THEPOWERGAME
«Συνιδρυτής και CEO της Klarna. Εύκολες αγορές! Βάζω τα δυνατά μου να είμαι ο εφιάλτης του τραπεζικού κατεστημένου παγκοσμίως!» Κάπως έτσι περιγράφει τον εαυτό του στο Twitter ο Σεμπάστιαν Σιεμιατκόβσκι. Ο μόλις 39 ετών executive πίσω από τη δημιουργία και την επιτυχία της σουηδικής startup-πρωτοπόρου στον τομέα του Fintech.
Η ιστορία επιτυχίας του Σεμπάστιαν Σιεμιατκόβσκι είναι ένας συνδυασμός της αποτύπωσης των αναγκών της γενιάς των Millenials. Του κλίματος πρωτοπορίας που διακατέχει τη Silicon Valley της Στοκχόλμης (το τεχνολογικό hub, από το οποίο αναδύθηκαν και άλλες startup, όπως το Spotify και η εταιρεία video games King). Και της οικογενειακής ιστορίας του ιδίου: ενός μετανάστη δεύτερης γενιάς από την Πολωνία, ο πατέρας του οποίου, κάτοχος διδακτορικής διατριβής, εργαζόταν ως ταξιτζής και έλεγε πως ποτέ δεν πραγματοποίησε τα όνειρά του.
Όταν ο Σεμπάστιαν ήταν ακόμη φοιτητής στη Σχολή Οικονομικών, συνέλαβε, με δύο συμφοιτητές του που παραμένουν μέτοχοι, την ιδέα μίας fintech που θα επέτρεπε στους νέους να παρακάμψουν τις λιανικές αγορές επί πιστώσει. Και να αγοράζουν απευθείας μέσω κινητού, στη λογική «Αγοράστε τώρα, Πληρώστε αργότερα!» Αυτό τους επιτρέπει μεταξύ άλλων, να δοκιμάζουν το προϊόν της online αγοράς και, εφόσον δεν τους ταιριάζει, να μην το χρεωθούν, βγαίνοντας τελείως από τη λογική της επιστροφής χρημάτων.
Το ΟΚ για τις συναλλαγές δίνεται μετά από ήπιο πιστωτικό έλεγχο, που γίνεται «σκληρός» μόνο στην περίπτωση που επιλέξουν το σύστημα σταδιακών πληρωμών Slice it. Ο Σιεμιατκόβσκι έχει κατηγορηθεί πως διευκολύνει τον υπερκαταναλωτισμό των νεώτερων αγοραστών, οδηγώντας τους σε bad credit. Ο ίδιος απαντά: «Θα προτιμούσατε ένας νέος άνθρωπος να κυκλοφορεί με πιστωτική κάρτα;», εξηγώντας τις δικλείδες ασφαλείας του συστήματος συναλλαγών. Άλλωστε σημειώνει, η μέση ηλικία ενός χρήστη της Klarna, στα 33 χρόνια, δεν είναι και τόσο νεαρή.
Κάντο όπως ο Έλον Μασκ…
Από την εποχή της σύλληψης της Klarna και άλλες fintech έχουν ακολουθήσει αυτή τη λογική, προχωρώντας σε συνεργασίες με retailers που έχουν αποτελέσει έναν πραγματικό εφιάλτη για την παραδοσιακή τραπεζική. Η Klarna, ως πρωτοπόρος (ο Σιεμιατκόβσκι έχει πει πως θέλει να γίνει για τη λιανική τραπεζική ότι η Tesla του Έλον Μάσκ για την αυτοκινητοβιομηχανία) δρέπει τα οφέλη.
Η σουηδική fintech συγκρίνεται πλέον με πολλούς από τους μεγαλύτερους χρηματοοικονομικούς οίκους της Ευρώπης, όπως οι Barclays, Credit Suisse και Swiss Re. Πριν από λίγες μέρες, ανακοίνωσε πως σχεδόν τριπλασίασε την αποτίμησή της σε 31 δισ. δολάρια σε λιγότερο από εξάμηνο, μετά από ένα νέο γύρο άντλησης κεφαλαίων ύψους 1 δισ. δολαρίων. Με τη νέα χρηματοδότηση, η οποία υπερκαλύφθηκε κατά τέσσερις φορές, η Klarna αποτελεί την ευρωπαϊκή startup με τη μεγαλύτερη αποτίμηση.
«Αναπτυσσόμαστε σαν τρελοί, ειδικά στις ΗΠΑ» γράφει στο λογαριασμό του στο Instagram. «Εκεί είδαμε αύξηση 230% στους retailers μέσα στο 2019. Κάποιοι από τους μεγαλύτερους παίκτες στο ηλεκτρονικό εμπόριο έχουν έρθει μαζί μας σε αυτό το ταξίδι, όπως οι H&M, Ticketmaster, ASOS και Footlocker».
Ο Snoop Dogg και οι επενδυτές
Μεταξύ των Αμερικανών επενδυτών της περιλαμβάνεται και ο εκατομμυριούχος Αμερικανός ράπερ Snoop Dogg.
Πλέον η Klarna δεν είναι πια ένας απλός μονόκερος στο χώρο των startups, αλλά ένας «δεκάκερος», έχοντας δηλαδή ξεπεράσει προ πολλού σε αποτίμηση της αξίας της, τα 10 δισ. δολάρια. Όπως δήλωσε ο Σιεμιατκόβσκι, σκέφτεται να κάνει άμεση εισαγωγή στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης (χωρίς IPO), κάτι πάντως που το πρακτορείο εκτιμά πως θα γίνει το πιθανότερο το 2022.