THEPOWERGAME
«Η απειλή για την κινηματογραφική βιομηχανία δεν είναι η Covid-19, ούτε το streaming. Η αληθινή απειλή είναι να σταματήσει να ρισκάρει σε πρωτότυπο υλικό», λέει ο πρόεδρος της Sony, Τομ Ρόθμαν καθώς τα στούντιο επιστρέφουν στις μεγάλες πρεμιέρες στις κινηματογραφικές αίθουσες έτσι, όπως τις ξέραμε πριν την πανδημία και τα lockdowns. Μετά από 3 σχεδόν χρόνια όπου οι ψηφιακές πλατφόρμες βρίσκονταν στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος και οι εταιρείες παραγωγής έκαναν πρεμιέρες ταινιών εκεί, παράλληλα με τις πρεμιέρες στις αίθουσες ή πολλές φορές χωρίς καν αυτές, τα στούντιο συνειδητοποιούν ότι ο κόσμος θέλει… που και που… να σηκώνεται από τον καναπέ και να πηγαίνει στην κοντινότερη αίθουσα για να απολαύσει μια ταινία στη μεγάλη οθόνη. Απόδειξη, λένε, η τεράστια επιτυχία δύο ταινιών που έκαναν πρεμιέρα στις αίθουσες σε πείσμα εκείνων που έδωσαν τα ρέστα τους όλο το προηγούμενο διάστημα υπέρ της ψηφιακής πλατφόρμας.
Κέρδισαν το στοίχημα
Το «Top Gun: Maverick» και το «Avatar: The way of water» περίμεναν υπομονετικά μέχρι να ξαναμπούν σε κανονική λειτουργία οι αίθουσες και κέρδισαν το στοίχημα. Η πρώτη ήταν η μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία της χρονιάς που πέρασε στις ΗΠΑ και η δεύτερη εκτινάχθηκε σε ειπράξεις στην τρίτη θέση των πιο εμπορικών ταινιών όλων των εποχών. «Πλέον, όλα τα στούντιο και οι πλατφόρμες διαβεβαιώνουν ότι οι ταινίες θα κάνουν πρώτα πρεμιέρα στις αίθουσες και μετά θα διατίθενται για κατ’ οίκον ψυχαγωγία και διασκέδαση. Και η αλήθεια είναι ότι όταν μια ταινία προβάλλεται πρώτα στις αίθουσες έχει καλύτερη απόδοση στη συνέχεια στις πλατφόρμες. Τα στελέχη έκαναν λάθος όταν πίστεψαν ότι ο κόσμος θα καθόταν σπίτι του επ’ αόριστον για να βλέπει οτιδήποτε ήταν διαθέσιμο στις πλατφόρμες. Η αγορά έκανε διόρθωση», ισχυρίζεται ο πρόεδρος της Imax, Ριτς Γκέλφοντ.
Το πρόβλημα που ανακύπτει όμως την επόμενη μέρα της πανδημίας είναι ότι τα στούντιο θεωρούν, όπως και πριν την πανδημία, ότι οι λιγότερο ριψοκίνδυνες επενδύσεις στις ταινίες είναι η παραγωγή μεγάλων μπλοκμπάστερ και γνωστών franchises για τα οποία το κοινό δείχνει προθυμία να απολαύσει στη μεγάλη οθόνη. Τόσο η Disney όσο και η Warner δηλώνουν έτοιμες να επενδύσουν στους γνωστούς ήρωές τους που στο παρελθόν έφεραν δυσθεώρητα κέρδη στα ταμεία τους, ιδιαίτερα στους ήρωες της Marvel και της DC.
Ένεση αδρεναλίνης
Αν συμβεί αυτό, πόσος χώρος άραγε θα μείνει στην παραγωγή ανεξάρτητων και μη ταινιών που στοχεύουν σε πιο ενήλικο κοινό το οποίο έχει κουρασθεί από τις «τιτανομαχίες» των σούπερ ηρώων ή απλά τις αποστρέφεται έτσι κι αλλιώς; Στο πρόσφατο φεστιβάλ Sundance, από το οποίο ξεκινάνε την πορεία τους πολλές από τις λεγόμενες ανεξάρτητες ταινίες που κάνουν επιτυχία και φτάνουν πολλές φορές μέχρι τα Όσκαρ, «δεν παρατηρήσαμε να μοιράζονται τα διαθέσιμα κεφάλαια σε όλες τις ταινίες», όπως λέει χαρακτηριστικά η Λία Μπούμαν, επικεφαλής της ανεξάρτητης εταιρείας παραγωγής Tango που υπέγραψε πέρυσι το «Aftersun» και το «Weird: The Al Yankovich story». Παραμένει αισιόδοξη όμως καθώς το κοινό γεμίζει και πάλι σταδιακά τις αίθουσες. «Ότι έκανε το “Top Gun: Maverick” για το mainstream σινεμά, το έκανε το “Τα πάντα όλα” για το ανεξάρτητο. Έδωσε ώθηση στις “μικρές” ταινίες, ήταν σαν ένεση αδρεναλίνης για τη δική μας δουλειά», διαπιστώνει η Μπούμαν.
Ρίχνοντας και μια ματιά στις εισπράξεις που κάνουν οι «μεσαίες» και «μικρές» ταινίες τους τελευταίους μήνες, διαπιστώνει κανείς ότι το κοινό που γεμίζει τις αίθουσες δεν το κάνει αποκλειστικά για να δει μεγάλα μπλοκμπάστερ ή σίκουελ. Εκτός από το «Τα πάντα όλα» που σάρωσε με επτά Όσκαρ και έχει κάνει εισπράξεις άνω των 100 εκατ. δολαρίων, πολύ καλή πορεία έκανε το «Ένας άνθρωπος που τον έλεγαν Όττο» με τον Τομ Χανκς (108 εκατ. δολάρια εισπράξεις), το πιο πρόσφατο «Cocaine Bear» (69 εκατ. δολάρια σε εισπράξεις), ή το θρίλερ «Megan» (173 εκατ. δολάρια σε εισπράξεις).
Επιπλέον, η «παγωμένη» παραγωγή ταινιών λόγω πανδημίας αναμένεται φέτος να επανέλθει στα επίπεδα πριν από αυτήν. Περισσότερες ταινίες θα κάνουν πρεμιέρα στις αίθουσες μέχρι το τέλος του 2023 σε σχέση με τα τρία τελευταία χρόνια και αυτό συνεπάγεται περαιτέρω ώθηση του αμερικανικού box office που δείχνει να «αναρρώνει» από την πανδημία αλλά έχει ακόμα λίγο δρόμο να διανύσει μέχρι να φτάσει τα τοπ επίπεδα του 2018 και τα 12 δισ. δολάρια σε εισπράξεις εκείνης της χρονιάς.