THEPOWERGAME
Μετά τις αρμόδιες αρχές της Μεγ. Βρετανίας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης ήρθε η σειρά της Ομοσπονδιακής Επιτροπής Εμπορίου των ΗΠΑ (FTC) για να προβάλει σοβαρές ενστάσεις στην εξαγορά της Activision Blizzard από τη Microsoft έναντι 75 δισ. δολαρίων. Στα τέλη της εβδομάδας έγινε γνωστό πως η FTC θα προσφύγει στη Δικαιοσύνη για να μπλοκάρει τη συμφωνία.
Εάν ευοδωθεί η συμφωνία αυτή, η μεγαλύτερη που έχει επιχειρήσει να κλείσει στην ιστορία της η Microsoft, τότε θα κατακτήσει την τρίτη θέση στην παγκόσμια αγορά των ηλεκτρονικών παιχνιδιών μετά την κινεζική Tencent και την ιαπωνική Sony. Όμως, κεντρικό επιχείρημα της FTC και της επικεφαλής της, Λίνα Καν, είναι πως με την απόκτηση της Activision, η οποία παράγει και διαθέτει κορυφαία ηλεκτρονικά παιχνίδια, όπως το Call of Duty και το World of Warcraft, η Microsoft θα μπορούσε να πλήξει ανταγωνιστές, μεροληπτώντας υπέρ των κονσόλων της Xbox και των υπηρεσιών της στο cloud gaming. Ιδιαίτερη ανησυχία προκαλεί η μελλοντική διαθεσιμότητα του παιχνιδιού Call of Duty, το οποίο έχει αποφέρει συνολικά έσοδα 30 δισ. δολαρίων στην Activision. Η Microsoft προσπάθησε να καθησυχάσει τις ανησυχίες των αρχών, τονίζοντας πως μετά την εξαγορά το δημοφιλές παιχνίδι θα συνεχίσει να είναι διαθέσιμο για τις κονσόλες παιχνιδιών και άλλων εταιρειών εκτός των δικών της Xbox.
Υπέγραψε, μάλιστα, 10ετή συμφωνία με την Nintendo, με βάση την οποία το Call of Duty θα μπορεί να παίζεται στις πλατφόρμες της για πρώτη φορά μετά από σχεδόν μια δεκαετία. Όμως, η ανταγωνίστρια Sony, η οποία έχει εκφράσει μεγάλες επιφυλάξεις ως προς την αποπεράτωση της συμφωνίας Microsoft-Activision, έχει τονίσει πως έστω και οιαδήποτε περιορισμός στη διαθεσιμότητα του Call of Duty στο Play Station θα πλήξει τις πωλήσεις της κονσόλας της.
Υπεραμυνόμενος της εξαγοράς, ο πρόεδρος της Microsoft, Μπράντ Σμιθ, τόνισε πως σήμερα οι κονσόλες Xbox ακολουθούν σε πωλήσεις τις Play Station της Sony και τις Nintendo Switch, ενώ «ένα σημαντικό κομμάτι» των εσόδων κατευθύνεται στην Googl και την Appl eμέσω των προμηθειών που καταβάλλονται στα app-stores τους.
Η επιστολή του προέδρου της Microsoft στη Wall Street Journal
Σε επιστολή που έγραψε στη Wall Street Journal, ο Σμιθ αναφέρει πως, ενώ οι καταναλωτές έχουν τη δυνατότητα της ελεύθερης ροής βίντεο ή μουσικής μέσω πολλαπλών συσκευασιών, πολλά παιχνίδια μπορούν να αγοράζονται μόνον μεμονωμένα και να είναι διαθέσιμα σε μια μόνον συσκευή. «Η Microsoft θέλει να το αλλάξει αυτό, προσφέροντας στους καταναλωτές την επιλογή να εγγράφονται σε μια υπηρεσία cloud computing, που θα τους δίνει πρόσβαση σε ποικιλία παιχνιδιών μέσω πολλαπλών συσκευασιών έναντι μιας λογικής προμήθειας».
Πρόσθεσε πως και οι κατασκευαστές παιχνιδιών θα έχουν τη δυνατότητα να αποκτήσουν ένα ευρύτερο κοινό. Γι’ αυτό και η Microsoft επιθυμεί να αποκτήσει την Activision, καθώς διαθέτει στο χαρτοφυλάκιο της δημοφιλή παιχνίδια για κινητά τηλέφωνα, προσωπικούς υπολογιστές και κονσόλες, όπως είναι το Candy Crush, World of Warcraft και το Call of Duty. Ο πρόεδρος της Microsoft τονίζει δε πως προσέφερε 10ετές συμβόλαιο στη Microsoft, δίνοντας πρόσβαση στη νέα έκδοση του Call of Duty από την πρώτη ημέρα της κυκλοφορίας του ώστε να είναι ταυτόχρονα διαθέσιμο στις κονσόλες Xbox και Play Station.
Από την πλευρά της, η FTC τονίζει πως με την εξαγορά της Activision, η Microsoft θα έχει «τα μέσα και τη δυνατότητα να πλήξει τον ανταγωνισμό με τη χειραγώγηση της τιμολόγησης της Activision, υποβαθμίζοντας την ποιότητα ή την εμπειρία των παικτών στις ανταγωνιστικές κονσόλες ή τις υπηρεσίες παιχνιδιών, αλλάζοντας τους όρους και τον χρόνο πρόσβασης στο περιεχόμενο της Activision». Πάντως, ο διευθύνων σύμβουλος της Activision, Μπόμπι Κότικ, είναι βέβαιος πως θα κλείσει αυτή η συμφωνία, θεωρώντας πως θα ξεπεράσουν με την Microsoft αυτήν την πρόκληση, όπως αναφέρεται σε επιστολή προς τους εργαζόμενους και σε σχετικό άρθρο των FinancialTimes.
Η τεράστια αγορά των ηλεκτρονικών παιχνιδιών γιγαντώθηκε ακόμη περισσότερο εν μέσω της πανδημίας. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της PwC, η παγκόσμια αγορά των ηλεκτρονικών παιχνιδιών αναμένεται να φθάσει τα 321 δισ. δολάρια μέχρι το 2026 από τα εκτιμώμενα 235 δισ. δολάρια για το 2022, προσθέτοντας εκατομμύρια νέους παίκτες όσο ίσχυαν τα lockdown επί πανδημίας και παρά τις καθυστερήσεις στις κυκλοφορίες νέων παιχνιδιών. Δίχως αμφιβολία είναι μια εξαιρετικά προσοδοφόρα αγορά, με την Microsoft να αποβλέπει σε μια στρατηγική θέση μέσω αυτής της εξαγοράς.