Μάιο, καθώς Κίνα και Ινδία απορροφούν ολοένα και μεγαλύτερες ποσότητες από τη Ρωσία ελέω δυτικών κυρώσεων.
Όπως μετέδωσε το Reuters, επικαλούμενο στοιχεία της Refinitiv Oil Research, ο αριθμός των βαρελιών αργού πετρελαίου που εκφορτώνονται καθημερινά σε λιμάνια της Ασίας, διαμορφώνεται σε 27,73 εκατομμύρια. Σε σχέση με τον Απρίλιο (26,39 εκατ. βαρέλια) είναι αυξημένος κατά 8,6% -επίδοση που αποτελεί υψηλό έτους.
Τη «μερίδα του λέοντος» κρατά η Κίνα. Ο μεγαλύτερος εισαγωγέας αργού στον κόσμο αναμένεται να φθάσει τα 11,96 εκατ. βαρέλια τον Μάιο, λίγο κάτω από το υψηλό 34 μηνών που είχε σημειώσει τον Μάρτιο με 12,37 εκατ. βαρέλια.
Καταλύτης για την αύξηση εισαγωγών αργού στην Ασία αποτέλεσαν οι δυτικές κυρώσεις στη Ρωσία, που είχαν ως αποτέλεσμα να μειωθούν σημαντικά οι εξαγωγές προς τη Δύση, ωθώντας τη Μόσχα να στραφεί σε χώρες όπως η Κίνα και η Ινδία και να τους δώσει μεγάλες ποσότητες σε χαμηλότερη τιμή.
Χρυσές δουλειές για τη Ρωσία στην Κίνα
Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, το 93% των ρωσικών εξαγωγών αργού καταλήγει πλέον στην Ασία και μόλις το 3% στην Ευρώπη. Το πόσο έχουν αλλάξει οι διαδρομές του ρωσικού «μαύρου χρυσού» μετά τις κυρώσεις της Δύσης στη Μόσχα, επιβεβαιώνεται και από τα στοιχεία για τις ρωσικές θαλάσσιες εξαγωγές πετρελαιοειδών: Το 50% καταλήγει σε χώρες της Ασίας, την ώρα που τον Ιανουάριο του 2022 (έναν μήνα πριν από τη ρωσική εισβολή) το ποσοστό είχε διαμορφωθεί στο 10,3%.
Μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία και τις δυτικές κυρώσεις, τα κινεζικά διυλιστήρια στράφηκαν στο ρωσικό αργό, το οποίο παίρνουν με μεγάλη έκπτωση.
Οι ημερήσιες εισαγωγές ρωσικού αργού πετρελαίου από την Κίνα τόσο διά θαλάσσης όσο και αγωγών αναμένεται να φτάσουν τα 2 εκατομμύρια βαρέλια τον Μάιο (από 1,74 εκατομμύρια τον Απρίλιο). Η συγκεκριμένη εξέλιξη επιβεβαιώνει ότι η Ρωσία αντικαθιστά για άλλη μια φορά τη Σαουδική Αραβία ως τον κορυφαίο προμηθευτή της Κίνας, με τις εισαγωγές από το Ριάντ να διαμορφώνονται σε 1,95 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, από 2,07 εκατομμύρια τον Απρίλιο.
Ο ρόλος της Ινδίας
Σημαντική άνοδος των εισαγωγών ρωσικού αργού τον Μάιο καταγράφεται και στην Ινδία με 1,97 εκατ. βαρέλια/ημέρα (από 1,68 εκατ. τον Απρίλιο). Ο αριθμός αυτός δίνει στη Μόσχα το 38,6% από το μερίδιο αγοράς.
Όπως και στην περίπτωση της Κίνας, τα ινδικά διυλιστήρια στράφηκαν στο ρωσικό αργό, καθώς ήταν αισθητά φθηνότερο σε σχέση με των άλλων προμηθευτών από τη Μέση Ανατολή (π.χ. Ιράκ, Σαουδική Αραβία).
Τον Μάιο οι εισαγωγές της Ινδίας από τη Σαουδική Αραβία αναμένεται να φθάσουν τις 570.000 (από 690.000 τον Απρίλιο και 850.000 τον Μάρτιο).
Οικονομικοί αναλυτές επισημαίνουν ότι η αύξηση των εισαγωγών αργού στην Ινδία οφείλεται σε δύο παράγοντες:
- Ισχυρότερη εγχώρια ζήτηση για καύσιμα
- Αυξανόμενες εξαγωγές επεξεργασμένων καυσίμων, όπως ντίζελ και βενζίνη.
Ο δεύτερος είναι και ο βασικός λόγος που ασκούνται πιέσεις στην Ευρωπαϊκή Ένωση για επιβολή αυστηρότερων κυρώσεων σε τρίτες χώρες που παίρνουν το ρωσικό αργό, το διυλίζουν και στη συνέχεια το εξάγουν, μειώνοντας με αυτόν τον τρόπο την αποτελεσματικότητα του εμπάργκο.