THEPOWERGAME
Κάποτε η απόκτηση ενός αυτοκινήτου ήταν στόχος που επιτυγχάνονταν μετά από χρόνια. Ύστερα η αγορά διευκολύνθηκε δραστικά από την παροχή τραπεζικής χρηματοδότησης αλλά και το leasing.
Μετά την πανδημία, το κόστος ενός αυτοκινήτου αυξήθηκε ξανά σε ΗΠΑ και Ευρώπη λόγω των υψηλότερων επιτοκίων και της ανόδου του πληθωρισμού, των χαμηλότερων αποθεμάτων που διατηρούν οι αυτοκινητοβιομηχανίες και της ακρίβειας που διακρίνει τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα (EV) σε σχέση με τα μοντέλα κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Σύμφωνα με στοιχεία του Bloomberg και της αμερικανικής εταιρείας αξιολόγησης οχημάτων Kelley Blue Book, η μηνιαία καταβολή για την αγορά ενός καινούργιου αυτοκινήτου στις ΗΠΑ έχει φθάσει στο υψηλό επίπεδο των 777 δολαρίων. Δηλαδή είναι, κατά μέσον όρο, ένα σχεδόν διπλάσιο αντίτιμο από τα τέλη του 2019. Ακόμη και το κόστος των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων διαμορφώνεται στα 544 δολάρια τον μήνα, αναφέρει το αμερικανικό πρακτορείο.
Στην Ευρώπη, όπου ο πληθωρισμός κινείται σε υψηλότερα επίπεδα και οι ανατιμήσεις είναι εντονότερες, οι τιμές των αυτοκινήτων φλερτάρουν με ιστορικά υψηλά επίπεδα. Μεγάλη άνοδος παρατηρείται επίσης στις τιμές των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων στην Ιαπωνία, ενώ η παγκόσμια στροφή στα ηλεκτροκίνητα ανεβάζει αυτόματα το τίμημα. Σε γενικές γραμμές, ένα ηλεκτροκίνητο αυτοκίνητο είναι ακριβότερο κατά 25% από ένα αντίστοιχο όχημα με κινητήρα εσωτερικής καύσης, σύμφωνα με το Bloomberg.
Ειδήμονες του κλάδου, στο μεταξύ, παρατηρούν πως η παραγωγή των αυτοκινητοβιομηχανιών παραμένει υπό αυστηρό έλεγχο παρά την εξομάλυνση της λειτουργίας των εφοδιαστικών αλυσίδων και τη μεγαλύτερη διαθεσιμότητα των τσιπ σε σχέση με τις καθυστερήσεις και τη μεγάλη ανεπάρκεια εξαρτημάτων εν μέσω της πανδημίας.
JATO Dynamics: Ανοδική πορεία τιμών
Αξιοσημείωτα είναι τα πορίσματα έρευνας της εταιρείας αναλύσεων JATO Dynamics, η οποία δόθηκε προ ολίγων μηνών στη δημοσιότητα. Βάσει αυτής, η λιανική τιμή ενός αυτοκινήτου με κινητήρα εσωτερικής καύσης στις ΗΠΑ αυξήθηκε, κατά μέσον όρο, 14% την επταετία 2015-2022. Πρόκειται, ουσιαστικά, για μια άνοδο μεγαλύτερη των 5.000 δολαρίων, σκαρφαλώνοντας από τα 39.143 στα 44.641 δολάρια.
Μέσα στα επόμενα χρόνια αναμένεται, ωστόσο, να έχει διευρυνθεί η χρήση των EVs λόγω των γενναιόδωρων κινήτρων που προσφέρει το Inflation Reduction Act (IRA), δηλαδή το νομοσχέδιο που προωθεί η κυβέρνηση του Τζο Μπάιντεν για την επιτάχυνση της ενεργειακής μετάβασης στις ΗΠΑ. Aν και εκτιμήσεις της JPMorgan θέλουν την υποχώρηση των τιμών στα καινούργια οχήματα έως και 5% μέσα στο 2023, είναι αβέβαιο κατά πόσο το ΙRA θα επηρεάσει ειδικά την αγορά των EVs.
Μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφηκαν στις τιμές πώλησης εντός Ευρώπης, όπου οι κυβερνήσεις έχουν προ πολλού ενθαρρύνει τη στροφή στα ηλεκτροκίνητα, τα οποία τείνουν να κοστίζουν περισσότερο από τα συμβατικά. Ο μέσος όρος των τιμών ενός καινούργιου αυτοκινήτου στη Γερμανία, την Ιταλία, τη Γαλλία, τη Βρετανία, την Ισπανία, την Ολλανδία και τη Νορβηγία κινούνταν το 2015 στα 35.500 ευρώ. Μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2022, ο μέσος όρος των τιμών στη λιανική αγορά υπολογίζονταν από την JATO Dynamics στα 44.101 ευρώ.
Στη Νορβηγία, όπου η πλειοψηφία των αυτοκινήτων που πουλήθηκαν το 2021 ήταν ηλεκτροκίνητα, οι τιμές αυξήθηκαν από τα 42.199 στα 68.707 ευρώ την περίοδο από το 2015 έως τα τέλη του περσινού Ιουνίου, αντανακλώντας άνοδο της τάξεως του 63%.
Υψηλότερο το κόστος δανεισμού
Εάν συνυπολογίσει κανείς τη σύσφιξη της νομισματικής πολιτικής, με τις κεντρικές τράπεζες να αναπροσαρμόζουν απότομα τα βασικά τους επιτόκια στο υψηλό δεκαετιών από σχεδόν μηδενικά επίπεδα, τότε περιπλέκεται η απόκτηση ενός καινούργιου αυτοκινήτου. Ο μέσος όρος των επιτοκίων στα δάνεια αυτοκινήτων των ΗΠΑ, παραδείγματος χάριν, αναρριχήθηκε από το 3,98% τον περσινό Μάρτιο σε πάνω από 5,02% τον Δεκέμβριο, αναφέρει το CNBC.
Μολονότι αναμένεται μια ηπιότερη αύξηση των επιτοκίων μέσα στους επόμενους μήνες από την Ομοσπονδιακή Τράπεζα των ΗΠΑ (Fed) και ίσως την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ), το κόστος δανεισμού θα κινείται ανοδικά, περιορίζοντας την οικονομική επιφάνεια των νοικοκυριών μαζί με την άνοδο του πληθωρισμού.
Στρατηγική συντηρητικών αποθεμάτων
«Δεν θα επιστρέψουμε στα επίπεδα αποθεμάτων που διατηρούσαμε τα προηγούμενα χρόνια», είχε δηλώσει πέρσι η διευθύνουσα σύμβουλος της GM, Μάρι Μπάρα. Ανάλογη στρατηγική ακολουθούν οι Toyota, Nissan και άλλοι ανταγωνιστές, ενώ ο Τζιμ Φάρλεϊ της Ford ήταν επίσης σαφής όταν υπογράμμισε πως δεν επιθυμεί να πληρώνει δισεκατομμύρια δολάρια σε αποθέματα ή να προσφέρει εκπτώσεις. Απώτερος στόχος, επισημαίνουν αναλυτές, είναι να διατηρηθούν οι τιμές σε υψηλά επίπεδα, μειώνοντας τα αποθέματα από μια χρονική διάρκεια 60 με 100 ημερών που ίσχυε προ πανδημίας στο ήμισυ.