THEPOWERGAME
Μπορεί οι δυτικές εταιρείες να έχουν εγκαταλείψει τη Ρωσία, ωστόσο τα προϊόντα τους είναι ακόμα εκεί. Παρά τις ευρωπαϊκές, βορειοαμερικανικές και ιαπωνικές εταιρείες που αποχωρούν από τη χώρα λόγω της εισβολής στην Ουκρανία, ο αντίκτυπος στους Ρώσους καταναλωτές είναι ελάχιστος. Η μοναδική διαφορά εντοπίζεται στον χρόνο παράδοσης των προϊόντων και στο γεγονός πως ορισμένα αγαθά είναι πιο ακριβά.
Η κύρια αλλαγή αφορά τις διαδρομές που ακολουθούν τα προϊόντα, αλλά αυτά παραμένουν διαθέσιμα, τόσο στο Διαδίκτυο, όσο και στα καταστήματα. Οι αγοραστές πρέπει απλώς να ξέρουν πού να ψάξουν.
Είναι σημαντικό ότι η συντριπτική πλειονότητα των συγκεκριμένων αγαθών δεν υπόκεινται σε κυρώσεις και αυτές οι διασυνοριακές ροές είναι νόμιμες. Έτσι, η Ρωσία είναι στην ευχάριστη θέση να επιτρέπει την εισαγωγή τους, όποια διαδρομή κι αν ακολουθήσουν.
Βέβαια, η συνεχής διαθεσιμότητα των εμπορικών σημάτων δείχνει την πρόκληση που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες στον έλεγχο των αλυσίδων εφοδιασμού κατά την έξοδο από μια αγορά.
Η μητρική της Zara, Inditex, έκλεισε τα 502 καταστήματά στη Ρωσία, αφού η Μόσχα έστειλε στρατεύματα στην Ουκρανία, και στη συνέχεια τα πώλησε στον όμιλο Daher με έδρα τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.
Τώρα, οι εισαγωγές μικρής κλίμακας και οι διαδικτυακοί πωλητές τούς κρατούν ζωντανούς, όπως έδειξε μια έρευνα Reuters σε έξι μεγάλες διαδικτυακές αγορές και οι συνεντεύξεις με δώδεκα αγοραστές και πωλητές.
Ενώ οι περισσότερες δυτικές φίρμες που έχουν σταματήσει τις δραστηριότητές τους στη Ρωσία έχουν επίσης αποσυρθεί από τη Λευκορωσία -πιστός σύμμαχος της Μόσχας-, η Inditex δεν το έχει κάνει.
Το ισχυρό ρούβλι του περασμένου έτους και η αδύναμη τουρκική λίρα έπαιξαν σημαντικό ρόλο για τους Ρώσους καταναλωτές. Η δυναμική του νομίσματος ευθύνεται εν μέρει για την επταπλάσια αύξηση των παραδόσεων από την Τουρκία στο CDEK Forward, μια υπηρεσία παράδοσης από ξένους ιστοτόπους ηλεκτρονικού εμπορίου, δήλωσε στο Reuters η διευθύντρια μάρκετινγκ, Ντινάρα Ισμαΐλοβα.
«Μόλις οι εταιρείες είπαν ότι φεύγουν, υπήρξε ένα είδος πανικού και ο αριθμός των παραγγελιών αυξήθηκε απότομα», όπως είπε. Όσον αφορά τις μικρές, ιδιωτικές παραδόσεις, ο τζίρος της CDEK Forward διπλασιάστηκε σε χρηματικούς όρους πέρυσι, με το 80% να προέρχεται από ρούχα, ενώ ο τζίρος των αγαθών τριπλασιάστηκε. «Είναι συγκρίσιμο με το αν πηγαίνατε οι ίδιοι σε ένα κατάστημα Zara στη Νέα Υόρκη, αγοράζατε κάτι εκεί και το στέλνατε στους φίλους σας στη Μόσχα», εξηγεί η Ισμαΐλοβα.
Οι ιστότοποι ηλεκτρονικού εμπορίου πωλούν ένα ευρύ φάσμα εισαγόμενων αγαθών και οι πωλητές συχνά διαφημίζουν ότι φέρνουν προϊόντα από το εξωτερικό.
Αντιστοίχως, η Coca-Cola Co σταμάτησε να παράγει και να πωλεί αναψυκτικά στη Ρωσία πέρυσι, αλλά άλλοι τα εισάγουν, με ετικέτες σε κουτιά και μπουκάλια που δείχνουν ότι έχουν φτάσει από την Ευρώπη, το Καζακστάν, το Ουζμπεκιστάν και την Κίνα.
Βέβαια, οι τιμές ποικίλλουν. Σε ένα σούπερ μάρκετ της Μόσχας πωλούνταν τρία κουτιά Coca-Cola σε τρεις διαφορετικές τιμές, εισαγόμενα από τη Δανία, την Πολωνία και τη Μ. Βρετανία αντίστοιχα.
Το εμπόριο με τις «φιλικές χώρες»
Οι «φιλικές χώρες» που δεν επιβάλλουν κυρώσεις έχουν αυξήσει τις εξαγωγές στη Ρωσία, όπως δείχνουν τα διαθέσιμα εμπορικά τους στοιχεία. Η ίδια η Ρωσία έχει σταματήσει να τα δημοσιεύει.
Το εμπόριο Κίνας – Ρωσίας έφτασε το ρεκόρ των 1,28 τρισεκατομμυρίων γιουάν (186 δισεκατομμύρια δολάρια) πέρυσι, ενώ οι εξαγωγές της Τουρκίας στη Ρωσία αυξήθηκαν κατά 61,8%, στα 9,34 δισεκατομμύρια δολάρια, και του Καζακστάν αυξήθηκαν 25,1%, στα 8,78 δισεκατομμύρια δολάρια.
Ωστόσο, οι άτυπες διαδρομές ανεφοδιασμού θα μπορούσαν να οδηγήσουν στην είσοδο περισσότερων προϊόντων κακής ποιότητας στη Ρωσία, καθώς οι ρυθμιστικές αρχές χάνουν την εποπτεία.
Ωστόσο, ο δρόμος δεν είναι στρωμένος μόνο με ροδοπέταλα για τη Ρωσία, η οποία δίνει τώρα τη μάχη κατά των αντιγράφων (προϊόντα-«μαϊμού») και των μη εξουσιοδοτημένων εισαγωγών.
Οι Ρώσοι αντίπαλοι της Coca-Cola αύξησαν την ικανότητα εμφιάλωσης και κυκλοφόρησαν νέα ποτά Cola. Ο σουηδικός γίγαντας επίπλων IKEA πούλησε το απόθεμά του στο Yandex Market, το τμήμα ηλεκτρονικού εμπορίου του τεχνολογικού γίγαντα Yandex, όταν έφυγε από τη Ρωσία. Ο ιδιοκτήτης της επωνυμίας IKEA, Inter IKEA Group, δήλωσε ότι πούλησε το υπόλοιπο απόθεμα για ένα άγνωστο ποσό στη Yandex, καθώς μείωσε την κλίμακα του IKEA Retail Russia.
Αν και ανοίγονται νέες ευκαιρίες για τις ρωσικές εταιρείες, η προσήλωση στις δυτικές μάρκες μπορεί να εμποδίσει τις προσπάθειες για την ενίσχυση της τοπικής παραγωγής.