Γ.Δ.
1401.58 +0,28%
ACAG
-0,37%
5.35
BOCHGR
-0,46%
4.36
CENER
+1,94%
8.4
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
-1,20%
8.2
NOVAL
+1,54%
2.31
OPTIMA
-0,31%
12.72
TITC
+1,48%
37.65
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+1,31%
1.396
ΑΒΕ
+1,32%
0.46
ΑΔΜΗΕ
-0,21%
2.345
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.685
ΑΛΜΥ
0,00%
3.66
ΑΛΦΑ
-2,05%
1.5305
ΑΝΔΡΟ
-0,62%
6.38
ΑΡΑΙΓ
+1,43%
9.58
ΑΣΚΟ
-0,39%
2.53
ΑΣΤΑΚ
-0,29%
6.88
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
-0,23%
8.74
ΑΤΤ
+4,07%
0.614
ΑΤΤΙΚΑ
+1,40%
2.17
ΒΙΟ
+0,39%
5.19
ΒΙΟΚΑ
+0,86%
1.755
ΒΙΟΣΚ
-0,73%
1.365
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.04
ΓΕΒΚΑ
+1,15%
1.315
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,82%
17.9
ΔΑΑ
+0,13%
7.99
ΔΑΙΟΣ
-1,64%
3.6
ΔΕΗ
-0,85%
11.65
ΔΟΜΙΚ
-1,82%
2.7
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,03%
0.29
ΕΒΡΟΦ
+2,17%
1.41
ΕΕΕ
+1,93%
33.74
ΕΚΤΕΡ
+1,54%
1.446
ΕΛΒΕ
0,00%
4.66
ΕΛΙΝ
+0,51%
1.98
ΕΛΛ
-1,87%
13.1
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,74%
1.632
ΕΛΠΕ
-1,84%
6.675
ΕΛΣΤΡ
+1,49%
2.05
ΕΛΤΟΝ
+2,80%
1.838
ΕΛΧΑ
0,00%
1.8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.13
ΕΤΕ
-1,59%
6.924
ΕΥΑΠΣ
+0,32%
3.14
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.75
ΕΥΡΩΒ
-0,20%
2.036
ΕΧΑΕ
-0,23%
4.3
ΙΑΤΡ
+0,98%
1.54
ΙΚΤΙΝ
-0,65%
0.3055
ΙΛΥΔΑ
-0,29%
1.74
ΙΝΚΑΤ
+1,28%
4.75
ΙΝΛΙΦ
-0,23%
4.28
ΙΝΛΟΤ
+1,14%
0.89
ΙΝΤΕΚ
+0,53%
5.67
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
-4,04%
0.974
ΙΝΤΚΑ
+1,15%
2.65
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
0,00%
1.17
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
-2,03%
1.45
ΚΟΡΔΕ
+3,80%
0.41
ΚΟΥΑΛ
+0,99%
1.02
ΚΟΥΕΣ
-0,72%
5.52
ΚΡΙ
-0,35%
14.3
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+0,22%
0.924
ΛΑΒΙ
-0,96%
0.719
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
7.27
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
-3,53%
0.82
ΛΕΒΚ
0,00%
0.256
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
-0,37%
2.73
ΜΑΘΙΟ
-8,62%
0.594
ΜΕΒΑ
0,00%
3.62
ΜΕΝΤΙ
+0,50%
2.02
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
-1,82%
2.97
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,62%
19.2
ΜΟΝΤΑ
-1,32%
3.75
ΜΟΤΟ
-0,61%
2.45
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+1,90%
24.66
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.7
ΜΠΡΙΚ
-0,48%
2.08
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
+0,96%
31.7
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
0,00%
0.83
ΞΥΛΚ
+0,79%
0.256
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+0,48%
20.9
ΟΛΠ
-0,50%
29.85
ΟΛΥΜΠ
-2,17%
2.25
ΟΠΑΠ
+3,27%
15.8
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,13%
0.79
ΟΤΕ
+1,33%
15.21
ΟΤΟΕΛ
-1,37%
10.1
ΠΑΙΡ
-2,26%
0.952
ΠΑΠ
+2,15%
2.38
ΠΕΙΡ
-1,13%
3.589
ΠΕΡΦ
+1,89%
5.38
ΠΕΤΡΟ
+1,03%
7.86
ΠΛΑΘ
-0,13%
3.96
ΠΛΑΚΡ
0,00%
13.9
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+0,17%
1.174
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
+0,59%
5.13
ΡΕΒΟΙΛ
+0,95%
1.595
ΣΑΡ
-0,92%
10.72
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-1,21%
0.327
ΣΙΔΜΑ
-0,33%
1.525
ΣΠΕΙΣ
+0,71%
5.64
ΣΠΙ
+2,78%
0.518
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.8
ΤΖΚΑ
+0,71%
1.42
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-3,64%
0.212
ΦΡΛΚ
-0,56%
3.55
ΧΑΙΔΕ
-8,20%
0.56

Πώς η έκρηξη της ηλεκτροκίνησης στην Κίνα απειλεί τον ΟΠΕΚ

Σε υπαρκτή και επικίνδυνα αναπτυσσόμενη «πράσινη απειλή» φαίνεται πως μετατρέπεται η Κίνα για τη Σαουδική Αραβία και τους άλλους παραγωγούς πετρελαίου που συμμετέχουν στον ΟΠΕΚ. Σε μια περίοδο διεθνούς κούρσας για τις «πράσινες» τεχνολογίες, η Κίνα βγαίνει μπροστά στον αγώνα για την ηλεκτροκίνηση. Ήδη αναλυτές υποστηρίζουν πως ο ΟΠΕΚ γνωρίζει πως μεσοπρόθεσμα το παιχνίδι είναι χαμένο και κόβοντας την παραγωγή πετρελαίου προσπαθεί απλώς να βγάλει όσα περισσότερα χρήματα μπορεί σήμερα! Το «πράσινο άλμα» της Κίνας αρχίζει να τρομάζει και να αυξάνει τα σενάρια για κυριαρχία της χώρας στην καθαρή τεχνολογία.

Ειδικότερα, την ώρα που η Δύση οδηγείται προς τον πλήρη εξηλεκτρισμό της αγοράς του αυτοκινήτου, οι μεγάλες αγορές του κόσμου, όπως η Ευρώπη και οι ΗΠΑ, εξακολουθούν να πωλούν ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε απλησίαστες τιμές (ιδίως στις μικρές κατηγορίες). Εντούτοις, στην Κίνα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα γίνονται ολοένα και πιο προσιτά. Όπως αναφέρει το «The Telegraph», οι κινεζικές πωλήσεις βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων μειώθηκαν κατά 20% σε απόλυτο όγκο τον Φεβρουάριο σε σχέση με έναν χρόνο νωρίτερα. Ωστόσο, οι πωλήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων plug-in συνέχισαν να αυξάνονται εκρηκτικά, φτάνοντας στο ρεκόρ των 32% της αγοράς των επιβατικών αυτοκινήτων.

Με τον τρέχοντα ρυθμό, οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στην Κίνα αναμένεται να φθάσουν τα οκτώ εκατομμύρια φέτος, υποβοηθούμενες από τον πολλαπλασιασμό των σταθμών ανταλλαγής μπαταριών. Επί της ουσίας, αντί να φορτίζετε το δικό σας αυτοκίνητο, κάνετε μια γρήγορη ανταλλαγή. Δεν χρειάζεται να περιμένετε, γεγονός που έρχεται να καταρρίψει την προσπάθεια δημιουργίας πολλαπλών σημείων φόρτισης της Δύσης και ιδίως της Ευρώπης. Υπενθυμίζεται ότι το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο μαζί με το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης συμφώνησε πως μέχρι το 2026 σε όλους τους αυτοκινητόδρομους της Ευρώπης θα υπάρχουν σταθμοί φόρτισης για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ανά 60 χιλιόμετρα, ενώ θα υπάρχει τουλάχιστον ένας σταθμός ανεφοδιασμού υδρογόνου ανά 200 χιλιόμετρα.

Στον αντίποδα, η αγορά των ηλεκτρικών οχημάτων ανθεί στην Κίνα, παρά το γεγονός πως η κυβέρνηση του Πεκίνου κατήργησε τις σχετικές επιδοτήσεις στα τέλη του περασμένου έτους. Το πιο δημοφιλές EV στην Κίνα είναι το BYD Song Plus, το οποίο πωλείται προς περίπου 22.000 λίρες. Το δεύτερο πιο δημοφιλές είναι το μικρότερο Wuling Mini και ξεκινάει από περίπου 4.000 λίρες. «Παράγουν φτηνά EV για τη μαζική αγορά, η οποία εξακολουθεί να λείπει εντελώς από τη Δύση. Ως αποτέλεσμα, η αγορά απογειώνεται απολύτως», δήλωσε ο λόρδος Adair Turner, πρόεδρος της παγκόσμιας Επιτροπής Ενεργειακών Μεταβάσεων (ETC).

Η Κίνα «εισχωρεί» στην ευρωπαϊκή αγορά

Η Κίνα κατέχει περίπου το 5,8% του ευρωπαϊκού μεριδίου EV, σύμφωνα με τη γαλλική εταιρεία συμβούλων αυτοκινήτων Inovev, η οποία προβλέπει απότομη άνοδο τα επόμενα χρόνια, καθώς οι κινεζικές εταιρείες κατασκευάζουν περισσότερα μοντέλα χαμηλότερου κόστους.

Αντίθετα, οι υψηλοί δασμοί στις Ηνωμένες Πολιτείες για τα κινεζικής κατασκευής οχήματα έχουν διατηρήσει μέχρι στιγμής αμελητέο το μερίδιο της Κίνας στην αμερικανική αγορά αυτοκινήτων. Οι προοπτικές για την παγκόσμια ζήτηση αυτοκινήτων το 2023 είναι αβέβαιες, όπως δήλωσε ο Koller. Ο τερματισμός του πολέμου στην Ουκρανία θα ανέβαζε τις προοπτικές, αλλά μια βαθύτερη, παρατεταμένη σύγκρουση θα μπορούσε να δημιουργήσει ένα «πολύ πιο σκοτεινό» σενάριο.

Η πρόβλεψη όσον αφορά τη διείσδυση των EV στην κινεζική αγορά έφτανε το 40% των πωλήσεων μέχρι το 2030. Είναι βέβαια εντυπωσιακό το γεγονός πως το όριο αυτό θα μπορούσε να ξεπεραστεί ήδη από φέτος, αν οι κατασκευαστές παράγουν με μεγαλύτερη ταχύτητα, ώστε να καλύψουν την διαρκώς αυξανόμενη ζήτηση. «Πιστεύουμε ότι τα EV αυτοκίνητα θα φτάσουν το 80% των πωλήσεων στην Κίνα μέχρι το 2030», δήλωσε ο Kingsmill Bond από τους στρατηγικούς αναλυτές ενέργειας RMI.

Η ηλεκτροκίνηση, τώρα, εξαπλώνεται στα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα, με αύξηση 85% σε ετήσια βάση. Μάλιστα, πάνω από το 60 % των λεωφορείων που κυκλοφορούν στις κινεζικές πόλεις είναι ήδη χαμηλών εκπομπών άνθρακα. Ταυτόχρονα, όλα τα δημοτικά λεωφορεία στην ανατολική ακτή θα είναι ηλεκτροκίνητα έως το 2025, ενώ ακολουθούν τα φορτηγά μεγάλων αποστάσεων.

Και εδώ ξεκινά το παιχνίδι του πετρελαίου

Η Bloomberg New Energy Finance εκτιμά ότι τα ηλεκτρικά οχήματα σε όλο τον κόσμο έχουν ήδη αντικαταστήσει τη χρήση 1,5 εκατομμυρίων βαρελιών πετρελαίου την ημέρα (b/d) ή το 1,5% της παγκόσμιας ζήτησης. Αυτό είναι έτοιμο να επιταχυνθεί εκθετικά. Ως εκ τούτου, η ζήτηση της Κίνας για πετρέλαιο θα αρχίσει ξαφνικά να μειώνεται. Ο μισός από τον συνολικό αυτοκινητοστόλο της Κίνας μπορεί να είναι ηλεκτρικός μέχρι το 2030. «Εάν προσθέσετε τους αριθμούς, αυτό θα μπορούσε να αφαιρέσει αρκετά εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου την ημέρα», είπε ο Lord Turner.

Ο ΟΠΕΚ διατηρεί τον μύθο ότι η ζήτηση πετρελαίου θα συνεχίσει να αυξάνεται μέχρι τα μέσα του αιώνα, αλλά αυτό βασίζεται στην απαρχαιωμένη προϋπόθεση ότι η αναδυόμενη μεσαία τάξη της Ασίας θα αποζημιώσει τη μείωση των εισαγωγών στην Ευρώπη και την Αμερική.

«Ό,τι και να λένε δημόσια, οι Σαουδάραβες ξέρουν ότι το παιχνίδι τελείωσε. Βλέπουν ότι ο μεγαλύτερος παγκόσμιος αγοραστής αυτοκινήτων για βενζίνη θα καταρρεύσει», είπε ο κ. Μποντ του RMI. «Η κατά κεφαλήν χρήση πετρελαίου δεν πρόκειται ποτέ να πλησιάσει τα αμερικανικά επίπεδα», συμπληρώνει.

Τα τελευταία 40 χρόνια οι Σαουδάραβες έχουν δράσει (κυρίως) ως «Ομοσπονδιακή Τράπεζα» της παγκόσμιας αγοράς πετρελαίου, συνεργαζόμενοι στενά με τις ΗΠΑ και την Ευρώπη για τη διατήρηση της σταθερότητας. Ως επακόλουθο, θα περιόριζαν τους ανεξέλεγκτους του ΟΠΕΚ, που θέλουν να αυξήσουν τις τιμές υπερβολικά σε κρίσιμες στιγμές, γνωρίζοντας ότι αυτό θα επιταχύνει τη μετάβαση σε ανταγωνιστικές τεχνολογίες.

Και τώρα η στρατηγική αλλάζει…

Η Σαουδική Αραβία εγκατέλειψε αυτόν τον ρόλο ως ρυθμιστής της αγοράς υπό τον πρίγκιπα Μοχάμεντ μπιν Σαλμάν. Η στρατηγική σήμερα είναι να εξαγάγει όσο το δυνατόν περισσότερα χρήματα από τις αποθέσεις πετρελαίου πριν η πόρτα κλείσει για πάντα, ωθώντας σκόπιμα τις τιμές στα ύψη (με καρτελικές πρακτικές), για να εκμεταλλευτεί τη σκληρή ζήτηση για οχήματα με λειτουργία παραδοσιακής μεταφοράς.

Σημειώνεται πως η απόφαση του ΟΠΕΚ και της Ρωσίας το προηγούμενο Σαββατοκύριακο να μειώσουν παγκοσμίως την προσφορά κατά άλλο 1,1 εκατομμύριο βαρέλια ανά ημέρα είναι μια πράξη αδυναμίας. Δεν είναι η ενέργεια κρατών που επιθυμούν να διατηρήσουν ένα βιώσιμο μοντέλο επιχείρησης. Αυτή η κίνηση ήταν, όπως αναφέρει το Bloomberg, μια προσβολή για τον πρόεδρο των ΗΠΑ, Τζο Μπάιντεν, χωρίς βέβαια να εξυπηρετεί απόλυτα τον ομόλογό του στην Κίνα, Σι Τζινπίνγκ. Τα πετρελαϊκά σοκ είναι φρικαλέα για την Κίνα, αφού η ενεργειακή της ένταση ανά μονάδα ΑΕΠ είναι δυόμισι φορές υψηλότερη απ’ ό,τι στις ΗΠΑ.

Και δεν πρέπει να ξεχνάμε πως η Αμερική είναι κατά κύριο λόγο αυτάρκης σε αργό πετρέλαιο: η Κίνα είναι ο μεγαλύτερος εισαγωγέας παγκοσμίως, με 10,8 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα. Η εξάρτησή της από τις εισαγωγές πετρελαίου έχει αυξηθεί στο 70%, επίπεδο μεγαλύτερο και από τις ΗΠΑ, στο χειρότερο σημείο του αραβικού εμπάργκο πετρελαίου το 1973.

Το πετρέλαιο αυτό μεταφέρεται κυρίως με δεξαμενόπλοια μέσω των Στενών της Μολούκα. Η Κίνα είναι, επίσης, ο μεγαλύτερος εισαγωγέας υγροποιημένου φυσικού αερίου ( LNG) στον κόσμο, το οποίο μεταφέρεται και αυτό με τη σειρά του με πλοία. Πρόκειται για μια διόλου ανεπαίσθητη γεωστρατηγική αδυναμία, αν αναλογιστεί κανείς πως η σύγκρουση των υπερδυνάμεων με τις ΗΠΑ γίνεται ολοένα και πιο επικίνδυνη.

Η γεωπολιτική αδυναμία της Κίνας και ο στόχος του Σι Τζινπίνγκ

Οι Κινέζοι στρατηγοί μπορούν να δουν πώς η Δύση χρησιμοποιεί τον έλεγχό της στον παγκόσμιο στόλο δεξαμενών, στην ασφάλιση πλοίων και στη χρηματοδότηση ναυτιλιακών επιχειρήσεων για να πνίξει τη Ρωσία. Έχουν επίσης μελετήσει τον αποκλεισμό της ιαπωνικής εισαγωγής πετρελαίου από τον Φράνκλιν Ρούζβελτ το 1941. Παράλληλα, γνωρίζουν ότι η Κίνα δεν μπορεί να ρισκάρει έναν ανταγωνισμό για την Ταϊβάν αποκτήσει μια πιο ασφαλή πηγή ενέργειας. Με αυτόν τον τρόπο «δικαιολογείται» και η μαζική επέκταση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας που βρίσκεται σε εξέλιξη στη χώρα. Μεγάλες εκτάσεις ερήμου στην Εσωτερική Μογγολία, την Γκανσού και το Σιντζιάνγκ καλύπτονται από ηλιακούς συλλέκτες και χερσαίες τουρμπίνες, σε συνδυασμό με επιπλέον δυναμικότητα άνθρακα ως εφεδρεία για την αποφυγή διακοπών ρεύματος τον χειμώνα.

Ο αρχικός σχεδιασμός του Σι Τζινπίνγκ ήταν να φτάσει στα 1.200 γιγαβάτ (GW) αιολικής και ηλιακής ενέργειας έως το 2030. Η Κινεζική Ακαδημία Περιβαλλοντικών Επιστημών λέει ότι αυτός ο στόχος θα επιτευχθεί πέντε χρόνια νωρίτερα, δεδομένου ότι η εξέλιξη κινείται στα 180 GW ετησίως. Αυτό συγκρίνεται με τον συνολικά εγκατεστημένο ενεργειακό στόλο των 33GW στη Γαλλία, των 42GW στο Ηνωμένο Βασίλειο και των 240GW στις ΗΠΑ από την έναρξη της «πράσινης» εποχής.

Οι Nikhil Bhandari και Amber Cai της Goldman Sachs πιστεύουν ότι η Κίνα θα ξεπεράσει τον στόχο κατά τρεις φορές, φτάνοντας στα 3.300 GW μέχρι το τέλος της δεκαετίας, όλα υποστηριζόμενα από μια τεράστια επέκταση της ενεργειακής αποθήκευσης. Υπολογίζουν ότι η χώρα μπορεί να μειώσει στο μισό τις συνολικές της εισαγωγές ενέργειας μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 2040.

Σύμφωνα με την Goldman Sachs, τα 2,2 τρισ. δολάρια επενδύσεων που απαιτούνται για να φτάσει η Κίνα στα 3.300 GW χωρητικότητας Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας μέχρι το τέλος της δεκαετίας δεν πρέπει να θεωρηθούν κόστος, αλλά «επενδυτική ευκαιρία». Αυτό γιατί προβλέπουν ότι η συνδυασμένη χρήση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και αποθήκευσης ενέργειας θα γίνει υψηλά κερδοφόρα έως το 2030, αφού θα γίνουν φθηνότερες από τον άνθρακα, με ποσοστό επιστροφής του κεφαλαίου που αγγίζει το 10%. Επιπλέον, η Goldman Sachs πιστεύει ότι οι συνολικές εκπομπές CO2 της Κίνας θα φτάσουν στην κορύφωσή τους το αργότερο το 2028, που θα αποτελέσει σημαντικό ορόσημο στις προσπάθειες της χώρας για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.

Η Κίνα δεν το κάνει αυτό για χάρη της Δύσης. Το κάνει για να αντιμετωπίσει τη Δύση από μια θέση μεγαλύτερης ισχύος στο μέλλον. Μοναδικός της στόχος φαίνεται πως είναι να γίνει ο απόλυτος ηγεμόνας της καθαρής τεχνολογίας στον κόσμο. To «πράσινο» άλμα της Κίνας είναι εφιάλτης για τους μεγάλους πετρελαϊκούς κολοσσούς. Αναγκάζει την Αμερική και την Ευρώπη να ανταποκριθούν γρήγορα, προκαλώντας μια ριζική αλλαγή στον ανταγωνισμό για την καθοδήγηση στην τεχνολογική κούρσα για την καθαρή ενέργεια.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!