THEPOWERGAME
Οι αιτίες είναι πολλές: Ο πόλεμος στην Ουκρανία, το Brexit, τα προβλήματα στις εφοδιαστικές αλυσίδες, μέχρι και η γρίπη των πουλερικών και η φετινή ξηρασία. Όλα δείχνουν να συμβάλλουν στα ακριβότερα Χριστούγεννα που έχουν δει εδώ και χρόνια οι Βρετανοί.
Σύμφωνα με ανάλυση της Retail Economics για τους Financial Times, που μετρά την ακρίβεια μίας σειράς Χριστουγεννιάτικων καταναλωτικών αγαθών, από το τραπέζι των γιορτών ως το χριστουγεννιάτικο δέντρο και τα δώρα για μικρούς και μεγάλους, το κόστος των φετινών Χριστουγέννων για τους Βρετανούς έχει αυξηθεί κατά 14%.
Ειδικά το χριστουγεννιάτικο τραπέζι είναι πιο ακριβό κατά 12%, ενώ περισσότεροι από τους μισούς, συνολικά 2.000 ερωτηθέντες σε έρευνα της Mintel σχετικά με τις καταναλωτικές συνήθειες των γιορτών, δηλώνουν πως θα περιορίσουν συνολικά τα έξοδά τους. Ποσοστό άνω του 40% απαντά πως θα περιορίσει τις εξόδους σε εστιατόρια και άνω του 30% πως θα μειώσει τη διακόσμηση. Μάλιστα το 1/3 των ερωτηθέντων απαντά ότι θα ξοδέψουν λιγότερα σε φαγητό και ποτό.
Συνολικά όσον αφορά τα έξοδα εν όψει των γιορτών, η Mintel προβλέπει πως οι λιανικές πωλήσεις το Νοέμβριο και το Δεκέμβριο θα ανέλθουν σε 89,9 δισ. λίρες Βρετανίας, σημειώνοντας αύξηση 2,1% σε σχέση με πέρυσι, κυρίως εξαιτίας του πληθωρισμού. Αντίθετα οι πωλήσεις με βάση τα τεμάχια υποχωρούν κατά 4,6%, κυρίως εξαιτίας του περιορισμού των προαιρετικών δαπανών.
Η γαλοπούλα
Αν υπάρχει ένα αγαθό, η τιμή του οποίου αυξήθηκε περισσότερο τις φετινές γιορτές, αυτή είναι η παραδοσιακή γαλοπούλα, η οποία πωλείται κατά 16% ακριβότερα στα βρετανικά κρεοπωλεία, σύμφωνα με την εταιρεία δεδομένων λιανικής Assosia. Αυτό αντανακλά μία συνολική αύξηση του κόστους για τους κτηνοτρόφους που ξεκίνησε ήδη πριν από την πανδημία. Επιπλέον, ο πόλεμος στην Ουκρανία εκτόξευσε στα ύψη τις τιμές των ζωοτροφών (κατά 1/3 σε σχέση με πριν τον πόλεμο), ενώ το κόστος για τη μεταποίηση των συσκευασμένων γαλοπούλων αυξήθηκε και από τις ελλείψεις σε φθηνό εργατικό δυναμικό που παρουσίασε και ο τομέας επεξεργασίας κρέατος λόγω του Brexit.
Από την άλλη, οι κτηνοτρόφοι είχαν να αντιμετωπίσουν τους φουσκωμένους λογαριασμούς ενέργειας, αλλά και το χειρότερο ξέσπασμα γρίπης των πουλερικών που είδε φέτος η Βρετανία εδώ και πολλά χρόνια. Οι τιμές των ζώων ελευθέρας βοσκής διπλασιάστηκαν, επειδή η γρίπη σκότωσε τον μισό πληθυσμό των 1,2-1,3 εκατ. πουλερικών της χώρας.
Αυτή η εικόνα οδήγησε στην αύξηση της κατανάλωσης άλλων ειδών κρέατος για το Χριστουγεννιάτικο τραπέζι, με την Pilgrim’s UK, παραγωγό χοιρινού, να αναμένει αύξηση κατανάλωσης ως και 25% σε κάποια από τα είδη της μέσα στις γιορτές.
Η ακρίβεια δεν εξαιρεί κάποια είδη κατάλληλα για πάρτι, όπως είναι τα τσιπς, τα οποία εξαιτίας της αύξησης του κόστους των τηγανέλαιων που προκάλεσε ο πόλεμος στην Ουκρανία, είδαν τις τιμές τους να ανεβαίνουν. Σε άλλα είδη πάλι, όπως στις σοκολάτες, η προσπάθεια συγκράτησης του πληθωρισμού από πλευράς εταιρειών οδήγησε στη μείωση του μεγέθους των συσκευασιών.
Το κόστος του χριστουγεννιάτικου δέντρου
Απροσδόκητα υψηλό είναι όμως φέτος και το κόστος των ελάτων. Εξαιτίας της έντονης ξηρασίας στη Βρετανία και την ηπειρωτική Ευρώπη φέτος το καλοκαίρι καθώς και στις ασυνήθιστα υψηλές θερμοκρασίες του φθινοπώρου, αλλά και στα προβλήματα στις εφοδιαστικές αλυσίδες, τα έλατα που πωλούνται φέτος είναι λιγότερα και χειρότερης ποιότητας, ενώ η τιμή τους έχει ανέλθει κατά 10-15%.
«Υπήρξαν προβλήματα εφοδιασμού στην Ευρώπη λόγω της ξηρασίας και των υψηλών θερμοκρασιών, με αποτέλεσμα η περίοδος συγκομιδής να είναι μικρότερη και τα εργατικά κόστη υψηλότερα» συμπληρώνει ο Κρις Μπόνετ, διευθύνων σύμβουλος στο διαδικτυακό κέντρο κηπουρικής Gardening Express.
Παιχνίδια και ακριβά αρώματα
Σύμφωνα με την Retail Economics, για διαφορετικούς λόγους, έχουν αυξηθεί φέτος κατά 6,5% και οι τιμές στα παιχνίδια. Σε αυτό κυρίως ευθύνονται τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα, καθώς μεγάλο μέρος της παραγωγής των παιχνιδιών γίνεται στην Κίνα. Σύμφωνα με την έρευνα της Mintel, το 1/3 των καταναλωτών δηλώνουν πως θα ξοδέψουν φέτος λιγότερα σε παιχνίδια, με την κατανάλωση των πιο ακριβών παιχνιδιών να υποχωρεί και τους αγοραστές να στρέφονται σε οικονομικότερες επιλογές.
«Οι καταναλωτές έχουν σίγουρα στραφεί σε χαμηλότερο επίπεδο τιμών», σχολιάζει ο Πολ Ρίντερ, επικεφαλής της έρευνας της Toy Retailers Association (Ένωσης Λιανεμπόρων Παιχνιδιών) για τα αγαπημένα παιχνίδια του 2022.
Τέλος, στα είδη πολυτελείας, όπως είναι τα κοσμήματα και τα ρολόγια, ο πληθωρισμός έχει φτάσει στο 14,5%, σύμφωνα με στοιχεία Οκτωβρίου, ενώ οι τιμές των αρωμάτων έχουν αυξηθεί κατά 10%.