THEPOWERGAME
Φανταστείτε ένα λιμάνι που όλα γίνονται αυτοματοποιημένα. Αυτόνομα οχήματα μεταφέρουν εμπορεύματα, τηλεκατευθυνόμενοι γερανοί κάνουν φορτώσεις και εκφορτώσεις και drones πραγματοποιούν ελέγχους στα πάντα, διασφαλίζοντας την απρόσκοπτη λειτουργία των εγκαταστάσεων. Καλώς ήρθατε στο μέλλον των λιμανιών και στο μέλλον του παγκόσμιου εμπορίου. Ένα μέλλον στο οποίο κανείς μπορεί να ρίξει κλεφτές ματιές μέσα από τη γυάλινη σφαίρα που προσφέρει το λιμάνι Tuas της Σιγκαπούρης, το οποίο όταν ολοκληρωθεί θα είναι το μεγαλύτερο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων στον πλανήτη – και το πιο εξελιγμένο τεχνολογικά.
Το Tuas είναι στην ουσία ένα λιμάνι-ρομπότ. Είναι τόσο προηγμένο τεχνολογικά που αναγκάζει τους υπόλοιπους να σκεφτούν πως όσοι δεν ανέβουν στο τρένο της τεχνολογικής επανάστασης, σε όλα τα επίπεδα της οικονομίας και της επιχειρηματικότητας, όχι μόνο θα χάσουν μία μεγάλη ευκαιρία αλλά πιθανότατα θα μείνουν πίσω και εντέλει θα αποκλειστούν από τις διεθνείς αγορές και το παγκόσμιο εμπόριο. Αντανακλά επίσης τις τεράστιες επενδύσεις που γίνονται στα μεγαλύτερα λιμάνια του κόσμου αλλά και την τάση που θα κυριαρχήσει τα επόμενα χρόνια: όλα κινούνται με τεχνολογική ταχύτητα φωτός και προς την Ασία.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το μέλλον της παγκόσμιας οικονομίας είναι η Ασία και ότι τα μεγάλα της λιμάνια είναι από τους πιο νευραλγικούς κόμβους της. Κάτι που έγινε αντιληπτό με τον πλέον δυσμενή τρόπο κατά τη διάρκεια του 2022, όταν οι κινεζικές αρχές αποφάσισαν να κλείνουν εγκαταστάσεις και να επιβάλλουν αυστηρούς ελέγχους για την πανδημία. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Σαγκάης. Το μεγαλύτερο λιμάνι του κόσμου παρέλυσε και μαζί του παραλίγο να παραλύσει ολόκληρο το παγκόσμιο εμπόριο.
Το μέλλον λοιπόν θα είναι ακόμη πιο προηγμένο τεχνολογικά και ακόμη πιο… ασιατικό. Έτσι αποκτά ακόμη μεγαλύτερη σημασία η προς τη σωστή κατεύθυνση εξέλιξη της κινεζικής επένδυσης στο λιμάνι του Πειραιά. Σε πρόσφατο ρεπορτάζ, ο Economist αναφέρεται στα περιβαλλοντικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι προσπάθειες επέκτασης των λιμανιών παγκοσμίως, τονίζοντας το «μπλόκο» από το ΣτΕ στην επέκταση του ΟΛΠ.
Στην Ευρώπη, ο πόλεμος των λιμανιών καλά κρατεί και ο Πειραιώς με τη νευραλγική του θέση μπορεί να διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο όχι μόνο πανευρωπαϊκά αλλά και στην εμπορική διασύνδεση της Ευρώπης με άλλες ηπείρους. Τα μεγαλύτερα λιμάνια όπως του Ρότερνταμ, της Αμβέρσας, του Αμβούργου και της Βαλένθια, εκσυγχρονίζονται και επενδύουν στο μέλλον.
«Πρέπει να επενδύσουμε σήμερα για να παραμείνουμε ανταγωνιστικοί στο μέλλον και να αξιοποιήσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τα λιμάνια μας, προσφέροντας αποτελεσματικές και ποιοτικές υπηρεσίες», αναφέρει το σχέδιο «Ports 2030» της Κομισιόν.
Στην Αφρική, έγιναν επενδύσεις ύψους 50 δισ. δολαρίων σε λιμάνια μεταξύ 2004 και 2019, επενδύσεις 13 φορές μεγαλύτερες από την περίοδο 1990-2004. Όμως η μεγάλη σκηνή για εμπορίου στο άμεσο μέλλον θα είναι η Ασία. Για δεκαετίες το ασιατικό εμπόριο ήταν μίας κατεύθυνσης. Κοντέινερ γεμάτα εμπορεύματα έφευγαν για τη Δύση και επέστρεφαν στην Ασία άδεια. Στα τέλη του ’90, πάνω από το 70% των ασιατικών εξαγωγών κατευθύνονταν σε άλλα μέρη του κόσμου. Σήμερα, οι ασιατικές αγορές έχουν μεγαλώσει και περίπου το 60% των εξαγωγών των ασιατικών χωρών μένουν στην Ασία.
Αναλυτές εκτιμούν ότι η Ασία θα ευθύνεται για το 90% της ανάπτυξης των παγκόσμιων διαδικτυακών πωλήσεων την περίοδο 2021-2026, μία εξέλιξη που απαιτεί νέες εγκαταστάσεις 130 εκατομμυρίων τετραγωνικών μέτρων! Η Ινδία θα είναι μία από τις χώρες που θα ευνοηθούν από τη στροφή της παραγωγής μακριά από την Κίνα. Ο βασιλιάς των λιμανιών στην Ινδία, Γκόταμ Αντάνι, εκμεταλλεύεται την ευκαιρία. Ο Αντάνι είναι ο πλουσιότερος άνθρωπος στην Ασία και ο μοναδικός δισεκατομμυριούχος που κατάφερε μέσα στο 2022 να αυξήσει την περιουσία του κατά 51 δις. δολάρια, ξεπερνώντας τον Λάρι Πέιτζ της Google και τον Μπιλ Γκέιτς.Ο όμιλος του Αντάνι διαχειρίζεται τα μεγαλύτερα λιμάνια της Ινδίας. Συνολικά, ο ετήσιος όγκος εμπορευμάτων έφτασε από 200 εκατ. τόνους το 2019 σε 300 εκατ. τόνους το 2022 και ο Αντάνι πιστεύει ότι ανέλθει στους 500 εκατ. τόνους το 2025.