THEPOWERGAME
Η κυβέρνηση της Πορτογαλίας δρομολόγησε δύο ανεξάρτητες αξιολογήσεις της TAP Air Portugal ενόψει της έναρξης της ιδιωτικοποίησης του κρατικού αερομεταφορέα της χώρας.
Το υπουργείο Οικονομικών αι η κρατική εταιρεία συμμετοχών Parpublica έλαβαν εντολή να πραγματοποιήσουν τις αξιολογήσεις, οι οποίες αποτελούν προϋπόθεση για ιδιωτικοποιήσεις σύμφωνα με το πορτογαλικό δίκαιο. Αυτές θα επικεντρωθούν στον προσδιορισμό της αξίας του TAP και στη σύναψη συμβάσεων για τη διαδικασία ιδιωτικοποίησης.
Ο αριθμός των επιβατών της TAP υπερδιπλασιάστηκε σε 13,8 εκατ. το 2022, αριθμός που αναλογεί στα τέσσερα πέμπτα της επιβατικής κίνησης του αερομεταφορέα πριν από την πανδημία.
Ο Πορτογάλος υπουργός Οικονομικών Φερνάντο Μεντίνα δήλωσε ότι οι αξιολογήσεις θα διαρκέσουν «μερικούς μήνες» και θα ακολουθήσει διάταγμα που θα επιβεβαιώνει τις λεπτομέρειες της ιδιωτικοποίησης του TAP.
Μιλώντας σε κοινή συνέντευξη Τύπου, ο υπουργός υποδομών, Χ. Καλάμπα, επεσήμανε επίσης ότι η εταιρεία βρίσκεται στο σταυροδρόμι μιας σημαντικής ευκαιρίας ενεργειακής μετάβασης, δεδομένου ότι ο κόμβος της Λισαβόνας θα διαδραματίσει ρόλο στη βιώσιμη παραγωγή καυσίμων αεροσκαφών. «Αυτό… συνεπάγεται πολύ σημαντικές ευκαιρίες για την TAP», δήλωσε, υποστηρίζοντας ότι αυτό θα πρέπει να ληφθεί υπόψη στις ανεξάρτητες αξιολογήσεις.
Υπενθυμίζεται ότι η Λισαβόνα έχει ήδη πουλήσει πλειοψηφικό μερίδιο της TAP στην κοινοπραξία Atlantic Gateway. Το κράτος ανέκτησε τον πλειοψηφικό έλεγχο της αεροπορικής εταιρείας το 2020, στο πλαίσιο δράσεων για στήριξη της βιομηχανίας κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Έκτοτε, οι ιδιωτικοποιήσεις επανήλθαν στην ημερήσια διάταξη, γεγονός που ευνοήθηκε από την ανάκαμψη της οικονομικής κατάστασης της TAP. Πέρυσι, ο πορτογαλικός αερομεταφορέας σημείωσε καθαρά κέρδη 65,6 εκατ. ευρώ. Αυτό ήταν και το πρώτο θετικό καθαρό αποτέλεσμα της εταιρείας Star Alliance από το 2017, σε αντίθεση με τις ζημίες 1,6 δισε. ευρώ το 2021.
Τον Φεβρουάριο, ο διευθύνων σύμβουλος της Air France-KLM, Μπεν Σμιθ, επανέλαβε το ενδιαφέρον του ομίλου για την TAP, ενώ από τους επίδοξους «μνηστήρες» δεν αποκλείονται και άλλα «ηχηρά» ονόματα, όπως η IAG και η Lufthansa.