THEPOWERGAME
H Shein, ο κινεζικός γίγαντας της φθηνής online μόδας, πίσω από τη δημιουργία του οποίου βρίσκεται ο μυστηριώδης 39χρονος Σου Γιανγκτιάν ή Κρις Σου, επεκτείνεται με γοργά βήματα στη Λατινική Αμερική, που βρίσκεται στη γειτονιά των Ηνωμένων Πολιτειών, της προτιμητέας -ως όλα δείχνουν- αγοράς της, σχεδιάζοντας παράλληλα τη δημόσια έγγραφη στο αμερικανικό χρηματιστήριο.
Ωστόσο, και παρά το γεγονός πως έχει αποστασιοποιηθεί σε μεγάλο βαθμό από τις κινεζικές ρίζες της, η εταιρεία βρίσκεται στο στόχαστρο Αμερικανών βουλευτών, που εξετάζουν το κατά πόσον μπορεί να χρησιμοποίησε στρεβλές πρακτικές, εκμεταλλευόμενη την αμερικανική εμπορική νομοθεσία, για να αποφύγει τους δασμούς. Όπως επίσης και τη σχέση που έχει η γραμμή παραγωγής της με την επαρχία Σιντζιάνγκ, όπου ζει η -καταπιεσμένη από την Κίνα- μειονότητα των Ουιγούρων.
Συγκεκριμένα, το πρακτορείο Reuters μετέδιδε πως η επόμενη κίνηση είναι να ανοίξει, μετά τη διαδικτυακή πλατφόρμα στη Βραζιλία, ένα εργοστάσιο στο Μεξικό (το Bloomberg αποτιμούσε πέρυσι την αξία του σε 100 δισ. δολάρια, μετά και τον χρηματοδοτικό γύρο του περασμένου Απριλίου και το Forbes την προσωπική περιουσία του Σου σε 10,5 δισ. δολάρια). «Η στρατηγική τοπικοποίησης της Shein, της επιτρέπει να περιορίσει τους χρόνους παράδοσης στους πελάτες, την ώρα που επεκτείνει την ποικιλία των προϊόντων της και υποστηρίζει τις τοπικές οικονομίες» σχολίασε ο Μαρσέλο Κλάουρε, επικεφαλής της Shein Λατινικής Αμερικής, εξηγώντας πως εξερευνά τις εναλλακτικές για «nearshoring», που θα περιορίσει τα κόστη προς την αμερικανική αγορά, αλλά και να συμπεριλάβει και άλλες εταιρείες, που μπορούν να πωλούν τα προϊόντα τους μέσω της ιστοσελίδας και εφαρμογής του, ενώ φαίνεται να εξετάζει την επέκταση και σε άλλες νοτιοαμερικανικές αγορές.
Η εταιρεία που γεννήθηκε στην Κίνα, αλλά πλέον εδράζει στη Σιγκαπούρη,συναγωνίζεται μαζί με την Temu της επίσης κινεζικής εταιρείας PDD Holdings, για να κερδίσουν μεγάλα μερίδια της αμερικανικής αγοράς. Όμως και οι δύο εταιρείες έχουν μπει στο μικροσκόπιο του Κογκρέσου για τη χρήση που κάνουν του περίφημου «de minimis», μίας εξαίρεσης που επιτρέπει σε εταιρείες να αποφεύγουν τους δασμούς για παραγγελίες που αποτιμώνται σε λιγότερο από 800 δολάρια και παραλαμβάνονται απευθείας από Αμερικανούς καταναλωτές. Ταυτόχρονα, έκθεση που εξέδωσε ομοσπονδιακή επιτροπή τον Απρίλιο, κατηγορεί τη Shein και την Temu πως χρησιμοποιoύν βαμβάκι από την κινεζική επαρχία Σιντζιάνγκ, κάτι που απαγορεύεται στις ΗΠΑ εξαιτίας της καταναγκαστικής εργασίας σε βάρος της μειονότητας των Ουιγούρων. Τον Μάιο, διακομματική ομάδα από Αμερικανούς βουλευτές κάλεσε την αμερικανική κεφαλαιαγορά SEC να παύσει την όποια διαδικασία δημόσιας εγγραφής της εταιρείας, η οποία σχεδιάζεται για το 2024, έως ότου επαληθευτεί πως δεν χρησιμοποιεί προϊόντα που προέρχονται από καταπάτηση των δικαιωμάτων της μειονότητας. Η Shein αρνείται πως κάνει χρήση βαμβακιού από τη συγκεκριμένη περιοχή και δηλώνει «δέσμευση στον σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων».
Η εταιρεία που μετρά μεταξύ των επενδυτών της τις Tiger Global Management, Mubadala και Sequoia Capital China, έχει σταδιακά αποστασιοποιηθεί από την Κίνα. Τον περασμένο Φεβρουάριο ο Σου έγινε μόνιμος κάτοικος Σιγκαπούρης, ενώ εκτός από την έδρα της, έχει επίσης μεταφέρει τη Roadget Business, την εταιρεία που λειτουργεί τη διαδικτυακή πλατφόρμα στη Σιγκαπούρη. Ένας από τους λόγους εικάζεται πως ήταν και οι περιορισμοί που επιβάλλει η Κίνα στις εταιρείες, οι οποίες επιδιώκουν τη δημόσια εγγραφή τους στο αμερικανικό χρηματιστήριο.
Ο μυστηριώδης δισεκατομμυριούχος Κρις Σου
Οι καταβολές του μυστικοπαθή ιδρυτή της Shein, Κρις Σου, διαφέρουν ανάλογα με ποια πρωτοδημοσιευμένη ιστορία από τα κινεζικά ΜΜΕ θα πιστέψει κανείς. Για κάποιους είναι Κινεζοαμερικανός που σπούδασε στο πανεπιστήμιο George Washington. Για άλλους, γεννήθηκε στο κινεζικό Σαντόνγκ το 1984 και σπούδασε στο πανεπιστήμιο Επιστήμης και Τεχνολογίας του Κουινγκντάο. Τα κινεζικά ΜΜΕ τον περιγράφουν ως έναν μέτριο μαθητή από φτωχό κοινωνικό υπόβαθρο, που έπρεπε να δουλέψει για να τελειώσει τις σπουδές του και κατόρθωσε να προχωρήσει χάρη στη βελτιστοποίηση ιστοσελίδων για τις Μηχανές Αναζήτησης (SEO).
Δύο σχεδόν θρυλικές αφηγήσεις για το πρόσωπό του μεταφέρουν τα κινεζικά μέσα. Η πρώτη, πως οι υπάλληλοι της εταιρείας έλεγαν ότι όποια ώρα και αν πήγαινε κανείς, ακόμη και στις 2 ή 3 τα ξημερώματα, θα τον έβρισκε στα κεντρικά. Η δεύτερη προέρχεται από πρώην συνεργάτες του, τον πρώην συνεταίρο Γουάνγκ Σιαοχού και έναν μικρότερο μέτοχο και σύμβουλο, τον Λι Πενγκ, με τους οποίους φέρεται να ξεκίνησε την πρώτη του εταιρεία διαδικτυακού εμπορίου, την Nanjing Dianwei Information Technology, το 2008, για να εξαφανιστεί εν μία νυκτί, παίρνοντας μαζί του τους λογαριασμούς τους στο PayPal (η Shein το αρνείται). Το 2011 ο Σου δημιούργησε την SheInside, με έδρα την Ναντζίνγκ, η οποία αργότερα μετασχηματίστηκε στην Shein. Σημείο κλειδί για την επιτυχία της φαίνεται πως υπήρξε το γεγονός πως δημιούργησε τις δικές της εφοδιαστικές αλυσίδες.